ytmonterat eller hål?

Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Hekt klart ytmonterat!

Har varken världens bästa syn eller speciellt stadiga händer, men med tålamod och en schysst lupp så fixar till och med jag att löda 0603-motstånd. (Vem sade att tillvaron skulle vara enkel?) Bra ljus och gott om tid så fixar man att löda det mesta med ganska blygsam utrustning.

Edit: Glömde skriva att jag håller med xxargs... glöm tuschpennevarianten, den är mest störig när du ska löda många ben. Det xxargs länkar till är ju dessutom av "no clean"-typ så det borde inte vara så jobbigt att få bort... :) :)
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

Jag kan rekommendera ett tunt tenn. Det gör mycket. Jag kör 0.3 mm blyfritt från electrokit.
probe

Inlägg av probe »

lodpasta... ;)
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

Fusk ;)
probe

Inlägg av probe »

Ja, men tusan så bra.... microskop och lodpasta är oslagbart
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Måste väcka upp den här tråden igen...
Hekt klart ytmonterat!
Undrar bara... ni som gillar att ytmontera... är det inte nästan helt nödvändigt att etsa dubbelsidigt om man ska kunna använda ytmontering? Och då uppstår ju problemet igen att man måste borra hål och göra genomföringar.... Om man etsar hemma själv kanske det fortfarande är enklast att köra traditionell hålmontering om man inte har superprecision på kopparen... Eller hur kan man bygga ytmonterat med bara ett lager koppar?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jag verkar ha en fanatisk besatthet i att allt ska ta så liten plats som möjligt så det brukar hamna på dubbelsidigt för mig oavsett om jag väljer yt- eller hålmonterat. :lol:
Numera använder jag dock bara hålmonterade komponenter för prototyper på breadboards.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag håller mig också till ytmonterat så mycket det bara går & helst till 1lager. Sen så har man ju hamstrat upp en hel del hålmonterade komponenter under åren, så det blir till att blanda ibland då man inte har hjärta till att slänga dom gammla komponenterna.
jesse:
Varför skulle bara ett lager vara ett problem vid SMT?.
Så här gjorde jag sist... http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=24904
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

(OT: .. är det lysdioder du har längst kanterna på kortet? Går det inte väl mycket ström genom AVR-en om du tänder alla på en gång? databladet säger nåt om maxström totalt genom alla utgångar)
Varför skulle bara ett lager vara ett problem vid SMT?.
Din krest är ju ganska enkel även om det är många trådar ut. Inget som korsar sig t.ex.

Mitt problem är att jag ofta måste dra flera (ofta tre eller fler) trådar genom ett eller flera komponenter. Med hålmont. är det inga problem eftersom jag kan ha stort avstånd mellan benen och dra igenom alla trådar där. Men i ytmont kan jag få imellan max en tråd. (Så som du gjort på ett motstånd på ditt exempel. Mitt nuvarande exempel är bl.a: jag har en buss med trådar från vilken det skall gå ett motstånd + en konding till jord från varje tråd. Finner inget bra sätt att arrangera det med enkelsidigt....
Numera använder jag dock bara hålmonterade komponenter för prototyper på breadboards.
Om man behöver experimentera mycket så är säkert breadboard bra, men mina prototyper ska ut i verkligheten och testas. Då måste de sitta ihop.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jupp det är 32st lysdioder, men dessa är strömbegränsade med 1k vardera, så det blir inga större strömmar ändå.

Mitt nuvarande exempel är bl.a: jag har en buss med trådar från vilken det skall gå ett motstånd + en konding till jord från varje tråd. Finner inget bra sätt att arrangera det med enkelsidigt....

En lösning vore att göra ett separat kort för resistorerna & kondensatorerna. & sen sätta en vinklad stiftlist på det & montera kortet ståendes på huvudkortet, så slipper man massa dryga via hål + att man spar yta genom att bygga på höjden.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du en bra pincett, mönsterkort (inte protoboard) och en schysst lödpenna så är 0805 lättare än hålmonterat, efter en stund väljer man hellre 0603.
Jag kör med denna pincetten ( hos Elfa ).
Bild
Underbar! Något annat vill jag inte ha :)

SO-kapslar är jättestora, egentligen. Så länge du har mönsterkort att löda på på och anständiga verktyg så behövs inga ytterligare hjälpmedel i form av lödfläta och fluss.
När benavståndet börjar smyga sig ner under millimetern (SSOP: 0.8 mm, QSOP: 0.635 mm, TSSOP: 0.5 mm) börjar det bli jobbigt eftersom man behöver lupp/förstoringsglas/mikroskop för att optiskt verifiera lödningarna. Extra fluss är att rekommendera här, och en genomtänkt caddning med avseende på ledningsbanornas tjocklek och närhet till vior och annat termiskt elände.
Skriv svar