ska just till å beställa en massa komponenter till ett par projekt jag ska dra igång.
Förr höll jag enbart på med hålmonterat och DIP-kapslar... men funderar på att jag kanske borde göra ett kretskort helt och hållet för ytmontering istället... samma kretsar finns i SOIC -utförnade, och det är ju så mycket enklare att löda dit ytmonterade motstånd (om man har en pincett?) än att hålla på att krångla med att stoppa en massa ben i hål... eller har jag fel? Å så blir det ju så otroligt mycket snyggare (=kompakt )..
Vad tycker ni som har erfarenhet av ytmonterat? Är det lättare / bekvämare eller jobbigare? Om man inte köper de allra minsta komponenterna så borde det väl inte vara så pilligt? Hur bör lödspetsen se ut ?
Eller får jag ett helvete om jag köper in bara yt-komponenter?
Med vettiga kretskort; ytmonterat alla gånger! Bra fluss och spetsen är inte så noga. Ett par tre ben åt gången, överflöd suger du lätt upp med fläta. Långa smala spetsar tappar tempen för lätt. Hellre kort och lite lagom trubbig.
Lite meckel med vias och så, men det slår ju ändå hålat 7 dar i veckan.
Skall man högfrekvens så fins det i princip inga vettiga alternativ till just ytmonterat - iom. att man måste 'tänka' enkelsidigt när man lägger layouten och inte kan åka snålsjuts på kompnenthålgenomföringarna, så blir det enklare att sätta obrutet jordplan under alltihop och på så sätt får betydligt bättre signalintergitet samt lägre störningar både in och ut.
Kör 1206 eller något annat stort och låt bli 0,50 och 0,65 pitch, QFN och anndra kapslar med padar under i början så är det inga problem.
Lodpasta är bra, men lite dyrt om man löder sällan eftersom den inte håller så länge som en rulle lödtenn.
Blyfritt tenn fungerar bra. Lite svårare att löda främst för att marginalen minskar till den temp där man skadar komponenten, men med sunt förnyft så går det bra det också även om det blir matta fula lödningar av det...
Ja, den är bra - speciellt till kort och eller komponenter som inte är 100% färska då man inte klarar sig utan extra fluss. Jo, lödfläta är nödvändigt tillbehör....
1206 och SO är inga problem alls - enklare än hålmonterat då man slipper eländet att komponeterna trillar ur när man skall löda....
EDIT:
Glömde det viktigaste - en bra (eller gärna två) pinceter. Annrs så är det svårt att löda ytmonterat.
SSOP (0,635 mm delning har jag för mig) funkar också med lite övning och mycket fluss och en bra lödfläta
Jag tycker faktiskt att de här smala spetsarna är lite besvärliga... De blir kalla snabbt. Med en 2mm mejsel kommer man långt (eller smått kanske är mer relevant i detta sammanhang ).
Jag ska börja med 1208 och SOIC-20.. Sen har jag några hålkomponenter (jag har dem ej i SMC)... bl,a, DIL-6 som jag tänkre böja ut benen på och montera på samma sida som kopparen.
Men jag kom på något annat som ställer till besvär när jag går över till ytmontering: förut drog jag banorna så att jag kunde dra slingor under motstånden, och kunde ju ha lite längre avstånd mellan benen så att man kunde dra igenom ett helt gäng trådar. Men med ytmont. går det ju inte att dra massa trådar under motståndet... måste då ha en "jumper" (=ledning)... om jag inte börjar med dubbelsidigt, viket jag inte orkat sätta mig in i (=dyrare, hur göra genomföringarna etc.) ...
har t.ex en "buss" med 6 parallella ledare - dessa ska ha varsitt motstånd till jord, samt sedan via var sitt motstånd anslutas till en kontakt. Hu dra alla dessa motstånd till jord om man ytmonterar. Inte en chans utan dubbelsidigt eller om man ska dra dom förbi med trådar (=borra hål = kunde likaväl haft ett hålmonterat motstånd???? Hur löser ni "ytmonterare" sådana saker? Alltid dubbelsidigt kretskort?
Skall du släplöda hela sidor ytm. komponentben så måste du ha rikligt med sirapsliknade tjock flussmedel som Elfa: 80-841-23 och inte dom tunna 'tuchpennorna' som bara ger en vit pullvrig yta efter sig när de torkar. Det är den rikliga mängden av fluss och dess ytspänningsbeteende mot smälta tennet som gör att det inte blir överlödningar fast man stryker med en lödspetsmejsel på 5 mm bredd med en droppe lod på - och fort går det, och precis lagom mycket blir kvar på varje padd och man löder en hel sida med kanske >100 tätsittande ben på bara några sekunder med släplödning och just rikligt med tjock fluss. - efter tvätt så ser det fabrikslött ut.
Den fluss som finns i lödtennet tycker man är tillräckligt - tills man prova på det här med extra fluss på spruta... sedan går det inte vara utan den - se dock till att få med både spetsar (mörkblå spets är lagom) och tryckkolv när du köper hem detta.
Elfas ovanstående angivna sirapsfluss anges med kort hållbarehet - men folk som har använt detta säger att de praktiken håller i 'evighet' rent lagringsmässigt. Själv använder jag Ecotac SP-20 (tror jag det var) från Desab som är snarlik och definitivt håller i flera år utan förändrad beteende. dessa torkar heller inte i spetsen utan kan ligga åratal och sedan bara 'använda' som om de användes senast igår.
Det är åratal jag använde lodpasta senast - just för att de har så kort lagringstålighet även i kylskåp, och dyr att ersätta - och märks omedelbart när det är för gammalt då löpastan bara kular sig vid lödning och väter inte...
För småsaker så förtennar jag hellre och stryker av med lagom 'våt' lödfläta för lagom lodmängd på padden innan det flussas, komponent sätts på och släplöds.
när det gäller ytm. komponenter som motstånd så är 0805-storlek IMHO lagom om man inte har för svaga ögon - 1206 tycker jag tenderar att vara för stort efter ett tag - speciellt om du skall köra högfrekvens - 0603 är däremot inte kul...