Ansluta laptopen till TV´n

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrick

Ansluta laptopen till TV´n

Inlägg av Fredrick »

Jag väntar på en Zepto 6625WD som har en 3.5mm optisk utgång för ljud, hur gör jag för att ansluta laptopen till min TV? S-Video för bilden är ju inga problem men hur blir det med ljudet då min TV bara har RCA ingångar för ljud.

Finns det konverterare Optisk 3.5 Toslink --> RCA?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Just om det finns kan jag inte svara på men om den bärbara har vanlig 3,5mm plugg finns det sladdar som konverterar den till RCA, så kör jag alla mina ljudkällor till TV:n :)

http://www.installer.com/photos/ipod-rca.jpg
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Är det 3,5mm optisk utgång så brukar det betyda att det är en "kombi"-kontakt, d.v.s. både digital och analogt ljud ut så Stollemans förslag borde fungera fint.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Analogt elektriskt kan man ju tillägga. Det måste vara det. Antagligen både lågnivå och hörlurar i samma.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Har läst lite om att det finns risk at man bränner sönder något om man ansluter datorn till TV´n då de båda inte alltid har samma jord och kan då få en skillnad som är så stor att det finns risk för överslag.

Hur kringgår man detta?

Detta skulle gälla både S-Video och analog Audio ingång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om din dator inte har jordad nätadapter är risken liten. För att ytterligare minska risken kan du koppla ihop datorn med TVn innan du ansluter nätkontakten på datorn.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Så problemet uppstår alltså när man ansluter två apparater som har en "egen" jord.

TV´n är ju inte jordad, Varken genom DVD, Video, eller Digitalbox, och någon vanlig antennsladd har jag inte så där kan det inte komma in en jord.

Kan tilläggas det att jag har haft min stationära dator ansluten i flera år konstant och den är naturligtvis jordad men TV´n kan jag inte se är jordad någonstans, annat än i från den stationära datorn via S-Video sladden.
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet uppkommer i första hand då du ansluter två apparater till olka jordpunkter. Kan vara nätjord och antennuttaget som antagligen har olka jorpotential. Det andra som kan hända är att kondensatorerna som sitter mellan primär och sekundär får chassiena att ligga på olika potential. Du kan då undvika problem genom att koppla ihop alla kablar innan du ansluter nätkontakten.
falt

Inlägg av falt »

S-video kan visst vara ett problem, när jag köpte en s-video kabel till min zepto 3215 på kjell så passade den inte. Och när jag gick med datorn till kjell så sa de att de inte kände igen kontakten. Det va fel antall pin. Jag vet inte om man kan hitta rätt antal någon annanstans, jag gav upp efter det :P
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Hur många pin har du då?
falt

Inlägg av falt »

7st. 3 övre och 4 under
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Denna? http://techpubs.sgi.com/library/dynaweb ... .video.gif

Är det i datorn du har den 7 poliga?
falt

Inlägg av falt »

så min dator har svideo in?
jag började kolla nu i och med denna tråden, kan det inte va en tv out kontakt? http://en.wikipedia.org/wiki/TV-out om man kollar den länken så kan tv out använda svideo kontakter.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Borde inte en vanlig S-Video kontakt passa?
Går den inte att stoppa in eller fungerar det inte?
falt

Inlägg av falt »

jag är inte riktigt säker, men jag har för mig att det var olika bredd på "pinnen" underst på kontakten.
Skriv svar