Ojämn dubbel spänningsreglering.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Motståndaren
Kontakt:

Ojämn dubbel spänningsreglering.

Inlägg av Motståndaren »

Hejsan, jag har kopplat enligt följande schema för att få +-8V:

Bild

Obelastat ligger spänningarna som det står. De små kondensatorerna är valda enligt datablad. C6, 0.68uF på minus utsida ska dock vara 1.0uF.

Om jag kopplar till motstånd+LED från båda linjer till jord så förändras ej spänning från den positiva men på den negativa hamnar spänningen på -8.03V och den ligger kvar där oavsett hur många LEDs jag kopplar till, hur mycket ström jag tar ut.

Redan innan regleringen är spänningen lite ojämn, jag har både bytt likriktarbrygga samt skiftat anslutningar från transformatorn men problemet har kvarstått.

Jag har 3 stycken av var regulator. Med de positiva så visas alltid samma resultat, de negativa varierar +-10mV men den jag använder nu ger ut lägst. Jag förstår att utspänningen kan variera regulator till regulator men att alla 3 positiva ger exakt samma resultat är det bara en tillfällighet?

En sak jag märkte var att om jag bort den stora elektrolyten på minussidan får jag ut -7.93V belastat. Är det alltför osäkert att köra utan? Om jag sätter den på utsidan så blir det åter -8.03V.

+7.89, -7.93 är det det närmsta jag kan komma? Det ska användas till ett litet slutsteg och jag har iallafall fått för mig att spänningarna måste ha samma värde, fast motpolariserade då.

All hjälp och information om varför vad händer mottages tacksamt.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det brukar stå i databladet minimum last för att regleringen ska fungera. Kolla det och sätt dit ett motstånd på utgången till nollan.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ja dom negativa 79xx kan vara lite kinkiga utan last vad jag har hört
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Antagligen är det väl bara jag som är lite dum i huvudet så här på söndagseftermiddagen men jag tycker att likriktar bryggan ser lite konstigt kopplad ut.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker det ser ut som en normal helvågslikriktare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Enligt databladet kan du förvänta dig -7,6V till -8,4V vid nedan angivna förutsättingar. Eftersom dom börjar vid -5mA får du lasta ned den med 5mA för att inte riskera att det ska hamna utanför detta område. -9,22V är väl uppmätt utan belastning.
VO Output Voltage
IO = -5 mA to -1 A, PO <= 15 W, VI = -11.5 to -23 V , -7.6 -8 -8.4 V

Viktigt är att du bygger med korta ledningar mot gnd och avstörningskondensatorerna nära regulatorn.
Hur nogrannt behöver du?

Edit: satte in några stora V. Likriktarbryggan ser i mina ögon bra ut.
Användarvisningsbild
Motståndaren
Kontakt:

Inlägg av Motståndaren »

Angående hur noggrant jag behöver så är frågan till er. Måste spänningarna till en förstärkarkrets med +-matning ha exakt samma fat motpolariserade värden? Jag ska bara bygga en liten hörlursförstärkare mest för att lära mig de olika förstärkstegens funktioner och utseenden. Om det är +-8 eller +-7.93 gör inget, frågan är om +7.89 -7.93 gör något.

Som jag skrev ovan fick jag ju lägre inspänning utan kondensatorn (självklart vid eftertanke) och därmed lägre (högre?) utspänning (-8.03 till -7.93) men ger regulatorn ut likvärdig rippel som kommer in? Jag har varken oscilloskop eller mVAC-mätområde på min multimeter.

Jag kommer antagligen bara löda på en plastplatta med färdigborrade hål och lödöar, möjligen etsar jag ett kort om det är så viktigt?

Schemat är bara ritat efter hur jag kopplat på en vanlig kopplingsplatta så om bryggan ser konstig ut, strunta i det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är ofta man haft mindre exakt än så. Om du bygger på kretskort eller annan platta spelar egentligen mindre roll. Det viktiga är hur du placerar komponenterna rätt i förhållande till varandra. speciellt gnd är viktig.
Edit: Angående rippel du hör om det brummar i lurarna. Prova mät på lägsta AC-området du har först, så du inte har massor med rippel.
Edit2: Är det kritiskt att förstärkarna ligger exakt symmetriskt (med 0V på utgången) utan insignal då använder man OP-förstärkare med offset null justering.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Förutsatt att dina OP-ampar tål mer än vad du får ut så är det ok.
Ta inte bort glättningskondensatorn, det ger mer brum och mer oscillationer.
Lasta Ic1 med 5-10mA* och byt C6 mot minst 1µF, (jag brukar ta 4,7µF).

*du vill väl ha en Power-On indikator ;-)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du förefaller att ha noll koll och dessutom mäta spänningen medmultimeter istället för scope.

Givetvis måste glättningskondingen finnas där.

Du bör även ha keramiska avkopplingar alldeles intill regulatorn. Vad har Du för kondingar nu och var sitter de placerade? Är de långt ifrån eller har hög ESR så är det upplagt för problem.

Du vet väl om att fästet på 79xx är anslutet till ingången och inte till jord?

Mäter Du med annat än ett scope så är det omöjligt att veta om strömmen är ren. Din multimeter visar bara ett medelvärde, oavsett om det är en Ullared 39.95 eller Fluke för 3995. Vanligtvis är det mycket viktigare att veta vad man mäter än att ha 5 siffrors upplösning. Bara ett scope kan ge ett verkligt meningsfullt värde.

Ta tag i sladdarna, ändrar sig pänningen då så finns det garanterat ett problem. Ändrar de sig inte så kan det ändå finnas.
Användarvisningsbild
Motståndaren
Kontakt:

Inlägg av Motståndaren »

Jag har ju uppenbarligen inte full koll iallafall.

Utan den stora elektrolyten tänkte (trodde) jag att variatonerna skulle gå ut till jord genom regulatorn, den kan väl dämpa en del men kanske inte så mycket...

Till 78:an är det keramiska som sitter så nära de kan. På 79:an är det elektrolyter (enligt datablad) så nära de kan.

Fästena är inte kopplade till jord än, drar ju inga större strömmar nu men tack för att du uppmärksammade mig på det.

Angående att mäta med oscilloskop så är det ju förstås vettigare om man har tillgång till ett. Jag lär väl märka om något störande brum uppträder och kan då börja angripa nätdelen.

När jag mätt, har jag pillat och knackat på allt utan några med min multimeter märkbara spänningsvariationer.

Men jag har fått svar på min huvudsakliga fråga så tack för alla inläggen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Utan den stora elektrolyten...

...så får du en inspänning till 78/79 regulatorn som varierar mellan (i princip)
0V och max-V med 100 Hz. När du har 0V *in* till regulatorn så kan du
naturligtsivs inte få 8V ut...
Användarvisningsbild
Motståndaren
Kontakt:

Inlägg av Motståndaren »

Ja, självklart, vet inte hur (om) jag tänkte där, vara bara så inriktad på vad jag fick för utresultat med multimetern.
Skriv svar