Kan man använda en keramisk kond istället för en elekektr
-
Kan man använda en keramisk kond istället för en elekektr
Jag har en byggsats där det fattas en elektrolytisk kondensator på 1 nF. Kan man använda en keramisk kondensator på 1 nF istället?
-
Tack för snabba svar. Jag har skrivit till dem jag köpt kitet av (Anykits i Indien!) och frågat om det verkligen stämmer med 1 nF elektrolytisk kondensator. Jag har också tittat lite närmare på beskrivningen. I kretskortet är kondensatorn utritad som en elektrolytisk kondensator (rund ring med 2 hål och ett +). Tittar jag på den schematiska bilden av kretsen ser jag att kondensatorn är utritad som en vanlig keramisk kondensator utan +-tecken. Så det troliga är väl att det är fel tecken på kretskortet.
-
Har aldrig sett att det är någon skillnad i schemat på keramiska och plastkondensatorer trots att de har olika egenskaper. Har de märkt ut det i ditt schema. Det är svårare att säga om det ska vara plast eller keramisk än det är att säga om det ska vara keramisk eller el.lyt.
Edit: Sitter den som avkopplingskondensator kan du nästan vara säker på att den ska vara keramisk.
Edit: Sitter den som avkopplingskondensator kan du nästan vara säker på att den ska vara keramisk.
-
-
Har jobbat en del i Asien - har sett en hel del översättningar och erfarit att sanningen kan se olika ut - så jag tror att man vänt uppochner från uF till nF.Ulf.Dahlgren skrev:Tack för snabba svar. Jag har skrivit till dem jag köpt kitet av (Anykits i Indien!) och frågat om det verkligen stämmer med 1 nF elektrolytisk kondensator. Jag har också tittat lite närmare på beskrivningen. I kretskortet är kondensatorn utritad som en elektrolytisk kondensator (rund ring med 2 hål och ett +). Tittar jag på den schematiska bilden av kretsen ser jag att kondensatorn är utritad som en vanlig keramisk kondensator utan +-tecken. Så det troliga är väl att det är fel tecken på kretskortet.
För oss verkar det osannolikt men för en hindi, tokyobo eller mandarin så är det väl ingen större skillnad.
/stefan