Kan man använda en keramisk kond istället för en elekektr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ulf.Dahlgren

Kan man använda en keramisk kond istället för en elekektr

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Jag har en byggsats där det fattas en elektrolytisk kondensator på 1 nF. Kan man använda en keramisk kondensator på 1 nF istället?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns inte så små elektrolyter mig veterligen, säker på värdet?
probe

Inlägg av probe »

Låter otroligt... 220nF är den minsta E-lyt jag sett iaf.... Kolla schemat eller visa schemat här så kan vi säkert bedömma vad de hade tänkt - och om det går byta till keramisk, de har så pass olika egenskaper så inte självklart att de är direkt utbytbara, beror ju som vanligt på applikation..
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Tack för snabba svar. Jag har skrivit till dem jag köpt kitet av (Anykits i Indien!) och frågat om det verkligen stämmer med 1 nF elektrolytisk kondensator. Jag har också tittat lite närmare på beskrivningen. I kretskortet är kondensatorn utritad som en elektrolytisk kondensator (rund ring med 2 hål och ett +). Tittar jag på den schematiska bilden av kretsen ser jag att kondensatorn är utritad som en vanlig keramisk kondensator utan +-tecken. Så det troliga är väl att det är fel tecken på kretskortet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har aldrig sett att det är någon skillnad i schemat på keramiska och plastkondensatorer trots att de har olika egenskaper. Har de märkt ut det i ditt schema. Det är svårare att säga om det ska vara plast eller keramisk än det är att säga om det ska vara keramisk eller el.lyt.
Edit: Sitter den som avkopplingskondensator kan du nästan vara säker på att den ska vara keramisk.
hakank22

Inlägg av hakank22 »

Har du nån aning om vad den skall ha för funktion? Kan det varit så att det skulle vara 1 microifarad och inte 1 nano?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ingen större mening med att fråga när det inte finns något schema att kolla på...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fel av mig. Undrar vad detta är:
"Tittar jag på den schematiska bilden av kretsen ser jag att kondensatorn är utritad som en vanlig keramisk kondensator"
hakank22

Inlägg av hakank22 »

Fick uppfattningen att Ulf har ett schema?

"Tittar jag på den schematiska bilden av kretsen ser jag att kondensatorn är utritad som en vanlig keramisk kondensator "

/Håkan
hakank22

Inlägg av hakank22 »

:lol:

/Håkan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Timing Håkan! :D
hakank22

Inlägg av hakank22 »

Ulf. Du kanske kan scanna, om du har någon scanner, och lägga upp den intressanta biten här?

/Håkan

Edit: stavfel
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Fick uppfattningen att Ulf har ett schema?

Vad hjälper det ?
xobx

Inlägg av xobx »

Inte dig :roll:
Fisherman

Inlägg av Fisherman »

Ulf.Dahlgren skrev:Tack för snabba svar. Jag har skrivit till dem jag köpt kitet av (Anykits i Indien!) och frågat om det verkligen stämmer med 1 nF elektrolytisk kondensator. Jag har också tittat lite närmare på beskrivningen. I kretskortet är kondensatorn utritad som en elektrolytisk kondensator (rund ring med 2 hål och ett +). Tittar jag på den schematiska bilden av kretsen ser jag att kondensatorn är utritad som en vanlig keramisk kondensator utan +-tecken. Så det troliga är väl att det är fel tecken på kretskortet.
Har jobbat en del i Asien - har sett en hel del översättningar och erfarit att sanningen kan se olika ut - så jag tror att man vänt uppochner från uF till nF.
För oss verkar det osannolikt men för en hindi, tokyobo eller mandarin så är det väl ingen större skillnad.
/stefan
Skriv svar