Ytterligare en LED-box

Berätta om dina pågående projekt.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Inga 3W-dioder här, inga... Men hexagonmönster (plus en diod i mitten av varje hexagon, eller hur) låter ju intressant. Har bara gjort ett kort än, så det finns fortfarande möjlighet att göra om designen. Kan ju alltid göra ett kort till av fyrkantsvariant och fixa en lite dubbelexponeringsbox av de två, och sedan göra fyra nya för scannern. Måste dock beställa 100 lysdioder till, i så fall... Får ta och räkna lite på det här!

Med tanke på vad lysdioderna kostar (plus att jag redan har så många) så känner jag mig inte särskilt manad att testa svepande LED-rad. Känns som om den totala exponeringstiden skulle bli ganska lång också. Såvida man inte kör med PowerLEDs, som föreslagits... Men jag hoppas någon tar och gör ett försök, vore kul att se hur det fungerar!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

marcusg skrev:
Ni andra som gjort liknande projekt, hur långt avstånd har ni haft mellan LED och kortet som skall exponeras? Och hur mycket påverkas exponeringstiden av avståndet?
Jag kör med 40mm mellan diod<->översida plexi tyckte att jämnheten vart bäst då, kan säkert ha 20mm. Men då har jag ca 90°+ på lysdioderna.
Jag plansvarvade & polerade dioderna. Har bara testat en gång 7min exponering. Vart över förväntan. Kollade kortet på jobbet med
mätmicroskop 10mil vart 9mil. Tyvär har dom bara s/v-kamera med usel upplösning annars hadde det blivit en bild :D
swirve

Inlägg av swirve »

Jag har 100 mm mellan plexi och dioder. Har 66 st dioder på ett kort 100x160mm. Bäst exponeringstid hos mig är 4-5 min.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var såhär jag menade. Exakt lika långt avstånd mellan alla lysdioder. :)
Bild
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Är det någon som har testat bygga svepande UV-släde som Fagge nämnde? Jag måste också bygga mig en box, och det känns som det borde vara både billigare och roligare att göra svepande? =)

Är inte så sugen att löda 100-tals lysdioder.. :?
marcusg

Inlägg av marcusg »

Precis så jag tänkte, MadModder. Planen är ju dock att flytta hela segmentet m.h.a. stegmotorn, och skall man få det jämnt så måste man ha fyra positioner med hexagon-layouten. Med den layout jag använt (fyrhörning) så behövs två positioner. Är väl iofs lite overkill, eftersom belysningen borde bli väldigt jämn med hexagonmönster, men det är ju roligt att lära sig använda stegmotorer :D

Får väl ta och räkna lite på avstånd, antal LEDar, vinklar... puh, har alltid gillat matte, men det var ju några år sedan man gick i en skola där det ingick matematik på schemat. Jag är musiker, inte ingenjör!

chrille112 - jag vill gärna se en UV-släde och veta hur det fungerar, så för mig får du gärna bygga en :D
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Har skruvat upp scannern och kollat och den är ju som gjord för det =)
Undra om man kan använda belysningen som sitter i den? Är lite osäker på vad det är för något...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Belysningen som sitter i den är inte direkt optimerad för att ge ut UV-ljus. En del ja det är klart den sänder ut men det är mest "vitt ljus" för scanningen. Så bättre att hänga på nåt form av UV.

Då är det nog bättre med dessa.

Notera, dessa är inte riktigt UV, bara blasklight, men de sänder ut en del UV också. Så det är ant bättre att ha ett sånt rör istället för det originala scannerlysröret.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,109300000
marcusg

Inlägg av marcusg »

Då har jag gjort ett första försök till styrkort. Kolla gärna in det och ge feedback - något som är galet, som saknas etc.

Alltså:
- 19V in, skyddsdiod, 12V för stegmotorn, 5V för resten
- ICn längs till vänster är bara en 5x2-pinnars stiftlist (för att ansluta Wisp628)
- Rotary encoder: 2bit grey code, samt en tryckknapp
- front-LEDen är av det tvåfärgade slaget
- en BC618 för varje LED-segment (borde fungera, va?)
- LCD med fyra-bit interface
- styrkrets för stegmotor
- någon form av högtalare, vet ännu inte riktigt vad (vanligt pip-pip eller något mer avancerat?)

Är det rekommenderat att göra något med de oanvända pinnarna i LCDn? Dra dem till Vss? Med ett motstånd emellan?
marcusg

Inlägg av marcusg »

Ska förresten be att få revidera mitt påstående om skillnaden mellan att flytta fyrkants- och hexagonmönstret. Förkantsmönstret flyttar man ju 1/2 LED-rad för att få lite jämnare belysning, medan hexagonmönstret kräver tre olika positioner i både x- och y-led. Har bara en stegmotor, så jag tror jag håller mig till fyrkantsmönstret...

Undrar om någon lyckades förstå det där :D
marcusg

Inlägg av marcusg »

Det går framåt, om än långsamt. Två kort klara, och de resterande två etsade. Har även etsat två kort för ett annat projekt, börjar få kläm på det här nu! Vad det ska bli? På någe vänster ska jag försöka få det att bli sändardelen av en radio för mina modellbåtar. Egen projekttråd kommer så fort jag fått lite mera gjort...

Bild
Bild
Skriv svar