Ytterligare en LED-box

Berätta om dina pågående projekt.
marcusg

Ytterligare en LED-box

Inlägg av marcusg »

Började bygga en egen radio till en av mina modellbåtar i somras. Har inte möjlighet att jobba så ofta (plus att jag lärde mig programmera PIC), så först nu är jag klar att börja sätta ihop hårdvaran. Till detta ville jag dock göra egna kretskort. Har gjort några få tidigare, men det var ett par-tre år sedan. Tänkte att det är lika bra att skaffa lite bättre grejer, förhoppningsvis blir det lite fler projekt framöver! Sagt och gjort - etsaggregat och kemikalier inhandlades, men tyckte UV-boxen var så dyr och inte alltför rolig, så jag började fundera på att göra en egen. Surfade runt en del, och hittade då denna. Eftersom jag har en liknande scanner hemma så fastnade jag direkt - stort, överdrivet - men roligt och lärorikt!

Ska här be att få tacka RRacer för den hjälp han gett mig så att jag kunnat komma igång med detta projekt. Är inte alltför bevandrad i elektronikens värld än, så hjälpen var mycket uppskattad!

Planen är i stora drag följande (väldigt likt RRacers...):
- bygga in det hela i en gammal scanner
- 20x30cm LED-segment (tillverkat i 2x 10x15 + 1x 15x20 p.g.a. tillverkningsbegränsningar)
- LED-segmentet delat i fyra 10x15 delar,som kan styras inividuellt
- PIC16f886
- LCD-display
- rotary encoder (ändra inställningar, starta/stoppa etc)
- stegmotor (flytta LED-segmentet 1/2 LED-rad)

Eftersom verkstad och studieort befinner sig ganska långt ifrån varandra har jag inte möjlighet att jobba med projektet så ofta, men de senaste dagarna har jag varit hemma och lyckats sparka igång det hela. Har dock stött på en hel del problem. Bl.a. så är det enda jag har som UV-belysning för tillfället ett gammalt lysrör. Inte särskilt bra belysning, och jag kan inte göra särskilt stora kort. Exponeringstiden blev dessutom ganska häftig: uppåt 50 minuter! Kan vara något med glaset i scannern - får väl kanske byta ut det senare, ifall det blir väldigt långa tider även med LED:arna.

Bild

Efter lite tester (de flesta rena katastrofer) trodde jag mig ha hittat en bra balans på belysning, framkallning och etsning. Gjorde det första LED-kortet, och givetvis verkade det gå åt skogen, trots alla förberedelser och beräkningar. Blev ett rosa skikt där kopparen skulle ha etsats bort. Jaja, lite svordomar samt mer UV-belysning, framkallning och etsning senare så blev bra, så när som på några små rester som fick filas bort.

Bild

Bild

Jag kände mig väldigt nöjd med min nya pelarborr när de 126 hålen för lysdioderna skulle borras. Inget kul att göra med vanlig borrmaskin, direkt... Sen var det dags för montering av komponenter. Lyckades hyfsat med motstånden (0805) måste jag säga, särskilt med tanke på att det var första gången jag lödde ytmonterat. LEDarna kom på plats de med, men de var lite svårlödda. Tycker EAGLE är lite snål med pad-storleken, måste ta och fixa dem lite större till nästa gång!

Bild

Bild

Längre har jag inte hunnit än. Hoppas imorgon hinna göra lite test-belysningar för att se hur det fungerar, och om det går bra göra antingen det andra lilla LED-kortet eller mottagardelen till radion. Efter det blir det ett litet uppehåll på en eller två veckor innan jag kommer hem till verkstaden igen. Förhoppningsvis har jag hunnit designa styrkortet tills dess, och kanske börjat koda programmet till PIC:en!
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Snyggt!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Finns ju bara en sak att skriva: Snyggt, riktigt snyggt!! :bravo:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@marcusg:
Vad är det för UV LED du använder, mcd?, peak nm?, pris?, inköpsställe?
marcusg

Inlägg av marcusg »

Köpte 300 LEDs på EBay (giorgio11185 - Asia Engineer): 395-405nm, 25° viewing angle, 20mA forward current, 3.4-3.7V forward voltage. När jag testade dem fick jag dock ett spänningsfall på 3.17-3.27V (10mA-20mA). Pris $24.75 inkl. frakt. Kommer att använda 252st till mitt projekt.

Kollade lite spridningen av ljuset. Glömde lappen hemma där avståndena stod (sitter på en båt för tillfället), men om minnet inte sviker mig så var det 3,1cm, 4,9cm och 6,7cm (från LED-kortet till undersida av glaset på scannern. När jag testbelyste använde jag det längsta avståndet, eftersom spridningen var lite dålig på de andra två. Dessutom ser man att några LEDar är lite snett monterade - hann tyvärr inte fixa det idag...

Ni andra som gjort liknande projekt, hur långt avstånd har ni haft mellan LED och kortet som skall exponeras? Och hur mycket påverkas exponeringstiden av avståndet?

Bild

Gjorde några testkort, med exponeringstid (från vänster till höger): 5m, 10m, 15m. Lite svårt att se på bilderna, men någonstans i närheten av 10 minuter skulle jag säga för tillfället. Hann dessutom göra kortet till mottagaren i mitt radioprojekt (som väl dyker upp på forumet om några veckor).

Bild
Bild

Får göra lite fler tester senare, bl.a. hur exponeringen blir ute i kanterna. Går det att göra ett 10x15kort då LED-kortet är 10x15. Det kommer dock att dröja någon vecka eller två innan jag har möjlighet till det. Under tiden får jag försöka tag mig tid till att börja rita styrkortet. Kommer troligtvis behöva lite hjälp med det, postas i så fall i denna tråd...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Klart sjysst! Bra bilder och förträfflig beskrivning!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Avståndet kan man räkna fram teoretiskt mha sin/cos. Annars kan man väl lägga ett papper parallellt med ljusflödet och rita ut det.
Ljuskäglorna bör väl gå omlott så att hela ytan täcks med ljus.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför gör alla såna kort med lysdioderna i ett rutmönster? Det borde väl vara mer optimalt att ha det i triangelmönster, 120° ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Illustration?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jo, ett hexagonmönster (bikakemönster) är bättre än ett vanligt rutmönster.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Snyggt bygge! :tumupp: det ger inspiration :)

En liten idé…
Vad tror ni om att bara ha 1-2 täta rader med lysdioder & montera dessa på en scanner släde för att kunna svepa över laminatet fram & tillbaka? Snabbt eller sakta?.

Det borde ju spara in en hel del lysdioder & laminat. + Att man ganska enkelt skulle kunna förlänga axlarna, i fall man behöver tillverka lååånga kort.
Och tack vare svepet & tättheten mellan dioderna, så borde laminatet bli jämnare belyst + att man kan minska avståndet mellan laminat & LED vilket borde ge högre ljus intensitet. ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den idén kom på tapeten i en annan tråd förut, och jag funderar fortfarande på hur det blir med belysningsvinkeln. När lysdioderna åker förbi, så kommer ju skuggan förflytta sig. Det blir alltid lite mellanrum, även om man kör med vakuumram.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, den tråden måste jag har missat helt.
Men om man tittar på marcusg tester, så verkar ju inte exponeringstiden vara särskilt kritisk (5-15min).
Så det känns inte som att den sammanlagda skuggningstiden borde göra någon större skillnad.
Dessutom skulle man med fördel kunna använda dioder med smal spridningsvinkel, & även kanske sätta dit avskärmningsbitar på båda sidorna & så högt upp det bara går mot laminatet för att ytterligare öka koncentrationen & minska ljus utsläpp å sidorna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man skulle också kunna sätta en rad med högeffekts UV-lysdioder där, 20st 3w eller dylikt :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... det är ju värt ett försök.
Hehe. 10 sekunders exponering kanske? :D
Fast det där med att spara in kostnaden på lysdioderna försvinner ju ganska raskt då...
Skriv svar