Ska här be att få tacka RRacer för den hjälp han gett mig så att jag kunnat komma igång med detta projekt. Är inte alltför bevandrad i elektronikens värld än, så hjälpen var mycket uppskattad!
Planen är i stora drag följande (väldigt likt RRacers...):
- bygga in det hela i en gammal scanner
- 20x30cm LED-segment (tillverkat i 2x 10x15 + 1x 15x20 p.g.a. tillverkningsbegränsningar)
- LED-segmentet delat i fyra 10x15 delar,som kan styras inividuellt
- PIC16f886
- LCD-display
- rotary encoder (ändra inställningar, starta/stoppa etc)
- stegmotor (flytta LED-segmentet 1/2 LED-rad)
Eftersom verkstad och studieort befinner sig ganska långt ifrån varandra har jag inte möjlighet att jobba med projektet så ofta, men de senaste dagarna har jag varit hemma och lyckats sparka igång det hela. Har dock stött på en hel del problem. Bl.a. så är det enda jag har som UV-belysning för tillfället ett gammalt lysrör. Inte särskilt bra belysning, och jag kan inte göra särskilt stora kort. Exponeringstiden blev dessutom ganska häftig: uppåt 50 minuter! Kan vara något med glaset i scannern - får väl kanske byta ut det senare, ifall det blir väldigt långa tider även med LED:arna.

Efter lite tester (de flesta rena katastrofer) trodde jag mig ha hittat en bra balans på belysning, framkallning och etsning. Gjorde det första LED-kortet, och givetvis verkade det gå åt skogen, trots alla förberedelser och beräkningar. Blev ett rosa skikt där kopparen skulle ha etsats bort. Jaja, lite svordomar samt mer UV-belysning, framkallning och etsning senare så blev bra, så när som på några små rester som fick filas bort.

Jag kände mig väldigt nöjd med min nya pelarborr när de 126 hålen för lysdioderna skulle borras. Inget kul att göra med vanlig borrmaskin, direkt... Sen var det dags för montering av komponenter. Lyckades hyfsat med motstånden (0805) måste jag säga, särskilt med tanke på att det var första gången jag lödde ytmonterat. LEDarna kom på plats de med, men de var lite svårlödda. Tycker EAGLE är lite snål med pad-storleken, måste ta och fixa dem lite större till nästa gång!

Längre har jag inte hunnit än. Hoppas imorgon hinna göra lite test-belysningar för att se hur det fungerar, och om det går bra göra antingen det andra lilla LED-kortet eller mottagardelen till radion. Efter det blir det ett litet uppehåll på en eller två veckor innan jag kommer hem till verkstaden igen. Förhoppningsvis har jag hunnit designa styrkortet tills dess, och kanske börjat koda programmet till PIC:en!