ska man ha matte B för att plugga AB behörighet?
Man får en dag att smälta det istället under inledande matematiken istället för ett år på gymnasiet. Vet inte om KTH har det slappare än Chalmers, men som nybliven elektrostudent känns matte e dock som en piss i havet. Är ju inte många föreläsningar för att ta upp allt innehåll i den gymnasiekursen. Tycker det var synd att man inte fick läsa mer matematik i gymnasiet, man hade säkert kunna svälga dubbult så mycket som man lärde sig på dom åren.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är väldigt svårt att ta sig igenom en ingenjörsutbildning utan E (även om C och derivata i princip är grunden för all högre matte) i bagaget eller man har väldigt stor fallenhet för matte. Jag har för mig att de som kommer in via högskoleprovet generellt klarar sig bättre. Eventuellt var det endast läkare. Jag minns inte.
Jag har för mig att man kan läsa in A och B på en termin på komvux. Matte är inte enklare eller svårare än något annat. Men A och B är "lätta" i det att uppgifterna går att lösa med logiskt tänkande. Du kan inte derivera X=2 enbart med logik. Du måste veta vad det betyder och hur du går till väga.
Tillägg: Slog mig precis. Matte E? Läser man till E på 4 år i gymnasiet? Är D och E kortare än A, B och C?
Jag har för mig att man kan läsa in A och B på en termin på komvux. Matte är inte enklare eller svårare än något annat. Men A och B är "lätta" i det att uppgifterna går att lösa med logiskt tänkande. Du kan inte derivera X=2 enbart med logik. Du måste veta vad det betyder och hur du går till väga.
Tillägg: Slog mig precis. Matte E? Läser man till E på 4 år i gymnasiet? Är D och E kortare än A, B och C?
Men då gick du i gymnasiet för 1992 eller?
Saker och ting är inte som dom var efter gymnasiereformen 1992.
Har för mig att socialdemokraterna och centern var inblandade i det.
Varav Centerpartiet ångrade sig efter några år men inte socialdemokraterna..
edit: Jag tycker man borde försöka stoppa in lite fysik och mer tillämpad mattematik på
de tekniska programmen. För att öka förståelsen.
Saker och ting är inte som dom var efter gymnasiereformen 1992.
Har för mig att socialdemokraterna och centern var inblandade i det.
Varav Centerpartiet ångrade sig efter några år men inte socialdemokraterna..
edit: Jag tycker man borde försöka stoppa in lite fysik och mer tillämpad mattematik på
de tekniska programmen. För att öka förståelsen.
Senast redigerad av Johan.o 14 februari 2008, 19:49:10, redigerad totalt 2 gånger.
Matte A,C,D - 100 poäng vardera
Matte B,E - 50 poäng vardera
>När jag gick i gymnasiet på teknisk linje gick vi igenom komplexa tal, integraler derivata och diffekvationer i 3 :an, gör man inte det längre ?
Komplexa tal och differentialekvationer ligger på Matte E kursen. Integraler och derivata ligger på C och D kurserna.
Matte B,E - 50 poäng vardera
>När jag gick i gymnasiet på teknisk linje gick vi igenom komplexa tal, integraler derivata och diffekvationer i 3 :an, gör man inte det längre ?
Komplexa tal och differentialekvationer ligger på Matte E kursen. Integraler och derivata ligger på C och D kurserna.
- Housepainter
- EF Sponsor
Hmm.. beror antagligen på vilken skola man går på i grundskolan.danei skrev:Hur kan matte B klasas som onödigt. Det är ju knappt mer än grundskolans matte. Vad jag minns.
Jag ÖNSKAR verkligen att jag läste mer matte än vad jag gjorde. Gick fordon (transport) och det var bara A som var obligatorisk. Jag var färdig med A bara genom att göra proven (innan årskursen ÖVER mig) och fick alternativet:
Matte B eller Sovmorgon. Gissa vad jag tog. Suck.
Hade det varit idag så hade valet varit ett annat
Nja, problemet är väl att min mattebok är från 77, och dottern läser typ Matte G.
Matte A-E klarades av i ettan och halva tvåan enligt den kursplanen hon läser.
I den normala gymnasieskolan, så är det problem med matte A (fuskar lite som gymnasielärare), och det är STORA problem med matten.
Elever som är godkända i och tom fått VG/MVG från grunskolan kan inte ens addera två tal, än mindre dividera, samma gäller elever transfererade från andra gymnasier, med godkända betyg i Matte A, en del klarar inte ens de fyra räknesätten.
Matte A-E klarades av i ettan och halva tvåan enligt den kursplanen hon läser.
I den normala gymnasieskolan, så är det problem med matte A (fuskar lite som gymnasielärare), och det är STORA problem med matten.
Elever som är godkända i och tom fått VG/MVG från grunskolan kan inte ens addera två tal, än mindre dividera, samma gäller elever transfererade från andra gymnasier, med godkända betyg i Matte A, en del klarar inte ens de fyra räknesätten.