ska man ha matte B för att plugga AB behörighet?
ska man ha matte B för att plugga AB behörighet?
måste man ha matte b för att plugga allmänn behörighet?
Detta fick vi visserligen lära oss första året på elektroniklinjen i skolan, inget vi överhuvudtaget läste i matten eller som ens fanns med, men det kan kanske vara olika mellan skolor. Detta var nu visserligen 12 år sedan så det kan kanske ha ändrats men jag tvivlar.
Det "roliga" var att det visade sig på slutet att jag inte hade ett enda dugg nytta av dessa ekvationer då mitt redan planerade kursval inte överhuvudtaget behövde det. Roligt att hålla på med det 2 ggr i veckan någon timme varje gång i nästan ett år helt i onödan med prov var eller varannan vecka.
Det "roliga" var att det visade sig på slutet att jag inte hade ett enda dugg nytta av dessa ekvationer då mitt redan planerade kursval inte överhuvudtaget behövde det. Roligt att hålla på med det 2 ggr i veckan någon timme varje gång i nästan ett år helt i onödan med prov var eller varannan vecka.

Själv tycker jag att elektriker borde kunna matte E och känna till några av de många differentialekvationer som ligger bakom harmoniska svängingar, för att bara inse litegrann hur fantastiskt det egentligen är med växelspänning i en och flera faser. 
(Jag inser att det inte är realistiskt eftersom denna yrkesgrupp av någon anledning inte har något intresse av att ha vetenskapliga förklaringar på det de håller på med)

(Jag inser att det inte är realistiskt eftersom denna yrkesgrupp av någon anledning inte har något intresse av att ha vetenskapliga förklaringar på det de håller på med)
-
Har läst till och med Matte D på högskola. Har även teorin för allmän behörighet. Dock inte jobbat tillräckligt och frågan är om man kommer göra det... Sen om all matte behövs är en himla bra fråga.
På gymnasiet var enbart A obligatoriskt men läste B och C där också. Sen även läst D på komvux och sen läste jag om alla mattekurserna igen som sagt.
På gymnasiet var enbart A obligatoriskt men läste B och C där också. Sen även läst D på komvux och sen läste jag om alla mattekurserna igen som sagt.
Frågan är om vi vill ha en massa elektriker som behöver fundera på hur dom ska göra. Jag tror att fler mistag görs av den tänkande personen än den metodiska. Själv ser jag mig som ganska flummig och kan konstatera att många på civilingengörsprogrammen är lika dana, fast den motsatta typen finns också.
Annars var det först när man läste matte e som man kunde börja räkna på växelströmskretsar. Tycker att dom som läser eletronik på gymnasiet borde läsa lika mycket matematik som nv programet. Finns ju inga jobb till den utbildningen som den är nu som jag har uppfattat det iaf?
Annars var det först när man läste matte e som man kunde börja räkna på växelströmskretsar. Tycker att dom som läser eletronik på gymnasiet borde läsa lika mycket matematik som nv programet. Finns ju inga jobb till den utbildningen som den är nu som jag har uppfattat det iaf?