ska man ha matte B för att plugga AB behörighet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
043

ska man ha matte B för att plugga AB behörighet?

Inlägg av 043 »

måste man ha matte b för att plugga allmänn behörighet?
Peppar

Inlägg av Peppar »

Kan inte se varför. De har intagningsprov på automation på Lernia (tidigare AMU), men inga andra krav som jag vet.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag trodde alla elektriker minst läste MaB..
cos, sin, tan kan ju vara bra att ha koll på när man jobbar med sinusformade spänningar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Detta fick vi visserligen lära oss första året på elektroniklinjen i skolan, inget vi överhuvudtaget läste i matten eller som ens fanns med, men det kan kanske vara olika mellan skolor. Detta var nu visserligen 12 år sedan så det kan kanske ha ändrats men jag tvivlar.

Det "roliga" var att det visade sig på slutet att jag inte hade ett enda dugg nytta av dessa ekvationer då mitt redan planerade kursval inte överhuvudtaget behövde det. Roligt att hålla på med det 2 ggr i veckan någon timme varje gång i nästan ett år helt i onödan med prov var eller varannan vecka. :dead:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur kan matte B klasas som onödigt. Det är ju knappt mer än grundskolans matte. Vad jag minns.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Själv tycker jag att elektriker borde kunna matte E och känna till några av de många differentialekvationer som ligger bakom harmoniska svängingar, för att bara inse litegrann hur fantastiskt det egentligen är med växelspänning i en och flera faser. :D

(Jag inser att det inte är realistiskt eftersom denna yrkesgrupp av någon anledning inte har något intresse av att ha vetenskapliga förklaringar på det de håller på med)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag vet att det finns en del högskoleutbildningar med elinriktning som har MaB som inträdeskrav.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Jag läser automation och vi hade matte A som krav och har under förra terminen i princip lärt oss matte B.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har läst till och med Matte D på högskola. Har även teorin för allmän behörighet. Dock inte jobbat tillräckligt och frågan är om man kommer göra det... Sen om all matte behövs är en himla bra fråga.

På gymnasiet var enbart A obligatoriskt men läste B och C där också. Sen även läst D på komvux och sen läste jag om alla mattekurserna igen som sagt.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

> Själv tycker jag att elektriker borde kunna matte E

Word! Jag trodde det var så! :shock:

Varför ska elektriker inte kunna komplexa tal när nästan all elektronik innehåller det? :?: :?
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

För att vanliga elektriker inte behöver kunna det?
Rätta mig om jag har fel :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vanliga elektirket drar ju bara kabel. Frågan är hur mycket de kan. De följer bara någon tabell. Tyvärr. Kompetensen är nog högre på de äldre. Nu läser nästan alla som ha möjlighet vidare i stället.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Jag kanske tänker för mycket 'elektronik-ingengör-ish' :roll:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Frågan är om vi vill ha en massa elektriker som behöver fundera på hur dom ska göra. Jag tror att fler mistag görs av den tänkande personen än den metodiska. Själv ser jag mig som ganska flummig och kan konstatera att många på civilingengörsprogrammen är lika dana, fast den motsatta typen finns också.

Annars var det först när man läste matte e som man kunde börja räkna på växelströmskretsar. Tycker att dom som läser eletronik på gymnasiet borde läsa lika mycket matematik som nv programet. Finns ju inga jobb till den utbildningen som den är nu som jag har uppfattat det iaf?
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

När jag skulle läsa till allmän behörighet så krävdes Matte B.
Men Jag hade en Likström/1-fas kurs som motsvarade matte B hos VHS. Så kolla upp det om du läst kurser där ni behandlat Trigonometri. Lycka till..
Skriv svar