Housepainter skrev:Jag försökte hitta skärmad kabel, men tyvärr hittade jag ingen som var bra.. Det enda åt det hållet var en sådan som är lackad och det var jag inte sugen på att löda. Men jag förstår att skärmat är att föredra. Ifs är jag inte någon audiofil.

nåra meter RG174 är alltid bra att ha liggande.
i brist på detta så kan man köra med hårt virad par-kabel (använd borrmaskin så att du har 3-4 twist per cm (eller så hårt du vågar), sträck till kabeln så att den töjer sig i längd en smula efter twistningen, och buntband/krympslangsring i ändarna så håller den twistningen jättebra - gör nästan alla mina kablar på det sättet - alltid signalledare och dess jordåterledare som eget par och sedan buntar man paren om det är många signaler - helst med lite olika stigningar mellan kablarna om det är lite längre sträckor..
Internt mellan kortdelar så kan man snurra ihop isolerad koppartråd på samma sätt och då får man mycket tighta twistningar som skärmar bra, men villkoret är som alltid - dataledaren/ljud/mm. _alltid_ twisas tillsammans med sin returåterledare. Det fins inga gemensamma jordar så fort DC-strömmen börjar skaka (=AC)
---
Vill man minska störrisken ytterligare så gör man en sk. fyrskruv av sitt par
och löder ihop signal resp jord i ändarna - kan vara lite bökigt att twista ihop då man måste lägga kalblarna rätt innan man börja snurra ihop - men det går. - Det är den diagonala placeringen av ledarna som är hela grejen för ökad stördämpning, kan man inte få till det utan resultaret blir:
efter ihoplindningen så kan man strunta i det och köra med vanligt twistat par.
hur man lyckas med skärmning handlar väldigt mycket om gemoetrisk topologi.
Med fyrskruv ökar man på skärmningen med ytterligare 30-40 dB gentemot twistade paret, som i sin tur är ganska mycket bättre, ockå typ 30-40 dB än tex. bandkabel med parallella ledare, som i sin tur också är 30-40 dB bättre än en lös ledare liggande fritt utan returledare för aktuel signal[/code]