Miniprojekt - Mixerlagning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Miniprojekt - Mixerlagning

Inlägg av Housepainter »

I fredags skulle jag använda min mixer lite då jag skulle spela in lite musik. Men då blev jag påminnd om att phones-utgången inte funkade som den skulle. Först tänkte jag låta det vara, men sen tänkte jag att någon gång måste det ju fixas, fredag eller ej.

Mixern är en Phonic MU1202X

Det är några rattar och muttrar som skall bort för att man skall få isär lådan!!

Bild

Botten upp!!

Bild

Isärplockad

Bild

Här ser man felet. Det är telekontakten längst till höger. Man kan se att "toppstiftet" saknas

Bild

Bortlödad

Bild

Lödde dit några sladdar istället

Bild

Och en kontakt

Bild

Färdigt!! Man ser en liten skillnad på kontakten, men det är inte så det stör

Bild

Roligt var att biten i kontakten som hade gått av hade lagt sig och kortslutit två lödpunkter på kortet. Efter att ha fått bort den så löste sig ett annat mystiskt problem jag hade. Utgångarna Aux 3 och Aux 4 var ojämna i signalstyrkan ut, och tidigare har jag inte alls förstått vad det kunde vara. Nu var det som det skulle igen! :)

Det känns alltid bra när man lyckas laga något som är sönder - litet som stort!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Där ser man. Det mystiska problemet löst.

Det är bara att gratulera. Bra jobbat! :) :tårta:

edit: Tips till framtiden: Nu var det väl ganska kort bit och hörlursutgången ligger väl på relativt hög nivå men skärmad kabel är alltid att föredra. Alltid bra att ha hemma.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jag försökte hitta skärmad kabel, men tyvärr hittade jag ingen som var bra.. Det enda åt det hållet var en sådan som är lackad och det var jag inte sugen på att löda. Men jag förstår att skärmat är att föredra. Ifs är jag inte någon audiofil. :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Var det kul att ta lös och sätta tillbaks alla knappar? :shock: Jag har en Soundcraft PowerStation 350 med 8 faders (6 mono + 2 stereokanaler) som har fått en fader skadad efter att en snavade och tog emot sig mot mixern när vi höll på med att packa efter en konsert som jag funderar på att se om man kan böja till höljet på, den vill på att spåra ur inuti på något sätt. Så klart så måste man ta lös ALLA knappar för att komma åt...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Det gick ganska bra efter att man väl satt igång! :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Housepainter skrev:Jag försökte hitta skärmad kabel, men tyvärr hittade jag ingen som var bra.. Det enda åt det hållet var en sådan som är lackad och det var jag inte sugen på att löda. Men jag förstår att skärmat är att föredra. Ifs är jag inte någon audiofil. :)
nåra meter RG174 är alltid bra att ha liggande.

i brist på detta så kan man köra med hårt virad par-kabel (använd borrmaskin så att du har 3-4 twist per cm (eller så hårt du vågar), sträck till kabeln så att den töjer sig i längd en smula efter twistningen, och buntband/krympslangsring i ändarna så håller den twistningen jättebra - gör nästan alla mina kablar på det sättet - alltid signalledare och dess jordåterledare som eget par och sedan buntar man paren om det är många signaler - helst med lite olika stigningar mellan kablarna om det är lite längre sträckor..

Internt mellan kortdelar så kan man snurra ihop isolerad koppartråd på samma sätt och då får man mycket tighta twistningar som skärmar bra, men villkoret är som alltid - dataledaren/ljud/mm. _alltid_ twisas tillsammans med sin returåterledare. Det fins inga gemensamma jordar så fort DC-strömmen börjar skaka (=AC)

---

Vill man minska störrisken ytterligare så gör man en sk. fyrskruv av sitt par

Kod: Markera allt

+ -
    - +
och löder ihop signal resp jord i ändarna - kan vara lite bökigt att twista ihop då man måste lägga kalblarna rätt innan man börja snurra ihop - men det går. - Det är den diagonala placeringen av ledarna som är hela grejen för ökad stördämpning, kan man inte få till det utan resultaret blir:

Kod: Markera allt

+ -
    + -

efter ihoplindningen så kan man strunta i det och köra med vanligt twistat par.

hur man lyckas med skärmning handlar väldigt mycket om gemoetrisk topologi.

Med fyrskruv ökar man på skärmningen med ytterligare 30-40 dB gentemot twistade paret, som i sin tur är ganska mycket bättre, ockå typ 30-40 dB än tex. bandkabel med parallella ledare, som i sin tur också är 30-40 dB bättre än en lös ledare liggande fritt utan returledare för aktuel signal[/code]
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu var det ju iofs phones och det är väl en utgång, jag antar att inte heller kabeln till hörlurarna är skärmad.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Är inte alla hörlurskablar "skärmade" med en tattig skärm?

tom dom simpla hörsnäckorna jag haft har varit det.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kikade på några lurar jag har här, där fanns ingen skärm.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Väldigt konstigt, håller med Oblivion här, jag trodde också *alla* hörlurskablar var skärmade, mer eller mindre bra iofs...

Edit: Men sen om det är nödvändigt, det är en annan femma...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mjo allså det är ju ingen heltäckande skärm direkt, mer en löst inflätad kabel oftast, men det finns ju alltid två poler i kabeln? den ena brukar inte vara isolerad utan ligga runt den andra typ, det är ju skärmen om man nu kan kalla det det...

Jag har aldrig sett en hörlurssladd som varit uppbyggd på annat sätt, det måste vara ett par rktiga tattarlurar du har?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

*hrm* vårda språket...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

sluta vara så förbannat pk...
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är väl inga lyxprylar direkt, vanliga lurar med spiralsladd. Kabeln har bara 3 ledare och ingen skärm. Det är ju iofs möjligt att en av ledarna är lindad kring de andra men jag tror att de bara är tvinnade. Det krävs rejäla magnetfält om man ska få något brum i lågomiga lurar så jag tror inte att det är något problem.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag har sett både med och utan skärm till lurarna - i slutändan handlar det nog mest om vilken kabel som var billigast/såg bäst ut. Kan knappast ha nån betydelse för normala hörlurar huruvida kabeln är skärmad eller ej med tanke på den låga impedansen.
Skriv svar