Ström genom kroppen. Orsak?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ANEE

Inlägg av ANEE »

När vi renoverade köket så hade vi en elektriker som kopplade in spotlights med dimmer under överskåpen. Han satte även dit eluttag. När jag skulle laga frukost dagen efter betedde sig vattenkokaren och brödrosten lite underligt....han hade kopplat in eluttagen på dimmern också!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är Elektriker skyldiga att föra protokoll över vidtagna åtgärder?, eller överhuvudtaget dokumentera?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

numera skall dom kontrollera och dukumentera eltest på alla 230v uttag
sa4amz
Kontakt:

Inlägg av sa4amz »

Antagligen så blev det så att eftersom datorn var anslutet till ett jordat uttag och labbaggregatet till ett ojordat.
Om det blir någon typ av fel så är höljet/kapslingen på en transformator/nätaggrigat jordat, detta eftersom det kan hända att tillexempel den spänningsatta ledaren(fasen) ramlar ned och kommer i kontakt med detta.
Strömmen skall ledas bort igenom Skyddsjords ledaren (ProtectiveEarth(pe)) och om det är en direkt kortslutning mot jord går säkringen.
Men i detta fall handlade det säkert om krypströmmar eller såkallade "Vagabonerande" strömmar, alltså strömmar som letar andra vägar till jord än igenom neutralledaren.
I detta fallet så tog strömmen den kortaste vägen, igenom dig...
Oftast är detta inte något farligt.

Den mest troliga anledningen till att detta hände var nog att det blev en skillnad mellan de olika jordarna, dvs. ett ojordat uttag samt ett jordat.
Detta kallas potentialskillnad, och kan unvikas genom att man drar alla jordar till samma punkt (stjärn jordning).
Man kan om det handlar om större anläggningar också installera ett potential utjämningssystem.
Alltså man drar alla vattenrör, gasrör och andra saker som kan bli ledande vid ev. fel till en och samma plats, en potentialutjämings skena.

I ditt fall rekomenderar jag nog att du använder en portabel jordfelsbrytare, och ett jordat uttag.

Kom ihåg !
JORDFÖRBINDELSEN FÅR ALDRIG(!!!) BRYTAS!!!!

Ett sitat från skolan:
Skall du eller prästen Jorda?

Också att komma ihåg är att Jordfelsbrytare räddar liv!, de löser bara ut vid ett fel!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har läst att jordfelsbrytare bryter vid 300 mA, nog för att skydda mot brand. Men grillar människor.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns olika modeller - men oaktat vilket - i detta fallet så är det som så många andra skrivit - jordade uttag som är lösningen.

* Personskyddet har en maximal felströmsinställning på 30 milliAmpere.
* Brandskyddet har en maximal felströmsinställning på 500 milliAmpere.

Alla (?) som säljs till hemmabruk är så vitt jag vet 30mA typer. Iaf är alla jordfelsbrytare jag har 30mA typer och de enda 500mA som jag har sett var till containeruttag och då troligen med syftet att hindra brand vid jordfel.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Precis som du säger så bryter jorfelsbrytare som är tänkta att skydda mot brand vid 300 mA men sådana som är till för personskydd bryter vid 10 eller 30 mA.

Edit: Sen igen...
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Lite som härom dagen då jag gjort en nyinstallation av ett rackskåp, med tre datorer i, alla kopplade till samma jordade grenuttag med en strömbrytare på, som var kopplat till ett ojordat vägguttag. Jag råkade hålla armbågen mot rackskåpet (som är i stål) och ett stålchassi på en av datorerna.

Allt jag kan säga är att det tammefan var den bästa demonstrationen av induktion jag hittils fått, jag fick en sån jävla stöt.

Men som sagt, det där med jordade och ojordade uttag i samma rum är praktiskt taget att vara självmords benägen.

Annors om det där med jordfelsbrytarna, jag kopplade ett vägguttag sent på kvällen här hemma för en vecka sedan eller så, och när jag var klar verkade allt ok när jag mätte upp uttaget med multimetern, men så fort man kopplade in nåt på uttaget så bröt jordfelsbrytaren. Visade sig att jag i farten kopplat nolla och jord fel väg, eftersom uttaget var av ett annat märke än de andra jag lagt i rummet. Man tycker ju att det kunde vara lite standard på sådana modeller där man inte kan se vart vilken kopplingsplint leder, men tydligen inte... :D
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Stuggi: På vilket sätt var induktion inblandad i den demonstrationen?
nwe

Inlägg av nwe »

Stuggi skrev: Men som sagt, det där med jordade och ojordade uttag i samma rum är praktiskt taget att vara självmords benägen.
Och dessutom förbjudet!

Jag lät en elektriker dra in jordat i det rummet jag har datorn och då var han tvungen att fixa alla uttag i det rummet (även lamputtag uppe vid taket). 5 uttag gick ändå på mindre än en timme så det var en billig försäkring.

Jordat kontra jorfelsbrytare, visst är väl första steget att jorda?!
En jordfelsbrytare kan väl inte finka utan jordade uttag? (Hörs liksom på namnet)

/Nicke
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En jordfelsbrytare funkar bra utan jord. Är det säkerheten man är ute efter så skulle jag säga jordfelsbrytaren först. Det är ju dessutom väldigt lätt att sätta en i elurtaget. Jordnig kan ju i vissa lägen göra de hela farligare. Om du kommer i kontakt med fasen är det ju en fördel om inget är jordat.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

sa4amz: Den äldre varianten fanns i gamla Clas Ohlson kataloger (40-talet har jag för mig) och löd "Jorda du så slipper prästen"
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Intressant läsning det här.. man lär sig av sina misstag :D

Från och med nu (då det hände) så tänker jag inte använda de ojordade uttagen till jordade apparater, och ska så småningom dra in jord till de också.

Det nyttiga med det som hände är att jag nu har lärt mig en ordentlig läxa.. Visst, man har läst en del om potentialskillnader och fått det förklarat för sig under tiden man gick på elprogrammet, men det är ingenting som har hållt sig färskt i minnet när jag sysslat med små 5V-kretsar och "bara" skulle koppla in nätagget som strömförsörjning till den kretsen.

Det lustiga är att under lumpentiden så var jag elkraftmekaniker och då potentialutjämnade vi ALLT via grova spett nedslagna i backen och sedan inkopplade till en och samma långa och feta jordlina.. ändå har man inte lärt sig något verkar det som :roll:
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är lite lurigt med jordning, när man börjar jorda alla burkar får man problem med jordströmmar istället så det är inte helt lyckat heller. Personsäkerhetsmässigt så är nog faran ganska liten så länge man håller sig i torra utrymmen. Däremot är risken stor att man tar död på den stackars elektroniken om man låter läckströmmarna kopplas till känsliga anslutningar . Själv har jag ett gäng isolationstransformatorer för att slippa problemt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan koppla ihop jordarna via en kapacitans som endast leder vid > 100 kHz eller liknande?, så kan man få skärmning utan jordströmmarna.
Skriv svar