Ström genom kroppen. Orsak?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
unzuf

Ström genom kroppen. Orsak?

Inlägg av unzuf »

Hej på er..!

Igår kväll hände något underligt.. Jag satt och labbade lite med
en krets på min testplatta, och hade ett gammalt nätaggregat
från en dator som strömförsörjning (5V).

Jag hade en Wisp628 inkopplad, och skulle precis till att koppla in
sladden till den från COM-porten. Samtidigt som jag höll i RS232-sladden
(på den oisolerade delen, själva kontakten), så råkade jag lägga armen på
nätaggregatet som stod brevid mig. Fick en ganska ordentlig stöt av detta.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de tyckte att jag skulle åka till akuten, vilket jag gjorde. Där konstaterade de att jag hade oregelbunden hjärtrytm och fick spendera natten på sjukhuset inkopplad till EKG hela tiden. Blev utskriven idag, trots att de så sent som i morse sa att mitt hjärta gjorde små korta pauser.. :?

Nätaggregatet var inkopplat till ett ojordat uttag (riktigt dumt), och datorn till ett jordat uttag.

Har ni nån aning om vad som kan ha orsakat att jag fick en stöt?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var nog mer för att du blev nervös än att själva strömmen skulle orsakat några hjärtstörningar.
Det är det vanliga problemet när man kör en jordad apparat i ett ojordat uttag. Kondensatorerna som sitter mellan jord och fas/nolla gör att du får ca halva nätspänningen på chassiet. Om den är trasig kan det förstås uppstå farliga läckage.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har man inte datorn eller dess nätagg i ett jordat uttag blir det alltid spänningar mellan höljet och jord. Beror väl på att det är en transformatorlös nätdel. Hade en dator under skrivbordet i ojordat uttag och varje gång jag skulle krypa in över den och byta någon kabel kom jag åt elementet med benet fick en rejäl stöt och slog huvet i skrivbordet :shock:

Till slut tröttnade jag och drog in jordat i rummet.

Men att få en sån stöt så att man får problem med hjärtat då måste du ha maximal otur. Gick stömmen rakt genom kroppen från arm till arm?

Är du säker på att du inte alltid haft oregelbunden hjärtrytm det är ganska vanligt och vad jag har hört relativt ofarligt.

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Skönt att höra att det gick såpass bra som det gick! Och förståndigt att åka in till akuten efter en stöt, det är inte många som gör det... Även om det är så att det är nervositeten som ger den oregelbundna hjärtrytmen så _kan_ det ju vara så att strömmen har ställt till med något i din kropp.
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Oj, tack för snabba svar!

peter555 : Tack för den beskrivningen, det låter som en mycket trolig orsak.

HåkanO : Ajdå, låter inte kul det där med att få en stöt varje gång man kryper under skrivbordet.. Borde följa ditt exempel och dra in jordat här också! Och sen vet jag inte om strömmen gick "rakt genom kroppen", men eftersom jag hade undersidan av vänsterarmen på nätaggregatet och höll i RS232-kontakten med den högra så är väl enda vägen egentligen genom hjärtat?

Det var första EKGn jag gjorde, så jag kan mycket väl ha haft problemet innan, men jag vet inte..

El-Björn : Ja man vet ju aldrig.. Får hoppas på att stöten jag fick inte orsakade det, för om jag alltid haft oregelbunden hjärtrytm och aldrig känt några symptom så borde det ju inte vara någon fara tycker man.

Edit: Det stack alltså inte bara i armen, utan jag kände stickningar i fingrarna på högerhanden också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Japp. Strömmen gick rakt igenom kroppen/hjärtat.

Tur att det inte blev värre!

Under mitt labb-bord har jag tre datorer. Ingen är jordad. För några dagar sedan skulle jag koppla in en nollmodemkabel mellan två av dem. Gör man det när en dator är igång så kan man grilla serieporten om man har otur pga spänningskillnaden mellan datorernas chassin eller port-pinnar. Jag ville inte heller få en stöt pga att jag skulle luta armen mot ena chassit och känna efter på andra datorn var serieporten satt. Därför mätte jag mellan datorernas chassin. 0V. Det lät betryggande och mycket riktigt så fick jag ingen stöt. Hade det varit ca 115V så kunde jag ha vänt på ena nätsladdens stickpropp och så hade det varit lugnt.

Jag har inga jordade uttag i lägenheten, så det "knepet" brukar jag kombinera med att ansluta alla apparater med jordad stickpropp till förgreningsdosor med jordbleck. Då får jag ingen otäck spänningskillnad mellan apparaters chassin.

OBS! Det ovanstående stycket gäller *inte* om det finns jordade apparater i närheten. Antingen ska det vara jord överallt (där apparaterna medger) eller inte jord någonstans.

Viktig parantes som många missar:
Det finns många typer av jord.
Skyddsjord (eller "jord" som vi ofta skriver) är *inte* GND.
GND är 0V ("nollan").

edit: När vi ändå är inne på ämnet:

Vad kostar det (allt som allt) att anlita en elektriker som installerar jordade uttag i ett hus på 5 rum och ca 130m² om det inte funnits tidigare?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Även om jag tror att strömmen var väldigt låg i detta fallet så är en jordfelsbrytare precis vad som behövs för att undvika att bli elektrifierad i dessa sammanhang.

En jordfelsbrytare brukar bryta vid ett tio-tal milliampere och får man den strömmen genom kroppen så ser man stjärnor och planeter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, lösningen i detta fall är inte jordfelsbrytare - lösningen är jordade uttag. Burkar som har trepoligt IEC-don skall anslutas till jordat uttag. Alla apparater som har metalldelar som är beröringsbara och som matas med AC skall i mitt tycke alltid jordas. Det GÅR få hyresvärdar att renovera elen. Äger man sitt boende själv så är det "bara" en fråga om pengar. Har en bekant som drog in jordat i ett 20 år gammalt hur för någon månad sedan. Vardagsrum på bottenvångingen och 3 sovrum samt ett arbetsrum på övervåningen. Vitt hos en normal elfirma gick det på 8400 SEK.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Jimmy: Tror du kan räkna på ungefär 400-500 kronor i timmen för jobbet. Det är på ett ungefär vad de elfirmor jag känner till debiterar sina kunder.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elektriker tar ofta ca ~500 kr/timme. Så kanske 4000 kr + reskostnad ..?
130 m² ~ 11 x 11 m

Det som en elektriker tillför är framförallt försäkringsbar elinstallation. Och dessutom erfarenhet om dom mer kluriga egenheterna i elektriska anläggningar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Låt en elektriker göra jobbet så du får försäkringsskyddet. Gå sen igenom det han gjort och kolla att det inte är slarvigt utfört. Har dåliga erfarenheter av elproffs
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har du lust att ge lite exempel på dessa dåliga erfarenheter?
Anmälde du dessa elmontörer? (ifall risk för brand/personskada fanns)

Är man straffskyldig vid personskada om man monterar något galet? (om man inte är elektriker)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara som en snabb sak när det gäller elektriker, råkar ut får många sådanna , och ingen, upprepar ingen av dom jag har störr på under åren kan räkna på någonting förutom pengar, dom vet vilka saker dom ska annvända påvanliga saker men sedan så brukar dom liksom bara stanna av om det blir något annurlunda, felsökning är dom normalt sett urusla på , och dom kan ingenting om all elektronik dom sätter in, dom kan inte heller reglementet och , nu slutar jag, känns som man drar ner en hel yrkeskår i skiten, men jag känner några och det brukar vara så att dom ringer mig om dom stöter på något mer än spika kabel och max 5 trådar åt gången, inget ont i det, men jag liter inte på att en för mig okänd elektriker ska göra ett gott jobb, och dom jag känner får hjälpa mig om det så skulle behövas, dom brukar kunna spika kabel snyggt :doh: :tyst: :eh:

nu är ju inte indragning av jord någet speciellt svårt, men jag hadde kollat igenom det ändå

nu har jag inte full behörighet och ingen försäkring så jag får int göra allt, och jag får i min tur kolla vad katalogerna säger om lämpliga kablar i olika miljöer och har inte koll på hela elkatalogern, så jag är int bra på spika kabel snyggt heller :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blueint skrev:Har du lust att ge lite exempel på dessa dåliga erfarenheter?
Anmälde du dessa elmontörer? (ifall risk för brand/personskada fanns)

Är man straffskyldig vid personskada om man monterar något galet? (om man inte är elektriker)
Nej, du FÅR inte göra fasta installationer själv, men så länge du gör rätt så kan du i princip inte åka dit på det.

Dock är ju folk i allmänhet idioter och försöker koppla el fast dom inte kan, och sen hänger det strömförande skalade sladdar under skåp, och lampor är kopplade mellan fas och jord (istället för fas och nolla) osv.. (Båda dessa exempel hittade jag i min mammas nyköpta lägenhet, idioten som renoverade köket innan drog all el själv utan att veta vad han gjorde..)

Jag rekommenderar att man anlitar en behörig elektriker oavsett om det är straffbart eller inte.. men vet man vad man sysslar med så..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Problemet uppstår då elektrikern inte heller vet vad han gör. Är det så att kvaliteten på elektriker sjunkit på senare tid? eller om den kan relateras på annat sätt?
Semko styrde väl med järnhand på sin tid.
Skriv svar