Luxeon dioder och växelspänning?!
Luxeon dioder och växelspänning?!
Jag avser koppla två luxeon 1 W dioder i serie och spänningsreglera dessa med en LM317T och ett motstånd på 3,9 Ohm.
Spänningen som jag har tilgänglig är 14V AC.
Måste jag likrikta denna innan jag använder den för att driva luxeondioderna, och i så fall hur gör jag det enklast?
/Jonas
Spänningen som jag har tilgänglig är 14V AC.
Måste jag likrikta denna innan jag använder den för att driva luxeondioderna, och i så fall hur gör jag det enklast?
/Jonas
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
En likriktare och en kondensator, sedan kopplar du som här:
http://www.instructables.com/id/EAI4SP8967EWIJMLTT/
http://www.instructables.com/id/EAI4SP8967EWIJMLTT/
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är bättre (effektivare) att koppla LM317 som strömbegränsare än att reglera ned spänningen och använda motstånd. Här är en ritning på likriktningen:

http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm

http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm
Jag behöver alltså en likriktarbrygga och en kondensator!
Verkar ju inte kanonsvårt, men hur beräknar jag?
Att det sedan inte är det effektivaste att använda motstånd för att reglera strömmen till dioderna gör inte så här mycket i det här fallet, det är snarare en fördel eftersom jag gärna vill ha en viss förbrukning. (annars måste bara ström alstrad av svänghjulet brännas upp på annan plats)
Verkar ju inte kanonsvårt, men hur beräknar jag?
Att det sedan inte är det effektivaste att använda motstånd för att reglera strömmen till dioderna gör inte så här mycket i det här fallet, det är snarare en fördel eftersom jag gärna vill ha en viss förbrukning. (annars måste bara ström alstrad av svänghjulet brännas upp på annan plats)
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
MAX1951 klarar inte mer än 5 Volt på ingång om jag läste rätt (absolut max 6 Volt) - Mao. passar inte så bra till en 14-volt system. Kör man med spänningsregurlator så måste man använda ett motstånd lik förbaskat för att begränsa strömmen genom LED:en- och är det värdet litet så blir det hela temperaturkänsligt och strömmen varierar med LED-diodens framfall.
- visst med extra OP-amp som mäter strömmen med ett strömmätningsmotstånd och den vägen kittlar på spänningsmotkopplingen (om du inte vill bränna 0.8 Volt på strömmätningsmotståndet förståss) så kan du fixa dig en strömgräns - men då är inte kopplingen enkel längre...
med feedback-motstånd @ 0.8 Volt + LED-diod mellan 2.9 -3.8 Volt framspänningsfall = 3.7 - 4.6 V totalspänning så är det längre inte så stor mening med en stepdown-switchare från 5 Volt...
- och när jag tänker efter så har jag inte sett några switchade _strömgeneratorer_ ala LM317:s enkelhet...
Sedan är det en viss finess med lösningen strömgenerator - strömändring pga. temperaturvaraioner på LED existerar inte då LED får nöja sig med strömmen som tillhandahålls av LM317 oavsett om det är 2.9 - 3.7 Volt framspänningsfall.
Slutligen enkelhet, som just med LM317 kan lösas med _ett_ motstånd förutom regulatorktretsen - och tål också upp till 40 Volt spänningsfall, vilket nog är viktigt om strömmen kommer från en svänghjulsmagnet...
nackdelen med LM317 - ja, du måste ha ganska mycket mera spänning än vad din förbrukare behöver, även om sådan går att konstruera bort till stor del mha. egen diskret koppling.
- visst med extra OP-amp som mäter strömmen med ett strömmätningsmotstånd och den vägen kittlar på spänningsmotkopplingen (om du inte vill bränna 0.8 Volt på strömmätningsmotståndet förståss) så kan du fixa dig en strömgräns - men då är inte kopplingen enkel längre...
med feedback-motstånd @ 0.8 Volt + LED-diod mellan 2.9 -3.8 Volt framspänningsfall = 3.7 - 4.6 V totalspänning så är det längre inte så stor mening med en stepdown-switchare från 5 Volt...
- och när jag tänker efter så har jag inte sett några switchade _strömgeneratorer_ ala LM317:s enkelhet...
Sedan är det en viss finess med lösningen strömgenerator - strömändring pga. temperaturvaraioner på LED existerar inte då LED får nöja sig med strömmen som tillhandahålls av LM317 oavsett om det är 2.9 - 3.7 Volt framspänningsfall.
Slutligen enkelhet, som just med LM317 kan lösas med _ett_ motstånd förutom regulatorktretsen - och tål också upp till 40 Volt spänningsfall, vilket nog är viktigt om strömmen kommer från en svänghjulsmagnet...
nackdelen med LM317 - ja, du måste ha ganska mycket mera spänning än vad din förbrukare behöver, även om sådan går att konstruera bort till stor del mha. egen diskret koppling.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så sant, feedback'en är ett problem. Det jag hade tänkt mig att testa var en konstruktion som denna: http://www.edn.com/article/CA6325592.html med en diod som används för temperaturreglering. Är dock inte hundra haj på hur kretsen fungerar, man använder tex inget begränsningsmotstånd?