Ramen blev nog inte med millimeterpresision vad gäller planhet. Det är för många svetsfogar och balkar som påverkar varandra när man skall svetsa och rikta. Men otroligt starkt blev det. När vi skulle rikta det sista (förrän vi svetsa fast benen) och konstruktionen var för stor att sätta in i hydraulpressen, tog vi hjälp av traktorn och en domkraft. En medelstor traktor av märke International med snöskopan full med våt snö backades ovanför bordet och en domkraft sattes mellan bordet (i centrum av bordet) och bakaxeln på traktorn ungefär. Därefter pumpades traktorn upp lite med domkraften. Pga av snön i skopan var traktorn baktung och bordet höll i princip upp hela traktorns vikt (+ snön) och sviktade ungefär 1 cm. Så nog är det starkt alltid. Men inte helt stumt dock. Men det blir nog ännu lite bättre när skivan kommer ovanpå tror jag.
Tror jag vet varför det blir pappsen som får stå för byggandet: Titta bara på hans ansiktsuttryck på bilden med vinkelslipen! En man med den byggarglädjen går inte att få att hålla i nåt larvigt måttband inte. Han ska ha ett stort gnistrande/flammande verktyg i båda nävarna för att han ska vilja vara med och leka!
Tottish: Du kan nog ha rätt. Jag har en känsla av att om jag vill göra nåt så måste jag slita verktygen ur händerna på honom, vilket jag ju inte kan göra.
Efter mycket väntande på en brädgård/snickeri som skulle kapa till bordsskivan gick jag och köpte en hel skiva av 21mm filmfaner från ett annat ställe och sågade till den själv. Otroligt smidigt med hjul under bordet. Som ni ser har bordet inte många decimeters svängrum och då kommer hjulen till bra användning faktiskt. Väntar på Kressen som borde dyka upp en eller annan dag nu.
Kressen på plats och efter att ha gjort några testfräsningar körde jag lite i en ädelträbit jag hade liggande. Men det höll på att skita sig. Jag simulera Frida skylten först och skruva upp hastigheten till 1000% för att inte behöva vänta så länge. Tyvärr hade jag glömt det när jag skulle köra på riktigt, så matningen blev 20 mm/s. Oj oj oj vad det gick undan. Den hann fräsa ut "Fri" förrän jag fick ner farten. Sen märkte jag ju att man kan köra ganska snabbt, så resten körde jag med 5 mm/s. Skärdjup 2 mm, enskärsfräs.
Hoppas du inte menar att jag kan dra upp hastigheten rejält från 20 mm/s?
När jag jämför skären som togs med 20 mm/s jämfört med 5 mm/s så blev de nog lika fina förutom att det ser ut som spindeln snurrade för sakta (hastighet 3 på Kressen). Man ser några svaga ränder i botten och på sidorna i hörnen med 20 mm/s. Men den rörliga portalen är ju nästan maskinens halva massa och det såg våldsamt ut när den slets fram och tillbaka när den körde hatching med 20 mm/s.
Jag tog en runda i eftermiddags i de lokala verktygsaffärerna och hitta ett ställe (RA Tools) som hade frässtål i hyllan. Köpte en 6 mm tvåskärs HSS fräs att testa med. Kosta 7 euro. Ser fint ut. Lika skarpt slipat som småfräsarna jag köpte från cnc-plus.de.
Testade min nya fina 6 mm fräs idag.
Tog zeus på orden och vred upp matningen gradvis. Fräste i en HDF skiva och stannade vid 40 mm/s (dvs 2400 mm/min) och 2 mm skärdjup. Det gick som i smör, och fort gick det. Jag kunde öka ännu mera, men bordet (som ju har hjul) börjar röra på sig lite väl mycket vid den här hastigheten. Får se om jag får till en liten filmsnutt senare. Det ser ganska kul ut.
Något som inte ville sig riktigt idag var en nyinförskaffad slang för spånsug. En avloppsslang för tvättmaskiner. Verkade helt perfekt för ändamålet. Lagom grov och flexibel. Dessutom ser det ut som en mini-damsugarslang. Men, den tjuter nåt fruktansvärt när den kopplas till damsugaren. Räfflorna inne i slangen fungerar tydligen som en enda lång visselpipa. Grrr!
Upplevde samma sak med tjutet med en robotslang. Finns industrislangar som har spiralen på utsidan och jämn insida. www.hydroscand.se har en massa sånt, är säkert ruskigt dyra men om du har någon butik i närheten kan det vara värt ett försök. Brukar få bra "rabatt" man inte behöver kvitto