Jag kan ännu inte riktigt fatta att det står en fräs här i lägenheten! Den skall definitivt få en hedersplats i mitt redan överfulla 10 m2 arbetsrum, det *ska* gå att få in den!

Någon gång långt in i framtiden hade jag nog tänkt starta en tråd här med rubriken "mri's CNC" men inte ännu...

Det här är ju lite fusk, men jag har alltså köpt (mycket billigt dessutom) en begagnad Isel fräs från min tidigare arbetsplats (en yrkesskola som jag själv gått i dessutom). Jag har lite gemensam historia med den här maskinen. När jag studerade sista året i skolan (1990) köptes maskinen in och jag blev utsedd att vara med vid installationen och få den första handledningen hur den skulle användas. Jag fräste en del med den i trä, aluminium och mässing. Men den har nog inte gått många timmar sen den kom till skolan. De senaste ~10 åren har den stått oanvänd i ett bombskydd.
maha, minns du maskinen?

Bordet är 750x750 mm. Arbetsyta ca 480x550x90 mm:

Det har suttit en kraftig Isel spindelmotor i den som försvunnit nånstans, vilket är synd:

Drivelektroniken är Isels egen och kontrolleras via RS232 porten. Genom kylgallret ser man att det sitter en ringkärnetrafo per kanal. Tyvärr hade någon (antagligen) kastat bort själva styr-PC'n var styrprogrammet fanns, annars hade jag kunnat provköra den redan nu. Det blir väl att bygga helt ny drivelektronik och köra Mach3 antar jag, om jag nu inte råkar få tag på nån programvara för den här boxen. Det hade varit kul att kunna provköra redan nu:

Z-axelns stegmotor finns här under:

Y-axelns kulskruv och gejder, eller vad det nu heter. Rullade kulskruvar är det väl av det lilla extra spåret att döma?

Muttern till Y-axelns kulskruv. Det ser inte ut som nån kulmutter, men då har jag ingen erfarenhet hur dom skall se ut heller:

Undersidan, X-axelns kulskruv:

X-axelns mutter:

Och ett lager till X-axeln:

Linjärlagret på X-axeln:

X-axelns motor finns här under:

OK, that's it for now. Måste jobba lite nu.