mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

mri's CNC fräs

Inlägg av mri »

Gissa vem som är glad idag!?! :D :D :whoho:
Jag kan ännu inte riktigt fatta att det står en fräs här i lägenheten! Den skall definitivt få en hedersplats i mitt redan överfulla 10 m2 arbetsrum, det *ska* gå att få in den! :D
Någon gång långt in i framtiden hade jag nog tänkt starta en tråd här med rubriken "mri's CNC" men inte ännu... :D

Det här är ju lite fusk, men jag har alltså köpt (mycket billigt dessutom) en begagnad Isel fräs från min tidigare arbetsplats (en yrkesskola som jag själv gått i dessutom). Jag har lite gemensam historia med den här maskinen. När jag studerade sista året i skolan (1990) köptes maskinen in och jag blev utsedd att vara med vid installationen och få den första handledningen hur den skulle användas. Jag fräste en del med den i trä, aluminium och mässing. Men den har nog inte gått många timmar sen den kom till skolan. De senaste ~10 åren har den stått oanvänd i ett bombskydd.

maha, minns du maskinen? :D

Bordet är 750x750 mm. Arbetsyta ca 480x550x90 mm:

Bild

Det har suttit en kraftig Isel spindelmotor i den som försvunnit nånstans, vilket är synd:

Bild

Drivelektroniken är Isels egen och kontrolleras via RS232 porten. Genom kylgallret ser man att det sitter en ringkärnetrafo per kanal. Tyvärr hade någon (antagligen) kastat bort själva styr-PC'n var styrprogrammet fanns, annars hade jag kunnat provköra den redan nu. Det blir väl att bygga helt ny drivelektronik och köra Mach3 antar jag, om jag nu inte råkar få tag på nån programvara för den här boxen. Det hade varit kul att kunna provköra redan nu:

Bild

Z-axelns stegmotor finns här under:

Bild

Y-axelns kulskruv och gejder, eller vad det nu heter. Rullade kulskruvar är det väl av det lilla extra spåret att döma?

Bild

Muttern till Y-axelns kulskruv. Det ser inte ut som nån kulmutter, men då har jag ingen erfarenhet hur dom skall se ut heller:

Bild

Undersidan, X-axelns kulskruv:

Bild

Bild

X-axelns mutter:

Bild

Och ett lager till X-axeln:

Bild

Linjärlagret på X-axeln:

Bild

X-axelns motor finns här under:

Bild

Bild

OK, that's it for now. Måste jobba lite nu. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

mri: Nej men jösses, den där hade jag glömt! Men nu då jag ser den så minns jag den absolut. Trevligt att den kom i goda händer, man vet aldrig när jag dyker upp med kaffebröd och USB-minne i handen sen när du fått bra snurr på den... :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Måste ju säga att jag inte är så lite avundsjuk :)

Mkt fin liten fräs!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Gratulerar till fyndet, den skull ju passa bra i södra Sverige, så jag kan ju ta över den :D

Du får ju säkert rätt på styrningen också, så då blir det en fin fräs.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det är kanske så enkelt att G-koden går över com-porten i ren text?
Exakt som om det skulle varit en pappersremsa, hoppas att du får i
gång den i orginal utförandet :wink:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack ska ni ha!
Det återstår att se om det är g-kod, men jag gissar att det inte är det, men vem vet.

maha, du är nog välkommen hit även utan bulle och usb-pinne. :)

Lite mera bilder. Öppnade styrboxen som behövde rensas rent från spån. uP kortet:

Bild

Bild

Ett kraftkort. Trafo 85VA, 28V/2.5A och 9V/1A. Drivkrets L298N:

Bild

Ändan av kraftkortet. Ser ut att vara beteckning på varje pinne i kontakten. Richtung och Takt har jag snappat upp som något väsentligt från era fräsdiskussioner här :)

Bild
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Najs.

Och det där ser ju inte så svårt ut att koppla in..

Steg och riktning är ju det som behövs.
Bara att koppla in dom på lämplig pinne på lpt-porten och köra med mach3 :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fint fynd!
Exakt likadana skruvar, muttrar och linjärgrejer som jag har i fräsen som jag bygger tillsammans med en polare!

Skolgrejer kan vara bra fynd, var ca 1mm från en EMCO Turn mini CNC-svarv en gång, dock så hade en vaktmästare paxat den...han sålde den sen för 15.000:- tror jag! Jag fick nöja mig med en fräs och en robotarm... :)

lycka till med maskinen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fin maskin! :)
Tyckte första att det var trägavlar på styrenheten. Mycket trevlig design ändå. :)

Från andra bilden på kretskortet:
"ON = inaktiv"

För att förvirra fienden? :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag hade hand om en Isel-maskin när jag jobbade på Eriksson för några år sen. Den gick också på serieporten, men det var inte normal G-kod. MasterCam kunde köra ut filer direkt i NCI-format, som sen överfördes med Kay (Galaad). Annars tar Gallad in andra format också.
Prova gärna det, så slipper du byta alla drivare.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

mri: Tackar för inbjudan! Jag kommer gärna förbi någon gång i framtiden. Synd bara att det är så sällan jag har någon extratid då jag är i Jakobstad.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Här är en länk till ett ställe som säljerISEL-kulskruvar.

Lycka till med din vackra maskin! :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack jojje! Det fungerar! Har "fräst" några bokstäver i luften och det här ser ju ut att fungera prima så här långt. :D
Jag valde den kontroller som såg mest lika ut enligt bilden och det fungerade på första försöket! Utvecklingen av Galaad startades enligt manualen på 80/90 talet så det är väl inte så konstigt att den stöder den här gamla kontrollern. Programmet påpekade dock att Z inte kan flyttas samtidigt som XY och det är väl en begränsing på uP kortet antar jag.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har en orginalversion av Galaad med dongle och allt om någon är intresserad, jag lär inte använda den.

Stinrew: Solectro.se säljer ISEL.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Minsann, då var ju min länk lite att gå över ån... :?
Skriv svar