Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kör dom inte bara motorn "baklänges" om dom vill ha mera (full) broms. När det väl står still, är det bara att stänga av allt.
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Nu är det lite sent, men ska ringa runt lite imorgon eller i början av nästa vecka och höra mig för..har pratat med en par st och sett lite bilder, en del ser riktigt snygga ut faktiskt!
Så, har ni yrreligare frågor förutom dom som "PeterH" nämnde, så skriv upp så ska jag höra mig för.

För övrigt så kan jag ge ett par länktips för er som funderar på produkter från kina, eller andra lågkostnadsländer, nämligen:

www.tradekey.com
och
www.alibaba.com

Där hittar ni det mesta, i alla kategorier.. Kan vara lite jobbigt att ringa eller maila med de flesta dock, engelskanivån är inte så bra, och dessutom är det lätt att bli lurad på alla vis som det går att bli lurad på. Men iallafall, två bra sidor där man kan hitta en del.
Johnny J

Inlägg av Johnny J »

Jag pratar hyffsad kinesiska (Mandarin) om någon behöver tolkhjälp..
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

"Johnny J"
Då kan vi ju komplettera varandra, då jag bara kan kantonesiska :wink:
(På frågan varför, så är det för att min fru är "kantones")
Johnny J

Inlägg av Johnny J »

Hehe, min fru är Shanghaines, bodde där ett par år i början nittitalet, läste på universitet.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Ang. bromsar
Köra motor baklänges för mer broms nä... då skulle det gå åt energi och då kan man ju lika gärna ha vanliga bromsar.

visst går det att huvudsakligen använda elmotor som broms men det är nog lättare och bättre att ha vanliga bromsar som kompletterar när elbroms inte räcker.

Även Mini QED kör utan klassiska bromsar

Lite ot men feta motorer med inbyggda controllers http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant, det var sådana motorer jag tänkte på... Jag vet inte om jag tolkar det hela rätt men under FAQ kan man hitta följande:

Safety concerns?

The braking system is fully dual circuit and each wheel is independently connected to the brake system. Each wheel has several levels of redundancy so any single failure will never prevent the vehicle from operating safely.

Someone said, "Ah but there is only one battery and if this fails or if a main fuse blows the vehicle cannot stop!” In fact when the vehicle is moving, the battery is no longer needed for braking power since the wheels themselves generate all the power needed to stop. This is the basis of regenerative braking and PML system can regenerate down to stop.

Det tolkar jag som att det bara är motorena som används till broms?

/PeterH
Khaki

Inlägg av Khaki »

Det är väl en sak med prototyper och konceptbilar som kanske kommer i produktion om 10 år eller nåt men finns det någon bil idag som är godkänd enbart med el-broms?
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Tar upp den här tråden igen, har haft häcken full med jobb, men hoppas få lite tid över till veckan och kolla upp mer om det finns eu-godkända bilar i området.. Återkommer förhoppningsvis med lite bilder och spec, om jag hittar något intressant
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Jag har mailat till Tim, en av fabrikens kunder i Irland. Han får sin första leverans om ca 8 dagar. Så om nåra veckor ska jag maila honom igen och se vad han tycker om bilarna, och om han får dem godkända i Irland.
Han sa att han betalade 34000 dollar för 5 bilar + reservdelar (vad för delar vet jag inte) inkl frakt. Så det blir ca 43000kr st. Till det tillkommer ju tull och moms för oss i Sverige.

När jag har pratat med Tim igen, så återkommer jag. Till de som är seriöst intresserade, 5-6 pers som jag mailat tidigare, jag mailar er då så får vi besluta hur vi går vidare.

Det är ju bra att dollarn är sjukt låg nu, det gälller att passa på. Har vi tur så går den nog under 6kr snart.

/ Fredrik
Baon

Inlägg av Baon »

MrMister skrev:Tar upp den här tråden igen, har haft häcken full med jobb, men hoppas få lite tid över till veckan och kolla upp mer om det finns eu-godkända bilar i området.. Återkommer förhoppningsvis med lite bilder och spec, om jag hittar något intressant
Låter bra, ser med spänning framemot lite bilder och spec.
FredrikNestor

Mailade Tim härom dagen. Fartygen anländer till Dublin idag, och han borde ha bilarna hos sig på imorgon fredag.

Ni som är seriöst intresserade, dvs. som ganska säkert vill vara med och köpa en elbil nu, samma som jag skrivit om i tråden förut, MAILA mig, så kan vi diskutera en del saker via mailen.
Ni som redan har mailat förut behöver inte maila igen.

Eftersom dollarn rasar så vill tillverkaren ha betalt i Euro istället för USD. Det borde inte påverka priset.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det börjar ta sig 8) Snart kanske man pyser omkring i en tuff elbil!
FredrikNestor

Tim mailade i fredags och sa att han ev. kommer få bilarna från tullen på måndag (idag), han mailar nog under veckan, annars mailar jag i början av nästa vecka och tjatar lite :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Hur går det med era bilar?
Vad händer om de går sönder & behöver service?
Skriv svar