Har en skum idé om att styra ett relä med en mobiltelefon.
Iden går ut på att man skall kunna ringa till mobilen o då skall ett relä slå till o vara i det läget tills man ringer nästa gång , då skall relät gå tillbaka till ursprungsläge.
Jag vet att jag behöver en bistabil eller unistabil krets. ..kommer inte ihåg vad som var vad =) .
Någon som gjort något liknande o har några tips? , eller bara nån som vet vilken krets jag behöver ?.
Allt uppskattas .
//Oskar
Styrning med nokia 3310
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Här är en gudie till hur man startar en dator via ett relä med en mobiltelefon.
http://www.sweclockers.com/html/artikel ... php?page=1
Vet inte om 3310 har någon utgång som aktiveras vid samtal men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.
http://www.sweclockers.com/html/artikel ... php?page=1
Vet inte om 3310 har någon utgång som aktiveras vid samtal men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.
T-vippa: utgången togglar (växlar mellan 1 & 0) för varje klockpuls.
Koppla båda ingångarna på en JK-vippa till +, klocksignalen är den du tar från telefonen.
(det finns olika sorters JK-vippor: master-slave och klockad, osäker på vilken som funkar bäst i just detta fallet så köp en av varje)
Enklaste sättet att detektera att telefonen ringer är en separat vibrator med blink (t.ex pennan som clas i sjön säljer) Byt lysdioden mot en transistor + motstånd eller rikta en fototransistor mot lysdioden.
Avbländningsrelä kan användas (för varje puls till spolen växlas en kontakt mekaniskt).
Koppla båda ingångarna på en JK-vippa till +, klocksignalen är den du tar från telefonen.
(det finns olika sorters JK-vippor: master-slave och klockad, osäker på vilken som funkar bäst i just detta fallet så köp en av varje)
Enklaste sättet att detektera att telefonen ringer är en separat vibrator med blink (t.ex pennan som clas i sjön säljer) Byt lysdioden mot en transistor + motstånd eller rikta en fototransistor mot lysdioden.
Avbländningsrelä kan användas (för varje puls till spolen växlas en kontakt mekaniskt).