Styrning med nokia 3310

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HyperOskar
Kontakt:

Styrning med nokia 3310

Inlägg av HyperOskar »

Har en skum idé om att styra ett relä med en mobiltelefon.

Iden går ut på att man skall kunna ringa till mobilen o då skall ett relä slå till o vara i det läget tills man ringer nästa gång , då skall relät gå tillbaka till ursprungsläge.

Jag vet att jag behöver en bistabil eller unistabil krets. ..kommer inte ihåg vad som var vad =) .

Någon som gjort något liknande o har några tips? , eller bara nån som vet vilken krets jag behöver ?.

Allt uppskattas .

//Oskar
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Har en liten ide. lyset på telefonen tänds väll när det ringer. då går det väll att koppla en krets till det. det skulle ju kunna vara någon typ av självhållning som går till ett relä.
HyperOskar
Kontakt:

Inlägg av HyperOskar »

Det var min idé =) .. problemet är ju bara att så fort jag slutat ringa till mobilen så slocknar ju relät.
Jag behöver nån sorts krets som har självhållning , precis som du säger.

Jag behöver bara en ide om vilken krets som är lämpligast.
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Här är en gudie till hur man startar en dator via ett relä med en mobiltelefon.

http://www.sweclockers.com/html/artikel ... php?page=1

Vet inte om 3310 har någon utgång som aktiveras vid samtal men det borde ju inte vara så svårt att ta reda på.
ABC

Inlägg av ABC »

Jag vet inte om 3310 har utanpåliggande antenn, men om....då finns det ett enklare sätt .....byt ut antennen mot en som blinkar när det ringer och montera en fotodiod i ljustätt hölje på antennen som hjälper till att låsa elektroniken. Ritning finns.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

T-vippa: utgången togglar (växlar mellan 1 & 0) för varje klockpuls.

Koppla båda ingångarna på en JK-vippa till +, klocksignalen är den du tar från telefonen.

(det finns olika sorters JK-vippor: master-slave och klockad, osäker på vilken som funkar bäst i just detta fallet så köp en av varje)

Enklaste sättet att detektera att telefonen ringer är en separat vibrator med blink (t.ex pennan som clas i sjön säljer) Byt lysdioden mot en transistor + motstånd eller rikta en fototransistor mot lysdioden.

Avbländningsrelä kan användas (för varje puls till spolen växlas en kontakt mekaniskt).
Skriv svar