Fjärrstyrt centrallås

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mathias
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 augusti 2003, 13:52:03

Fjärrstyrt centrallås

Inlägg av Mathias »

Kan man ta IR-diodrarna från en TV med tillhörande fjärr å bygga nån krets så man kan styra bilens befintliga centrallås?
Skulle någon isf kunna hjälpa mig lite med kopplingsschema på detta?
Skulle va kul å bygga ett eget plus att det borde bli billigare än att å köpa ett larm med fjärrstyrning!
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Du kan ta IR dioden o fjärren men men du måste fortfarande bygga en IR mottagare.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men är det så säkert? Bara att komma där med en fjärrkontroll av samma märke och öppna :P

Adis: Jag tror Mathias skrev lite fel där. Han tänkte ta IR mottagaren från t vn och sedan använda tillhörande fjärrkontroll. IR-dioden sitter ju i fjärrkontrollen. Det finns IR mottagare som kostar typ 20kr annars som funkar till fjäkontrollrar. Men man måste fixa själva mottagningen av signalen till IR-mottagaren får man fixa själv.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

annars kopplar man mottagaren till en pic eller dylikt och skriver ett lite program så man måste slå en kod på fjärrkontrollen för att öppna..
Mathias
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 augusti 2003, 13:52:03

Inlägg av Mathias »

Alltså jag menar att jag bara ska ta själva diodrarna från fjärren å bygga in i en annan låda! Sen ta mottardioden (vet inte vad den heter) från TV:n å bygga in i bilen! Det jag vill ha hjälp med är elektroniken runt om!!
Kan givetvis använda nya komponenter bara det inte blir för dyrt!
Någon som har lust att kanske knåpa ihop ett kopplingsschema?? :wink: :wink: :wink: '
Skulle va snällt :razz:
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

Inlägg av nedo »

Hur gör man något sådant tillräckligt säkert ? nån typ av SHA1 ??

Antar att försäkrings bolaget inte blir så glada om man bygger in en egen lås anordning och sedan får bilen stulen hur fixar man så att "låset" blir godkänt av försäkrings bolagen ?
Mathias
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 augusti 2003, 13:52:03

Inlägg av Mathias »

Bilen e nog inte tillräckligt "attraktiv" att stjäla så de e nog ingen fara! :wink: Å om nån skulle vilja göra d tar d väl 4-5 sekunder å få upp han endå :(
Skriv svar