Bilgenerator, reservkraft, lite bilder!
- Electricguy
- Electricguy
Helt stilla kommer den nog inte stå om jag inte hänger upp den i gummiband, den verkar jäkligt lättpåverkad av vibrationerna för om jag håller upp den från plattan så är den väldigt stilla, hur som haver så är det en indikation till hur mycket den laddar, och när den laddade i början så höll den sig ganska stilla, men jag får ta en videosnutt på hur det ser ut när den laddar ett tomt batteri och hur det ser ut när mätaren är i luften och inte mot plattan med då.
Har du en mekanisk laddrelä ?? eller pratar vi om själva Ampermetrarna ?G-man skrev:Helt stilla kommer den nog inte stå om jag inte hänger upp den i gummiband, den verkar jäkligt lättpåverkad av vibrationerna för om jag håller upp den från plattan så är den väldigt stilla, hur som haver så är det en indikation till hur mycket den laddar, och när den laddade i början så höll den sig ganska stilla, men jag får ta en videosnutt på hur det ser ut när den laddar ett tomt batteri och hur det ser ut när mätaren är i luften och inte mot plattan med då.
Om du har mekansisk laddrelä så bör den monteras på lugnare ställe separat från motorplattan - annars blir det att göra en 'mick'-upphängning sas. och kanske tom. hänga på lite extravikt för att få långsammare rörelser.
Oavsett, om regulatorn är separat, se till att regulatorn är mycket väl jordad mot generatorn med egen sladd - normalt brukar den delen gå via kasossen men i ditt fall måste du fixa det med egen sladd.
---
Sedan har du observerat den typiska laddförloppet för ett blybatteri - maxströmmen är under relativt kort tid och sedan tar den emot mellan 5-10 ampere under några timmar och sedan ligger den och mygdrar på 1-3 ampere resterand 18 timmarna innan den är helt fulladdad...
Blybatterier behöver TID för att bli fulladdade
Tittar jag i batteriboken (sonnenschein) så är det stort sett omöjligt att ladda ett blybatteri till 90% laddgrad på mindre än 4 timmar även med 'fri tillgång till ström' och 3 av dom 4 timmarna så ligger strömmen långt ifrån strömgränsen på generator utan kanske ligger på retfulla 4-10 ampere för en 50 -100 Ah-batteri - det är kemins tröghet i batteriet som gör att den inte kan ta emot fortare än det gör - och nu pratat vi om 20 grader omgivningstemperatur - är det kallare batteritemperatur så går det långsammare även med höjd laddspänning .
Regeln är ungefär:
50% = 70 minuter
70% = 120 minuter (2h)
90% = 240 minuter (4h)
100% = 24h - 48h
Detta gällande när batterierna är långsamurladdade >= 10 timmar till 1.75V/cell
Kan variera lite mellan batterityperna men ovanstående kan nog ses som tumregel.
---
Då det handlar om ganska långa gångtider med relativt låg laddström så kan man gott sänka motorvarvtalet så länge man bibehåller ca 14 Volt laddspänning vid den lägre laddströmmen för att spara soppa, men fortfarande behålla utväxlingen låg nog så att motorn orka varava upp igen om man vill helt plötsligt dra fulla 50-60 ampere igen
- och det fins utrymmen för ytterligare optimering om man är villig att pilla på laddspänningen i regulatorn för att minska på motorlasten temporärt vid hög utväxling till generatorn så att den orkar varava upp när man går från låg till hög last igen (kom ihåg att generatorns mekaniska momentbehov minskar vid högre varavtal vid samma effektuttag)
Spara soppan/nyttja soppan så väl som möjligt är lika med så låg motorvaravtal som möjligt och låta motorn gå minst halvlastad hela tiden momentmässigt även vid dom lägre varvtalen.
det är som eco-körning av personbilar...
Laddningsrelät sitter i generatorn, det var en av anledningarna till att jag valde just den generatorn. Det är amperemätaren som började flacka mycket när batteriet blev "fullt" eller närmade sig det, när jag lyfte upp mätaren så hoppade den mellan 20-30A men lite mer stillsamt än på videon!
-----
Min förhoppning var att jag skulle kunna ladda dem till 80% med denna ganska snabbt, jag visste att den sista biten är lite trög men under ett strömavbrott så är detta acceptabelt, när väl strömmen är tillbaks så laddar jag dem med C-tek:en för att nå den sista biten till fullt.
Sen kan jag ju förstås titta lite på att kunna koppla till ett batteri till så att i slutet av de 80% laddningen kopplar på ett batteri till och på så vis får det första batteriet åka lite snålskjuts på att komma en bit längre i laddningen på så visutan att behöva köra motorn "i onödan"
Hur mår batterierna av spänningar över 14,4V? har för mig att man kan ta död på batteriet ganska fort med för höga spänningar?
Tack för ditt svar
-----
Min förhoppning var att jag skulle kunna ladda dem till 80% med denna ganska snabbt, jag visste att den sista biten är lite trög men under ett strömavbrott så är detta acceptabelt, när väl strömmen är tillbaks så laddar jag dem med C-tek:en för att nå den sista biten till fullt.
Sen kan jag ju förstås titta lite på att kunna koppla till ett batteri till så att i slutet av de 80% laddningen kopplar på ett batteri till och på så vis får det första batteriet åka lite snålskjuts på att komma en bit längre i laddningen på så visutan att behöva köra motorn "i onödan"
Hur mår batterierna av spänningar över 14,4V? har för mig att man kan ta död på batteriet ganska fort med för höga spänningar?
Tack för ditt svar
För att stilla nyfikenheten på amperemätaren!
Här är en filmsnutt med mätaren monterad på samma skiva som motorn, motorn gick lite tyngre idag med ett mer urladdat batteri som väntat, men som synes, nålen skakar ganska friskt!
Mätare monterad på skivan
Och här är en filmsnutt när jag håller mätaren i handen, nu har laddningen gått en stund men ändock, man ser skillnaden i stabilitet...
Mätaren i handen
Här är en filmsnutt med mätaren monterad på samma skiva som motorn, motorn gick lite tyngre idag med ett mer urladdat batteri som väntat, men som synes, nålen skakar ganska friskt!
Mätare monterad på skivan
Och här är en filmsnutt när jag håller mätaren i handen, nu har laddningen gått en stund men ändock, man ser skillnaden i stabilitet...
Mätaren i handen
någon timme var gång efter en lite djupare urladdning gör inte så mycket - även om det tuggar lite på plattkorresionskontot var gång - det är helt annan sak när batteriet är kopplad med 14.4 volt och däröver i en vecka - fjorton dagar i sträck då blir det lätt plattmos av batteriet.G-man skrev:
Tack för ditt svar
En del mer avancerade laddare har något som kallas utjämningsladdning för att fylla upp alla cellerna om de skulle vara lite ojämna i självurladdning - och då måste man hög spänning nog så att det går en liten lämplig ström även om nästan alla celler är fulladdade just för att 'eftersläntarna' skall fyllas upp.