När det gäller givare i tankar, så ska man använda de som är avsedda för det, inte konstruera egna !!!!
På skroten hittar man såna billigt.
I princip är det ett variabelt motstånd som drivs av en flottör, och "bränslemätaren" på instrumentbrädan är en Ohm-meter.
Givaren i en bränsletank
Detta har inte direkt med ämnet att göra men tänkte sticka in en mellanfråga.I princip är det ett variabelt motstånd som drivs av en flottör, och "bränslemätaren" på instrumentbrädan är en Ohm-meter
Går dessa givare att använda för t.ex. att mäta vatten nivån i sjön?
De kanske inte klarar av att mäta en så stor nivåskilllnad..?
/Matt
Perfekt, då fick jag det bekräftat! Ohm-mätaren bör då vara kopplad till en konstantspänningskälla så visarutslaget blir proportionellt mot givarens resistans. Problemet var nämligen att visaren inte kunde visa maxvärde eftersom, max gick utanför dess "range". Om jag då sänker konst.spänningen bör väl det gå att trimma in så givare och visare matchar varandra?janne66 skrev:När det gäller givare i tankar, så ska man använda de som är avsedda för det, inte konstruera egna !!!!
På skroten hittar man såna billigt.
I princip är det ett variabelt motstånd som drivs av en flottör, och "bränslemätaren" på instrumentbrädan är en Ohm-meter.