RC 4x4x4

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jojje: Ah just det. Måste byta batteri i glasögonen eller nåt... :oops:

Det verkar bli en stor och trevlig bil! :)
sm6xvz_

Inlägg av sm6xvz_ »

min FG marder va 65cm från framkant till bakkant på däcken.
har tyvärr inte bilen kvar, men slänger upp dom bilder jag har på den. e en 21Mb zip
http://www.thecastle.se/jimmy/marder.zip
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bamsetroll skrev:jo det är lite av ett test med diffarna får se vad som händer :P
plocka isär en vinkelslip hemma o kollade och dom dreven kan man nog använda till egna diffar, men går åt ett par vinkelslipar... :P
Hehe, även jag tittade i en vinkelslip, man kan dessutom köpa dessa drev som reservdelar till finare saker (typ bosch blåa osv), kostar väl ungefär som en mindre begagnad bil :)

Hittade även nån firjma som sålde mässingsdrev med 45 grader vinklar, men dom var dels för fintandade, dels trodde jag inte att det skulle hålla, dels ville jag kunna svetsa fast axlarna, så stål är att föredra.

"diffhuset" hade jag tänkt bygga upp av bandjärn och sen kapsla ihop det hyfsat med plåt eler nåt så man kan fylla skiten med fett och för att stänga ute smuts.. sen hade jag tänkt att använda ett kedjedrev för att driva själva diffhuset.. typ bakdrev från en moppe eller så.
bamsetroll skrev: Jag tänkte köra stum axel mellan fram och bak diff.
Det funkar nog, men blir lite trögt att svänga.. ytterligare en variant är ju att helt enkelt bygga nån slags slirkoppling, antingen en centrifulgalkoppling som kopplar in framaxeln när man får upp varv (i stil med kopplingen på en motorsåg) eller helt enkelt en lamell med fjäderförspänning (i princip som kopplingen på en bil)

Själv gillar jag inte riktigt varianten med centrifugalkoppling, då man lätt får fenomenet att bakhjulen har spunnit ner sig innan framhjulen börjat driva, ungefär som den extremt värdelösa fyrhjulsdriften på volvo 850 awd.. (Tacka med jag riktig 50/50 fördelning som på min bil :) )
bamsetroll skrev: Tibnor
Hehe, och i huset till vänster där har jag jobbat :) f.d Gestetner, nuvarande NRG :)

Kliar helt klart i fingrarna att fortsätta med mitt bygge nu, men jag är sorgligt nog berövad mitt garage..
Skriv svar