RC 4x4x4

Berätta om dina pågående projekt.
Bamsetroll

RC 4x4x4

Inlägg av Bamsetroll »

Tjo

Haft lite planer på att bygga en lite större RC bil.
Började kolla vad man hade hemma hittade ett par hjul, en 49cc och en 26cc bensinare :D

Bild
Började måtta upp lite, kollar axlar osv. Måste skarva och förlänga dom lite, sparar bara axlarna till hjulen.

Bild
Var inne på Wentzels i sthlm och handla lite axlar.

Bild
Sågat upp och borrat aluminium kuber till hjulupphängningen eller vad man ska kalla det, sitter två kullager i varje block.

Bild
Hittade vinkellänkar på classe, till bärarmarna, upp o ner och svänga.

Bild
Den färdiga kuben, tunn rostfri plåt för att hålla kvar kullagren.

Bild
Första bärarmarna blev lite för korta..

Bild

Bild
Här önskade man att man hade nån fin cnc fräs :P
Bild

Bild
Borrade upp hålet för att få mer stöd till vinkellänken.
Bild
lagom hål för att få in insektsnyckeln, blir ett par omtag dock :P
Bild

Bild
4 stycken klara med kullager för fäste i ramen.
Bild
Var iväg o skaffa två diffar, var dom kraftigaste inom rimlig summa.
Men kronorna rullar fort när man bara ska ha några små saker :P

Bild

Bild
Byggt hållare för diffen.

Bild

Bild
Axlarna börjar bli klara också

Bild
låsskruv på väg in

Bild
Hur fan ska detta gå till... :P

Bild

Bild
Ramen klar

Bild
Första övre hjulupphängningen klar, nästan iaf.
Bild

Det var allt denna gång, ska fortsätta imorn och börja fundera lite på drivningen från motorn samt ev utväxling som lär behövas.

/Robban
Senast redigerad av Bamsetroll 28 december 2007, 20:00:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

coolt projekt, men tror du verkligen drivaxlarna och diffarna håller ?

Diffarna är *ALLTID* ett problem vid sådana här byggen, men du kan ju lösa drivaxlarna mycket snyggare med riktiga knutar som är mycket kraftigare, och sen använda rör som drivaxlar (för att få ner vikten)

Har haft funderingar på ett liknande bygge, men det är just diffen (jag skulle bygga rwd) som strular till det.. jag var inne på att bygga en diff själv men hittade inga lämpliga drev med 45 graders kuggvinklar..

Om du ska köra 4wd, hur löser du fördelningen ? öppen mittendiff ? stum 50/50 ? på riktiga bilar har man ju oftast en viscokoppling eller en TorSen där, har man en vanlig diff ("öppen") så kan man lätt bli stående utan drivning om ett hjul hänger i luften.. använder man en stum koppling så blir det bökigt att svänga, plus att drivlinan får ta upp krafterna vilket belastar den onödigt mycket.
Senast redigerad av Glenn 28 december 2007, 02:56:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Förresten, nu såg jag ett till potentiellt problem, hur ska du ta upp vridkraften på hjulupphängningarna ? du har ju bara en upphängning uppe och nere på spindlarna ? ..du bör nog konstruera hjulupphängningen på ett annat sätt om du inte ska vrida sönder grejerna, typ dubbla A-armar eller liknande, kolla hur det är uppbyggt på riktiga bilar :) (Helst någon som inte har McPherson/superstrut upphängning då förstås..)

Att läsa en bok typ "How to build your own sportscar" är nog en väldigt bra ide, där står det mycket nyttigt om hur man konstruerar hjulupphängningar.. på 1:1 bilar iofs men sak samma :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj jäklar, grymt imponerad av det där.

Har själv funderat på något liknande då jag har 3st 22cc motorer som bara ligger och skräpar. Färdiga med centrifugalkoppling också. 8) Dock var ju det här något seriösare än vad jag hade tänkt mig. Jag var mer inne på att svetsa en ram bara för att få träna lite svetsning med nyinförskaffade svetsen. 8)

Nu är det ju nästan så man fort som fan skulle få tummen ur och mecka igång mini-CNC-fräsen så man kan bygga något i klass med ditt bygge. För jag är inte sådär jättesugen på att handjaga allting. Speciellt inte då jag inte har pelarborr eller liknande hemma.

Du har inte funderat något på alla "coola features" som man kan ha, typ turbo, lustgas med mera? :) Lustgaspatroner från gräddsifoner tror jag innehåller cirka 12gram, det är ju perfekt för ett sånt här bygge. Lite kaxigt att ha en N2O-knapp på sändaren. 8)

EDIT: Så du bor i stockholm... vart köper du delarna? Är väl aluminiumet som jag är intresserad av att veta i första hand.
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

jo det är lite av ett test med diffarna får se vad som händer :P
plocka isär en vinkelslip hemma o kollade och dom dreven kan man nog använda till egna diffar, men går åt ett par vinkelslipar... :P

Jag tänkte köra stum axel mellan fram och bak diff.

Hjulupphängningarna har jag funderat lite på också, ska se om jag lägger ett till stag på den övre så det blir som ett "V"eller ett "A" med stag mellan också. blir nog en likadan hjulupphängning nere.

EDIT:

Chille:
Jo jag har en 26cc och en 49cc, den sista är klar med cenrifugkoppling så blir nog den, måste hitta nåt lämpligt avgasrör till den bara..

Det blir lite jobbigt med handjagaren ibland, har pelarborr av billigare modell, sen sticksåg, vinkelslip som jag använder, vanliga filen går som fan också :P

vet inte jag vill ha mer kraft, denna drivning ska hålla några meter :P den blir så jäkla varm motorn redan också.

Aluminium köper jag hos Tibnor dom har ett litet rum med spillbitar ibland blir det kaffepengar till dom bara :P

Tibnor

men vad väntar du på? dra igång ett bygge du med behöver fler misstag att lära från :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Åh fan, så man kan fortfarande handla från Tibnor (Före detta metallvaruhuset)? Ska nog dra dit en sväng nu direkt och kolla vad de har i skrotlådan. 8)

Undra om man kan komma över ett par skarvar till axlarna redan idag. Tror du det finns på Wentzels? Borde nästan dra en sväng dit också och reka lite.

Sen ska jag beställa drivers till stegmotorerna... sen är det bara att sätta igång och bygga konstiga saker :)

Med en mini-CNC-fräs skulle det ju faktist vara möjligt att fräsa ut till exempel en egen diff. Fan vad sugen man blir på att bygga nu. Vore ju ascoolt att bygga en pytteliten sekventiell växellåda som styrs av en solenoid. Fatta vad coolt när det låter som en trimmad moppe drar förbi, och så kommer det förbli en "liten" RC-bil i 100 knyck.

Din motor är ju ungefär 50cc, då borde det väl kunna passa med ett avgassystem från en moped eller liknande? Vilken effekt får du ur motorn?
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

Då kanske man kan beställa lite diffar o sånt av dig sen om mina diffar skulle sakna kuggar efter ett tag :P

står lite olika om effekt på motorerna, 3,6hk vid 11.000 låter rimligt, står 6KW på vissa ställen, 8hk?! :D behöver andra diffar :p

vad är det för axelskarvar du ska ha?Wentzels har mycket gerejer men man får leta igenom ett par sprängskisser också :P
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag har inte erfarenhet från så många typer av hjulupphängningar men åtminstone på Ford Sierra så tar krängningshämmaren upp kraften i framåt/bakåt-led. Det borde ju gå att göra något liknande även här?
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Intressant bygge!

Vad har du tänkt köra i för terräng med bilen? Från hjulen att döma ser det inte precis ut som en gatbil i alla fall, men med tanke på motorn så kommer det nog att gå ganska fort, så det blir väl inte heller någon crawler (finns exempel på youtube) direkt.

Så ett par bilder av ett evighetsprojekt av mig... kanske kan ge någon idé eller liknande.

Min clodbuster, i princip i originalutförande (okej, inte karossen då...)
Bild

Efter några ombyggnader ser du ut ungefär såhär:
Bild
Sedan dess har jag även flyttat styrservorna till "framsidan" mellan hjulen och lagt till fästen för en kaross.
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

maha: jo nån typ av krängningshämmare ska jag nog ha, får se hur dessa ska placeras.. borde gå med nån grövre pianotråd el liknande.

idiotdea:

Det är samma bil som jag har tagit delar av "USA 1" tror jag den heter.
Du har sparat diffarna och drivningen?, och byggt ny upphängning? crawler?
Vad använder du för styrservon?
Har lite reservdelar om du behöver nåt?

Nån crawler blir det inte här iaf, nåt jeep-aktigt.
Bara jag kan köra över lillbrosans bil så e jag nöjd men det lär inte vara några problem :P
Ska försöka dreva ner den så topp hastigheten ligger runt 30km/h.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Glenn skrev:Om du ska köra 4wd, hur löser du fördelningen ? öppen mittendiff ? stum 50/50 ? på riktiga bilar har man ju oftast en viscokoppling eller en TorSen där, har man en vanlig diff ("öppen") så kan man lätt bli stående utan drivning om ett hjul hänger i luften.. använder man en stum koppling så blir det bökigt att svänga, plus att drivlinan får ta upp krafterna vilket belastar den onödigt mycket.
Jag hade byggt aktivt bromssystem som omfördelade kraften vid behov. Men i mitt fall hade det inte blivit mycket mekanik utvecklat :hacker:

Hoppas drivlinan håller!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Riktigt imponerad! Fortsätt i denna stilen 8)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

detta ser lovande ut!! riktigt snyggt
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Tyvärr inte så mycket konstruktivt i denna post...

Min bil är (var) en Tamiya Clod Buster. USA-1 är tillverkad av Kyosho och finns i två versioner; den ena med förbränningsmotor och den andra med elmotor(er?). Elversionen av USA-1 är vad jag har förstått ganska lik Clod Bustern.

Styrservorna jag använder på min bil är vanliga standardservon på ungefär 3 kg-cm. De är dock för klena för bilen. Nu har jag inga större planer på att köra med bilen (det är/var ju byggandet som är det roliga!), men skulle jag planera att börja köra med den skulle jag byta ut servona till starkare, kanske runt 8 kg-cm.

Diffarna och drivningen har jag mycket riktigt sparat. Bilen har 2 motorer, som är monterade på varsin likadan enhet innehållande växellåda (utan växlar), differential och drivning till hjulen samt själva hjulupphängningen. Detta har både för- och nackdelar; det är ganska lätt att göra en bra crawler, men å andra sidan är det ingen bil man vill hoppa speciellt mycket med.

Jag har låst bakdiffen för att inte fastna lika lätt när man är offroad. Det påverkar så klart styrningen, men det kompenseras på sätt och vis av det stora styrutslaget, dock blir bilen lite svårare att köra.

Det är ingen direkt crawler jag har, men inte heller något att köra fort med. Det är otroligt hur mycket man kan förbättra körprestandan med lite ombyggnader jämtemot originalutförandet!
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

Har inte gjort så mycket, inte som syns iaf, aluminiumet tog slut också.
Övre hjulupphängningen sitter fast i ramen nu, bara undre hjulupphängningen kvar.

Bild

Bild

Bild
Göra nåt sånt, ser lite klent ut med M5 men är rostfritt också så är ganska styft.
Vet inte vad jag ska ha för led i ramen bara, den får inte kunna röra sig i sidled där.
Se om jag gör som dom övre men inte hela vägen, då kan man lätt justera vinkeln och byta ut om man kör på nåt.

Bild
Har hittat kugghjul som passar kugghjulet som sitter på slirkopplingen, finns i storlekarna 6-10 kugg.
Räknat lite på utväxlingen och 36km/h vid maxvarv.. vill ha bra acc i den men det borde det bli tycker jag.

/Robban
Skriv svar