RC 4x4x4

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Framvagnsgeometri är en hel vetenskap, men iaf.
Man brukar göra den övre länkarmen kortare än den undre för att kompensera spårviddsförändringen vid fjädring. Cambern blir då mer negativ (ö.k. på hjulet lutar inåt) i ändlägena. Har man räknat rätt kommer däckets kontaktyta att röra sig upp och ner längs en rät linje även om centrum rör sig i en båge runt inre länkarmsinfästningarna.
Den nedre spindelleden bör sitta längre ut än den övre, så att en linje genom lederna sedd framifrån (alltså axeln hjulet svänger runt) träffar hyfsat mitt i kontaktytan.

Gör ett stag bakåt från nedre länkarmen. Då kan du använda kulleder mot ramen. Gärna justerbart så du kan få till lite caster. (En linje genom spindellederna sedd från sidan lutar bakåt som framgaffeln på en cykel.) Det gör att hjulen vill räta upp sig efter sväng. Även om servot gör det åt dig blir det antagligen stabilare rakt-framkörning utan en massa små korrigeringar.

Vet inte hur du har tänkt med styrningen, men jag rekommenderar att sätta styrstagen bakom axeln för Ackermanvinkelns skull. Innerhjulet svänger mer vid en sväng eftersom det rullar längs en mindre radie. Det får man till genom att yttre styrleden ligger på en linje som skär linjen mellan spindellederna och mitten på bakaxeln. Med styrstaget framför axeln kommer alltså yttre styrleden att hamna längre ut än om den var bakom. Och det ser lite trångt ut att få plats med det i fälgen.
Fyrhjulsstyrning ja... Det borde väl bli samma sak i bak då... tror jag...

Det här var svårt utan bilder, men jag orkar bara inte sätta mig med Paint och försöka få till nåt som går att förstå... :wink:
Sen ska det väl sägas att jag pratar om riktiga bilar här, som bil- och rallycrossmek. Men det borde bli samma sak i mindre skala.
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

Detta var intressant fick ta o läsa om meningarna ett par gånger nu när man e trött :P,
men om du har lust så får du gärna förklara det med caster, stabilare framåt.
Jag hade 4-hjulsstyrning på donator bilen och det blir lätt svajigt, svårt att sikta in sig på mål.
Men om jag läst o fattat rätt så ska jag luta/snedställa mina kuber?

Bild
lite snabbt i paint :P Så du menar? överdrivit vinkeln lite kanske?

/Robban
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Ja, fast nu är det negativ caster, vänd färdriktningen så blir det rätt. Linjen mellan lederna ska träffa marken något framför centrum på hjulet. Tänk dig anliggningsytan som en pulka, i punkten där linjen träffar knyter du snöret. (Röd punkt) Det svarta är bara anliggningsytan, inte hela däcket. Svart pil är färdriktning.
Bild
Sen har vi Spindeltappslutning, KPI
När du kör på t ex en sten får du en kraft framifrån på hjulet, grön pil. Som du har punkten nu, nära insidan på hjulet (blå) gör den att hjulet vill svänga, bump steering.

Med fyrhjulsstyrning är det nog lätt att få en orolig bil rakt fram. Helst skulle man kanske ha det så att bakaxeln inte börjar styra med en gång, utan bara vid större utslag på framaxeln. Då har du precision vid små utslag och kan ändå vända på en femöring.
Monstertruckar har bakhjulsstyrningen på en vippströmbrytare på växelspaken, så den används bara när den behövs.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Men sluta rita i paint och läs här istället!

http://belo.mine.nu/Locost/documents/De ... ension.htm
sm6xvz_

Inlägg av sm6xvz_ »

körde själv en offroad i skala 1:5 förut med en 26cc bensinmotor, Å det e inte lite krafter att leka med. Ett tips att kolla delar Å konstruktion är att kika in i FG´s katalog. Kan säga att det var jäkligt dyrt att hålla på och uppgradera massa delar pga att orginaldelar va för klent för lite "roligare" körning...

http://www.rc-car-online.de/katalog/index.htm
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En liten fråga bara vad syftas det på med 4x4x4?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag tror att det står för:

4 hjul i backen(så många hjul som fordonet står på), drivning på 4 hjul, styrning på 4 hjul.
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

Har inte gjort så mycket mer på bilen, vart inne o köpt kullager till ingående axel på diffarna och monterat dessa.
Måste ta mig iväg och köpa aluminium också, se om jag tar bilen till andrasidan stan (spånga) och fixar det imorn.

warpcore: Tyckte Sparkz lagom svåra förklaring räckte men tack iaf :D

sm6xvz_: hehe jo lär bli en del krafter :p tack för katalog länken, var mest delar till on-road där iofs.
Rätt coolt att det finns hudraliska broms-ok till dom :P

danei: kunde inte sagt det bättre själv än "Stinrew"
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bamsetroll:

Kan du då göra mig en tjänst och kolla vad de har för öppettider och försöka memorera det och skriva det här? 8)

Lite svårt att hitta deras kontaktinfo. Deras hemsida hänvisar till tibor.se, och där finns de inte med. Enda i spånga är "ståldepån". Råkade ringa dit igår av misstag, kollade bara på tibors hemsida till en återförsäljare i spånga, tydligen har de två. :lol:
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

chille:

Jora kan kolla det när jag åker dit. återkommer imorn förhoppningsvis
sm6xvz_

Inlägg av sm6xvz_ »

Bamsetroll skrev: sm6xvz_: hehe jo lär bli en del krafter :p tack för katalog länken, var mest delar till on-road där iofs.
Rätt coolt att det finns hudraliska broms-ok till dom :P
tja många av delarna och options är samma till on-roads som till off-roadsen.....det som slets sönder på min bil va ju diverse kuggar och kullänkar. Det kostar många tusen per år att hålla på aktivt e en sak som e säkert...
sedan gick hela framvagnen åt fanders efter 2 veckor...Dock var det i plast Å jag va jäkligt glad att jag inte hade uppgraderat till alu för det hade kostat 2-3000 tusen, nu kom jag undan me bara 1200 :? krocka e inte billigt...
plast går sönder lättare men e bra mycket billigare än alu, men vid hådare smällar blir skevt.... en kompromiss.....
men en sak e säkert....det e förbaskat kul att köra :P
slänger in en bild på min gammle bil FG Marder
http://www.thecastle.se/jimmy/marder.jpg
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bilkörning och alkohol hör väl inte ihop. Tänk om Sebbe Lille får syn på den bilden. :shock: :lol:

Jag har kört mycket 1:10 och 1:8, men skulle gärna prova på 1:5 nångång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul projekt! Synd att man inte har tid att skaffa en till hobby...

Hur stor kommer den bli ungefär?
Såg på en bild där det stod att däcken var på 50cm i diameter, men det stämmer nog inte, även om det vore förskräckligt kul att ha en sådan. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Omkrets 50cm står det.
Bamsetroll

Inlägg av Bamsetroll »

Vart och köpt lite mer aluminium idag,
blev några "kan vara bra att ha" -bitar också :P
2.8kg fick jag med mig denan gång, 210kr

chille och ni andra som vill hitta till Tibnor
Bild
Bra med mobilkamera när minnet är kort :P
Glömde lägga till att dom har lunchstängt mellan 11-12

Bild

Några bilder också, inte gjort nåt mer som syns på bilderna,
la dit en linjal på 50cm och en nästan slut silvertejpsrulle :P för att få en storleksuppfattning.

Bild

En ny kaross behövs sen också, den gamla är lite för liten :P
Skulle vilja ha en av samma modell fast större, nån som vet var man hittar?
Finns karosser till FG bilarna som skulle passa kanske

sm6xvz_: skulle du eller nån annan med en FG kunna ta måtten på hjulbasen?

Bild

Nästan lika bred som lång :P

Bild

Två blyackar får hålla hållningen tills fjädringen är på plats
Senast redigerad av Bamsetroll 4 januari 2008, 18:58:28, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar