mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag får tacka CNC-tomten för Galaad licensen som föll in genom brevluckan i förrgår. :tumupp: :D

Sågade till en hållare för min dremmelkopia, konfigurerade axlarna och provkörde lite. Väldigt oskarpt bett så det blev mycket fransar, men det fungerar!

Bild

Z-axeln låter inte bra när den går uppåt. Det går knöligt. En massa gammal spån runt kulmuttern. Så jag skruva loss hela z-axlen (trevligt med en modulär maskin) och tog loss "z-plåten". Ganska mycket spån i linjärlagren också:

Bild

42 kulor fanns i kulmuttern, men vet inte om det finns flera i rören. Muttern är så skitig att jag inte ser hur många kulomlopp den har. Kulorna i linjärlagren ramlar inte ut.

Vad skall man tvätta med? Jag vill helst inte skruva loss något så att jag sen skruvar ihop det snett. Dessutom verkar skruvarna till kulmuttern vara limmade. Sitter som berget. Hade tänkt dränka hela biten i lösningsmedel och putsa ur den. Vad skall man använda för vaselin till kulmuttern? Linjärlagren verkar inte ha något smörjmedel. Behöver de smörjas?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag brukar använda kemiskt ren bensin som finns att köpa i vanliga mataffärer till att göra rent med.
Till kulskruven skall du nog ha riktigt fett och till linjärlagrerna tror jag du skall använda olja.
Per
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
När jag tvättade ur min kulmutter så dränkte jag den i vanlig lacknafta och sedan hade jag på vanligt kullagerfett. Jag skulle helt klart smörjt linjärlagrena också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja kemiskt ren bensin är en hit. Och sen en tandborste. Och så naturligtvis en serveringsbricka eller liknande under så eventuella kulor inte kommer bort.

Kullagerfett är ett mycket bra fett. Det liksom håller ihop som fett, men det är inte klibbigt så det funkar som tunn olja. Lustig konsistens...
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Hehe, din fräs ser bekant ut ;)

Bild

Dock är min Isel lite mera sliten men ändå lite roligt att två från Jakobstad på detta forum har samma fräs :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hej, kul! Välkommen till forumet!

Kanske inte så konstigt att två sådana här maskiner dyker upp i Jakobstad. Jag gissar att din maskin också härstammar från Merval som var Isel återförsäljare här i stan.
Du verkar ha *lite* fler körtimmar än mig. :) Berätta lite om maskinen nu. Vad använder du för programvara, kylning/smörjning vid fräsning, vad fräser du för material, etc.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hoppas programmet kommer till användning, lycka till!
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Använde lackbensin (lacknafta) för att tvätta. Här nytvättad och torkad. Notera att kulskruven bara är lagrad i ena ändan.

Bild

Den här kulmuttern har en genialiskt enkel konstruktion. Det är en mutter med kontinuerlig gänga men som är slitsad i ena sidan. I "slitsen" (öppningen) sitter en liten plastbit med två spår som gör att kulorna dyker ner lite och rullar tillbaka till det tidigare varvet i gängan när de skall passera den. Kulorna rullar alltså runt runt på samma varv i gängan. Muttern har två separata kulomlopp med 21 kulor vardera. Det går en skruv genom sidan av muttern var slitsen är, och jag antar att den är till för att justera glappet. Den verkar dock vara limmad.

Bild

Vad gjorde ni vid tolvslaget på nyårsafton? I brist på annan sysselsättning satt jag och pillade in kulor i en kulmutter! :)

Det är inte svårt men man behöver ta god tid på sig. Först i med kullagerfett i muttern och sen i med kulorna. Vad som gjorde det extra knepigt här var att linjärlagren och kulmuttern måste träs på samtidigt. Kulorna var lite bråkiga först och det var alltid en som rullade ut ur sitt omlopp, förrän jag fattade hur jag måste göra. När jag långsamt skruvade in kulskruven måste jag mota in sista kulan i omloppet (med en liten skruvmejsel) tillbaka via plastbiten till sitt omlopp. Skulle ju gått bra med ett lagom tjockt rör också, som hållit tillbaka kulorna i sina spår, men jag hade inget sådat.

När jag skulle montera tillbaka armen för home-switchen (som sitter inne i motorhuset) drog jag av skruven till den. När nu skadan en gång var skedd (halva skruven blev kvar i gängan) och jag måste fixa en ny arm, passade jag på att förlänga z-rörelsen med 1 cm. Det skulle gå att ytterligare öka med 2 cm men då måste den svarta bälgen flyttas lite så den får plats:

Bild
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag har skissat lite på ett bord åt fräsen. Pga utrymmesbrist vill jag ha hjul under och det ställer ju ännu högre krav på att själva bordet är stabilt och styvt. Ideellt skulle jag ju önska att även om ett ben (hjul) på bordet hänger i luften, skulle själva bordsytan ändå vara plan. Det är ju inte möjligt men jag skulle vilja få till en bra kompromiss mellan styvhet och material,vikt,pris. Jag limmade ihop ett litet modellbord av kartong och konstaterade att korsade diagonala balkar under bordet har stor inverkan på styvheten så att bordet inte skevar så mycket. Jag hade tänkt använda 50x30x5 mm (eller 50x50x5 mm) vinkeljärn för balkarna och benen samt 21 mm formfaner (filmfaner) för bordsskivan:

Bild

Bild

Bild

Vad tror ni? Kommer en svatsad stomme av vinkeljärn och 21 mm fanerskiva bli tillräckligt styvt?
Sen skall det komma en uppfällbar ljuddämpnings/damm-huv ovanför men det blir senare projekt.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

jag hade nog satsat på precisionsrör 30x30x2 eller kanske 50x30x2.

blir både styvare och lättare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det med helt plan med bara tre hjul i golvet avhjälps med två krysstag (4 rör) ner mot hjulen också. Det tar ju dock effektivt bort lite lagringsutrymme under.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du "fyller i" hålen på sidorna och baktill med fastsvetsad plåt på 1mm så får du din önskade styvhet.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack för förslagen. Jag glömde berätta att 5 mm vinkeljärn var att föredra framom andra profiler med tunnare väggar eftersom jag bara har tillgång till elsvets. Dessutom är ett vinkeljärn lite lättare att skruva fast bordsskivan i än en fyrkantprofil.

Jag var just och inhandlade 12m 50x50x5 vinkeljärn. 21mm formfaner var tillfälligt slut i lager så jag håller den biten öppen ännu. Får se lite hur ramen artar sig först.

MadModder: Jo och lagringsutrymmer får absolut inte går till spillo, så det blir nog inga krysstag. :)

limpan4all: Jag testade lite med min kartongmodell tidigare och det verkar som man måste ha en helt sluten låda för att motverka skevhet. Med en sida öppen gör de andra 5 sidorna inte så stor nytta verkar det som...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nen blir nog styvare än vad du tror.
Jag helsvetsade ihop ett vedställ.
B*H*D 2000*1500*400 det har sex ben mot golvet som inte är särskilt plant vinkeljärn 40*40*2 till allt utom till mittenbenen. Tre hyllor (dvs sex fack för ved).
Vad har nu detta med detta att göra.
När vedstället är fyllt med ved så torde det väga minst 700kg.
Ändå så hänger samma ben i luften pga ojämnt golv, och skillnaden mellan fullastad och tom är minimal.
Du kommer att använda 50*50*5 det kommer att bli styvt...
Användarvisningsbild
stozze
Kontakt:

Inlägg av stozze »

Oj oj va det hann komma många inlägg här emellan nu :P

Jag tror min Isel härstammar från Hermansson i Sandsund och Merval har troligen sålt den åt dem. Hittade den i en aluminium skrotlåda vid en bilskrot jag har jobbat på, så jag fick köpa den för två kaffe paket :P
Dock hade den blivigt lite misshandlad av lyftande med gripar och grejer så den var i väldigt risig skick till först, ena kulskruven som ligger under arbetsbordet var kneckt och gejdrarna där under är lite sneda längst ut i ena ändan, börjar gå väldigt trögt mot slutet, skall byta dessa till sommaren.

Men inga styrningar eller sånt roligt fanns med på den då ja hittade den, bara själva stummen. Så det blev att göra i princip det mesta själv. Kör nu med Jojje's styrkort och så EMC i datorn, fungerar fint :)

Som kylning så är det en modifierad air brusch som sprayar en dimma med Sinol/vattenbladning ifall man kör i aluminium, fungerar bättre än jag hade vågat tro.

Mera bilder finns att se på http://www.rambolo.net/mill.
Skriv svar