Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag såg en dokumentär om General Motors EV1 (vem dödade elbilen)..

Det var mer en 'riktig bil' och verkade helt perfekt. Synd att den lades ner.
xxargs

Inlägg av xxargs »

För kortsträcke-resor typ jobbpendling så skulle nog elbil fungera om sträckan är under 5-6 mil och man kan ladda på båda ställena - dessutom kan bilen innehålla typ en 15 kW bensingenerator så att man kan linka sig hem i inte allt för generande låg hastighet om man skulle köra batterierna tomma.

mao. en variant på hybridbilen men med annan fördelning mellan batterierna och motorn för i huvudsak eldrift. Toyota Prius måsta man hacka mjukvaran och ev. fixa extraladdare om man skall köra till huvudel på batterier - dessutom slits batterierna förmodligen fortare med djupare cykler än det Toyota själv tillåter på sina bilar.

tänker på min gamla lilla nissan micra (plåtkistan) med 1-liters 50 hk motor - den gick 'körkortsäkert' maximalt 137 km/h oavsett hur pinknödig man var och nästan omöjligt att förbruka över 0.6 liter mil soppa trots fullgas mest hela tiden - den motorn var välnyttjad om man säger så och kanske gick med över 20% verkningagrad genomsnittsmässigt till skillnad från större bilar där effektiva verkningsgraden snarare är 12-13% med den körning som våra vägar och trafik erbjuder.

---

läste lite om EV1 på wiki - tydligen hade man med sig mellan 18 - 26 kWh i batterier beroende på generation för 9 - 24 mils räckvidd. Men det man inte får glömma för att nå dessa räckvidder även vid högre hastigheter var att bilen byggdes lättast möjligt, med minsta möjliga rullningsfriktion med specialdäck och mycket lågt luftmotstånd - det sistnämda är extremt viktigt om man vill rulla långt i högre hastighet - det vet varenda cycklist som har cycklat i motvind...

bygger man på standard bilchassie så får man nog inte räkna med alls lika bra prestanda trots samma mängd batterier och övrigt välfungerande drivlina.
matsv201
Kontakt:

duger bra... delvis

Inlägg av matsv201 »

Tyvker den verkar duga bra.
6,5kw är betydlgit mer än vad de låter, en vanlig bil förlorar normalt sett 30% av effekten vid hårdkörning och närmare 70% av effekten vid mjukkörning och körning under 60km/h.
Bilen är även ganska lätt, 950kg är ungefär samma vad en Lupo 3L väger, och den har ändå inga batterier på 350kg.
Jag ser inte batterierna som något problem, blybatterier lämnar hög effekt, håller länga och är billiga, vist de är tunga, men enda skälet att inte använda blybatterier är räckvidden. Med en räckvid på 130km och 55km/h maxfart så får man köra i 2 timmar och 20 minuter innan batteriet är slut... Ärligt, hår många pendlar så långt?
Krocksäkerheten ser jag heller inte som något problem, största risken är att man kör på en fotgängare eller en cyklist i stan, och då är en plastig bil som denna snarare bättre, på motorvägen är den naturligvis en dödsfälla, men den har inget där att göra.
Topfarten på 55km/h är på tok för mesigt, orsaken till den låga topfarten beror antagligen på att den har en borst-DC motor (antik teknik), med sinna 6,5kw maxeffekt borde topfarten snarare vara runt 80-90km/h . 70km/h skulle jag se som ett minimum.

Jag skulle inte köpa den här bilen, men med en AC motor och högre toppfart skulle den va klockren
matsv201
Kontakt:

Inlägg av matsv201 »

"Det var mer en 'riktig bil' och verkade helt perfekt. Synd att den lades ner."

Något de aldrig nämner i "dokumentären" (vilket inte är mer än rena rama propaganda filmen) är att EV1:an led av stora problem och GM helt enkelt lade projektet på is medan de rede ut problemet.

Kan dock nämnas att de lösta många problem mellan generation 1 och 2, men de störa problemet var batteriproblemet vilket de aldrig löste.

Problemet verkar dock vara en mix av rent tekniska problem blandat med juridiska problem, konsumentlagarna i usa satte käppar i hjulen. Om EV1:an hade sålt i europa skulle de antagligen varit ett betydlgit mindre problem

De tekniska problemen kvarstår dock. Alla batterier som säljs i dag har kvalitets problem och förbrukas snabbt, ända typen som inte förbrukas mycket snabbt <5år. blybatterier, är i stället mycket tunga och har trots de sinna egna problem (bl.a. med djupurladdningar). Förutom de problemen har nästan alla batterityper problem
Bly - Tunga, frätande och tål begränsat antal laddcykler (ca 1500 om man vårdar dem väl)
NiCd - Stora minneseffekter, kort livslängd, inneffektiva (tar ca 30% av energin under en laddningscykel
NiMh - Märkbara minneserrekter, kortlivslängd, ineffektiva (ca 30% bort), mycket begränsat antal laddcykler (under 1000)
Li-Ion - Dyra, resurskrävande, mycket känsliga för både överladning och djupurladdning, kan explodera mycket våldsamt, mycket kort livslängd, begränsat antal laddcykler (ca 1500)
Li-Pol - Samma som Li-Ion, men mer känsliga men något mindre resurskrävande
Li-Nano - Potensilt sett billiga (10 gågner bättre än Li-Ion, okänsliga och allmänt trevliga... felet, dom finns inte på markaden än.

Så vem döda EV1:an... Svar: Ingen, den är inte död, den ligger i koma, i väntan på en batteritransvesion.

Frågan om va vi ska ladda batterierna med kvarstår dock, efterhand som batterierna blir bättre blir belastnignen på elnätet högre.
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Hej igen!
Det verkar som det är några som är intresserade i alla fall :)?

Enligt det mail jag fick från säljaren, med prislista osv, så står det "Power: 72V AC 5KW" och toppfart på 65km/h. Antar att de inte uppdaterar hemsidan så ofta, eftersom även bilden på bilen där är gammal.

Det kanske går att trimma bilen om man vill? :) Eller är man händig så kanske man kan byta motor och lite delar själv?

Är det någon här som vet något om "EEC" ? Det är tydligen några regler eller nått för elbilar,fyrhjulingar och motorcyklar m.m.
De skriver att bilen just nu är lite för tung för att klara EEC kraven... undrar vad det innebär.

Och , hastigheten är faktiskt 65km/h enligt mailet jag fick:) Som sagt, hemsidan är nog inte uppdaterad.

Säljaren berättade att de har sålt elbilar till Portugal, och de är ju med i EU. Så, om bilen är godkänd där, borde den inte vara godkänd här också? Typ... :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tror att jag läst något om att fyrhjuliga motorcyklar får väga 180kg + batterier. max 18kW. Men jag kan minnas fel på vikterna och effekten. Då slipper man väl en massa krav. krocktest mm.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är egentligen inget problem med GM’s Impact, tekniken fungerar, batterierna fyller sin funktion, krocksäkerheten är hygglig o s v. problemet är att ett par viktiga patent nu ägs av folk som inte är intresserade av produktion….. ännu! Är det någon som har tänkt på i vilken del av världen som ägarna till många viktiga patent finns… inte det? Jodå, när dom har slut på oljan i den delen av världen så dammas dessa patent av och produktionen kan börja. Varje gång ett tekniskt framsteg görs inom bilindustrin så får ägarna till patenten ”ett bud som dom inte kan säga nej till” från någon som har obegränsade tillgångar och vi är tillbaka på ruta ett! Detta ”system” har varit igång i snart 30 år och tro det eller ej men det finns faktiskt så mycket pengar på sina ställen i världen att ingen kan säga nej till dom! Även svensk bilindustri har blivit ”köpt” vid ett par tillfällen genom tiderna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle mycket gärna se källor till det du antyder. Hittills har jag alltid tolkat det som inlägg från okunniga "miljötalibaner". Samma folk som tror på Stanley Mayer och finska aluminiumbatterier. Men jag blir gärna överbevisad. Elbils diskussioner i andra forum håller oftast en mycket lägre nivå. Men med sådana påståenden få man nog komma med någon typ av källor.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Patent kan man heller inte förlänga i all oändlighet utan går ut efter ett relativt rimligt antal år - att ligga och trycka på patent i 10-15 år är ingen väg att gå om man vill bli rik, och dessutom måste man betala för patent år efter år och missar man en eda gång så är patentet borta. Detta gör att patentmattor som täcker in alla varianter på konstruktioner kan bli väldigt dyra att underhålla och är bara något för stora företag.

Sedan att USA behöver göra om hela sitt patentsystem från grunden är en annan sak...

---

Problemet med EV1 och liknande är att folk _vill_ inte förstå att det faktiskt var en massa problem under dess utveckling och i många fall så är inte, som redan antytt, tekniken som är den största problemet utan kan finnas på den juridiska planet. Man klammrar sig vid halmstrån av hopp då ingen annan kommer med särskillt ljusa framtidsprogoser.

Vi har ju våran dos av detta också med energiskogsodling, vindkraft etc. men i verkligheten väldigt dystra resultat som inte redovisas öppet i onödan när drömmarna provas i verkligheten sas...

---

Europa fick ju smak av skärselden vid oljekrisen i början av 70-talet och förvånansvärt snabbt anpassade sig efter detta - dvs. folk började isolera husen och började se över energikostnaderna - anpassningen gick så fort att utpressningen och förväntade prisökningen på oljan som oljeländerna planerade för, gick i baktändning och drabbade oljeländerna själva då oljemarknaden hade krymt mycket när man började levera fritt igen...

USA har inte haft den skärselden riktigt ännu och är fortfarand den mest oljekonsumerande nationen per capita i världen och har skäl att oroa sig då hela dera ekonomi bygger på billig olja/energi. - smörjs inte USA:s livsmedelskedja rikligt med olja då kommer deras överskott av mat att snabbt bli en bristvara - och då har vi verkligen en krutdurk där...

---

Men men, batterifrågan är fortfarande no. 1 i elbilssammanhang och därefter hur man skall få fram ytterligare 20-40 KWh/dygn per hushåll i väldigt stora antal - inte ens Sveriges elsystem skulle klara av det och den amerikanska eldistrubitionen är urursel redan idag - det är faktiskt dom kommunalt ägda anläggningarna där som är i minst urursel skick där...
Senast redigerad av xxargs 30 december 2007, 02:34:29, redigerad totalt 1 gång.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Tesla Roadster är annars en intressant elbil :)

0-100km/h 4s
range about 200miles
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei skrev:Jag skulle mycket gärna se källor till det du antyder. Hittills har jag alltid tolkat det som inlägg från okunniga "miljötalibaner". Samma folk som tror på Stanley Mayer och finska aluminiumbatterier. Men jag blir gärna överbevisad. Elbils diskussioner i andra forum håller oftast en mycket lägre nivå. Men med sådana påståenden få man nog komma med någon typ av källor.
Jag vet inte vem Stanley Mayer är och det finns vad jag vet inga finska aluminium batterier. Den som inte ids leta upp informationen själv bör nog inte kalla någon annan för miljötaliban, det är bara att göra det enkelt för sig. Lägg lite av energin i den överlägsna attityden på att göra en research själv innan du argumenterar, bevisa motsatsen!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur i hela friden ska jag kunna bevisa att patent inte köps upp och mer eller mindre glöms bort? Jag har försökt hitta källorna till sådana påståenden. Men inte hittat något. Jag tror att jag har hört talas om ett fall. Men det var i början av 1900 talet vad jag mins. Så det har ingen relevans i dag.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

FredrikNestor skrev:*snip*

Säljaren berättade att de har sålt elbilar till Portugal, och de är ju med i EU. Så, om bilen är godkänd där, borde den inte vara godkänd här också? Typ... :)
Du borde kunna använda köparna i Portugal som referenser i så fall - har de fixat alla juridiska och praktiska problem så borde de ju kunna svara på många frågor. Även om kvaliteten på bilarna. Om kineserna gör en bra produkt så borde de vara glada att lämna kontaktinfo till någon köpare i Portugal (om nu inte de köparna vill vara anonyma förstås...)

Arvid
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Patent är ju officiella dokument som alla kan läsa (även efter att dom har gått ut). Frågan är villka det är som kommer att göra så stor skilland för el-bilen. Någon som kan länka eller hänvisa till ett patentnummer? Tror inte det. :wink:

Bara för att man har ett patent på något så är det inte en garanti för att det är _bra_ ... bara att du har ensamrätt på tekniken, "Gasoldriven förlossningshjälpsmaskin" någon? 8)

Så gäller bara patent som längst 18år och det gäller att vara snabb med att lämna in så att igen annan hinner före. Efter 18år är man uppe i 20000kr i avgifter, per land. Det är även ganska dyrt att skriva på ett bra sätt, säg 100000kr för det. Inte helt osanolikt kan man även häva patentet om man kan hitta ett litet fel i texten eller något annat. Att lägga en "bombmatta" med 1000 patent är således dyrt.

Och nej, några "hemliga världspatent" finns inte... :roll:

Men åter till ämnet, vet vi att den går att regga som bil i sverige?
Skriv svar