Konfigurera dyndns, Linksys-router och en server.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Oooooawoawoawooooh!! Nu fixar vi Apache2! 
sodjan; jag tror jimmys ISP kör PPPoE, vilket är en hel del annorlunda än Telia. Därför alla "krångliga" användarnamn å grejjer. Gillar Telias sätt att det bara är att plugga in, men jag vet ingen annan än dom som har det så.
Jimmy:
Börja med att se till att apache1 är avinstallerat. Det vill vi inte hålla på sölla på med.
Avinstallera alla paket som inte är apache2 och starta om burken. Återkom sen med hur det fungrerar att köra igång apache2 genom /etc/init.d/apache2 restart.

sodjan; jag tror jimmys ISP kör PPPoE, vilket är en hel del annorlunda än Telia. Därför alla "krångliga" användarnamn å grejjer. Gillar Telias sätt att det bara är att plugga in, men jag vet ingen annan än dom som har det så.
Jimmy:
Börja med att se till att apache1 är avinstallerat. Det vill vi inte hålla på sölla på med.

Avinstallera alla paket som inte är apache2 och starta om burken. Återkom sen med hur det fungrerar att köra igång apache2 genom /etc/init.d/apache2 restart.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Sådär ja, nu är Apache 1 borta.
Kör dpkg -l "*apache*" | grep ^ii och får då:
apache2-doc
apache2-mpm-prefork
apache2-utils
apache2.2-common
libapache2-mod-perl2
libapache2-mod-php5
libapache2-mod-python
Nice!
Startar om hela serverdatorn....
Knappar in serverns IP-adress i en annan PC's webläsare och kommer då till http://192.168.1.104/apache2-default/ och texten "It works!". Så långt allt väl, men sedan var det det här med VirtualHosts.
I /etc/apache2/sites-enabled/ och i /etc/apache2/sites-available finns filen varion2_dyndns kvar, som innehåller:
<VirtualHost *>
ServerName varion2.dyndns.org
DocumentRoot /var/www/public_www
<Directory "/var/www/public_www/">
Order deny,allow
Deny from all
Allow from 127.0.0.0/255.0.0.0 192.168.0.0/16
</Directory>
</VirtualHost>
Katalogen /var/www/public_www finns fortfarande.
Testar att köra "a2ensite varion2_dyndns" ändå (trots att den redan är enablad) , och får:
"This site is already enabled". Så långt ok alltså.
Kör /etc/init.d/apache2 restart och får:
Forcing reload of web server (apache2) ... waiting .
Sedan kommer markören tillbaka så apache2 startades om som det skulle.
Next step?
edit: Felet är alltså att man hamnar i /var/www trots min varion2_dyndns-fil.
Kör dpkg -l "*apache*" | grep ^ii och får då:
apache2-doc
apache2-mpm-prefork
apache2-utils
apache2.2-common
libapache2-mod-perl2
libapache2-mod-php5
libapache2-mod-python
Nice!
Startar om hela serverdatorn....
Knappar in serverns IP-adress i en annan PC's webläsare och kommer då till http://192.168.1.104/apache2-default/ och texten "It works!". Så långt allt väl, men sedan var det det här med VirtualHosts.
I /etc/apache2/sites-enabled/ och i /etc/apache2/sites-available finns filen varion2_dyndns kvar, som innehåller:
<VirtualHost *>
ServerName varion2.dyndns.org
DocumentRoot /var/www/public_www
<Directory "/var/www/public_www/">
Order deny,allow
Deny from all
Allow from 127.0.0.0/255.0.0.0 192.168.0.0/16
</Directory>
</VirtualHost>
Katalogen /var/www/public_www finns fortfarande.
Testar att köra "a2ensite varion2_dyndns" ändå (trots att den redan är enablad) , och får:
"This site is already enabled". Så långt ok alltså.

Kör /etc/init.d/apache2 restart och får:
Forcing reload of web server (apache2) ... waiting .
Sedan kommer markören tillbaka så apache2 startades om som det skulle.
Next step?

edit: Felet är alltså att man hamnar i /var/www trots min varion2_dyndns-fil.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hm, det gick att göra så tidigare, men då var det iofs mycket som var knasigt..
Egentligen vill jag ha det precis som det fungerar, men det vore lite smidigt att kunna testa grejjer utan att servern är online för allmänheten.
Nu kommer jag in! Testa: http://varion2.dyndns.org

Egentligen vill jag ha det precis som det fungerar, men det vore lite smidigt att kunna testa grejjer utan att servern är online för allmänheten.
Nu kommer jag in! Testa: http://varion2.dyndns.org
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 december 2007, 23:20:15, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag försvann fort efter jag fått hjälp från 007sweden, men nu är jag frisk igen.
Tyvärr så pendlade jag mellan soffan och badrummet hela nyårshelgen, så jag hann inte utnyttja servern till det jag tänkte, men det går att hitta på fler grejjer och framför allt: Nu fungerar det!
Speakman:
Gissar att du noterade att du uteslutit alla externa anlutningar i "Allow from"?
Det var som sagt 007sweden som upplyste mig om det.
Jag trodde det fungerade på ett annat sätt...
edit: Det som gjorde att det tog ganska lång tid innan det fungerade var främst att jag hade två routers. Dvs Linksys-routern och Thomson-router/modemet. När jag väl satt Thomson-routerns som bridge så var det ju faktiskt lätt att få ordning på allt.

Tyvärr så pendlade jag mellan soffan och badrummet hela nyårshelgen, så jag hann inte utnyttja servern till det jag tänkte, men det går att hitta på fler grejjer och framför allt: Nu fungerar det!

Speakman:
Gissar att du noterade att du uteslutit alla externa anlutningar i "Allow from"?
Det var som sagt 007sweden som upplyste mig om det.

Jag trodde det fungerade på ett annat sätt...

edit: Det som gjorde att det tog ganska lång tid innan det fungerade var främst att jag hade två routers. Dvs Linksys-routern och Thomson-router/modemet. När jag väl satt Thomson-routerns som bridge så var det ju faktiskt lätt att få ordning på allt.