Jag såg här att han köpt en ISO30 spindelaxel från Industrial Hobbies men jag har aldrig sett nån för BT30. Schuchardt Maskin säljer både RF31 och RF45 med ISO30 spindel så det BORDE väl gå att köpa axeln reservdel. Det kan vara värt att kolla om du bestämmer dig att gå den vägen!
Det skiljer på ISO30 och BT30 men jag har inte exakt koll på vad. Konan är ju den samma men sen finns ISO30 för både manuell och automatisk växling. Sen tror jag det skiljer på urtagen för drivtapparna men ju mer jag jag letar desto mer konfunderad blir jag då jag sett ISO30 hållare helt utan urtagen för drivtapparna.
Ska du köra i trä så tror jag du kan glömma en så "stor" hållare som BT/ISO30 särkillt om du skall bygga spindeln själv. Du vill ha 15000-30000rpm för trä och det får man inte lätt med så stora grejer. Balancerade hållare är nog också ett måste vid så höga varvtal. Ska du köra mest trä så gå på en KRESS - du behöver varvtalet men köp hörselskydd också

En spindel runt en ER16 spännhylsechuck är ganska enkel (relativt) att bygga och kan nog fixa varvtal en bit över 10000 med rätt lager, så den passar bra till aluminium. Och blir dessutom stadigare än en KRESS då lagrena är betydligt kraftigare. Med en 3-fas motor och en VFD så kan du få ett hyffsat varvtalsområde. Men det blir betydligt dyrare och krångligare än en KRESS.
En BT/ISO30 blir svårt och mycket dyrt att få upp över 6000-8000rpm. Min BT30 har väl kostat som 10 KRESS maskiner och då vet jag ännu inte om den funkar.....max varvtal är/blir runt 7000rpm.
Är du seriös så har SOLECTRO ombyggda 3-fas motorer där axeln har kona för spännhylsor och det finns även för SK20 hållare med dragtapp. Bara att köpa och "smacka dit" - fast det kostar ju en del....
/H.O
PS. Nu har jag aldrig haft en KRESS men det verkar som att dom är OK, nästa snäpp upp verkar vara SOLECTRO's UFM1050.