Projekt: Frässpindel med möjlighet för verktygsväxlare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5877
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag vill kunna byta verktyg snabbt, enkelt och reperterbart så att jag kan använda G43 kompensering i Mach3 på ett enkelt sätt. Det GÅR med ER16 också med hjälp av stoppringar på verktygen men då hänger det lite på hur hårt man spänner muttern. (Sen ville jag se om det gick att göra...)

Jag såg här att han köpt en ISO30 spindelaxel från Industrial Hobbies men jag har aldrig sett nån för BT30. Schuchardt Maskin säljer både RF31 och RF45 med ISO30 spindel så det BORDE väl gå att köpa axeln reservdel. Det kan vara värt att kolla om du bestämmer dig att gå den vägen!

Det skiljer på ISO30 och BT30 men jag har inte exakt koll på vad. Konan är ju den samma men sen finns ISO30 för både manuell och automatisk växling. Sen tror jag det skiljer på urtagen för drivtapparna men ju mer jag jag letar desto mer konfunderad blir jag då jag sett ISO30 hållare helt utan urtagen för drivtapparna.


Ska du köra i trä så tror jag du kan glömma en så "stor" hållare som BT/ISO30 särkillt om du skall bygga spindeln själv. Du vill ha 15000-30000rpm för trä och det får man inte lätt med så stora grejer. Balancerade hållare är nog också ett måste vid så höga varvtal. Ska du köra mest trä så gå på en KRESS - du behöver varvtalet men köp hörselskydd också ;-) KRESS funkar bevisligen till aluminium också men det höga varvtalet gör att det är små verktyg som gäller. Till plast vet jag inte riktigt...

En spindel runt en ER16 spännhylsechuck är ganska enkel (relativt) att bygga och kan nog fixa varvtal en bit över 10000 med rätt lager, så den passar bra till aluminium. Och blir dessutom stadigare än en KRESS då lagrena är betydligt kraftigare. Med en 3-fas motor och en VFD så kan du få ett hyffsat varvtalsområde. Men det blir betydligt dyrare och krångligare än en KRESS.

En BT/ISO30 blir svårt och mycket dyrt att få upp över 6000-8000rpm. Min BT30 har väl kostat som 10 KRESS maskiner och då vet jag ännu inte om den funkar.....max varvtal är/blir runt 7000rpm.

Är du seriös så har SOLECTRO ombyggda 3-fas motorer där axeln har kona för spännhylsor och det finns även för SK20 hållare med dragtapp. Bara att köpa och "smacka dit" - fast det kostar ju en del....

/H.O

PS. Nu har jag aldrig haft en KRESS men det verkar som att dom är OK, nästa snäpp upp verkar vara SOLECTRO's UFM1050.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Jag försår, tack för det utförliga svaret. Det kanske är att ta sig vatten överhuvudet att börja den vägen. Kan ju vara bra att ha något att sätta spindeln i först kanske :)

Jag har slängt iväg ett mail till industrial hobbies ändå, kan vara intressant att veta.

Jag har inte tillgång till 3-fas på ett bra tag så typ UFM 1050 passar ju då bättre. Frågan är vilket som är bäst, en UFM 1050 eller en större handöverfräs med "hals" som ex. Makita på 2.5 hk, eller Dewalt för ungefär samma pengar. Är de större fräsarna bättre, eller är det kanske bättre lager i en UFM 1050 om den skall gå i 12 timmarsintervall. Någon som har någon klok åsikt ?
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Har lite för mig så nu har jag börjat rita på en spindel med frameless motor! Har designat efter kullager och vinkel rullager som jag redan har liggandes. Kullagret har jag satt längst fram för att det klarar radiella krafter mycket bättre samt att det är tätat.

http://static.pici.se/pictures/WdowtVhwz.jpg

Preload justeras med tjockleken på brickan mellan kullagrena. Muttern ska dras i botten så den låser dragstångsinsatsen.

Grip grejen (med kulor) bottnar inte mot kanten i insatsen när man har ett verktyg i spindeln. Det är bara en liten marginal så att kulorna inte ska trycka sönder stoppkanterna när man kör utan verktyg!

Ska börja rita på motorn snart!
H.O
Inlägg: 5877
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Coolt! Jag behöver sällskap i spindelträsket!

Inte helt säker på att jag "ser" hur huset/motorn ska se ut - alltså hur ytteringarna på lagrena sitter i huset.

Är de två mörkare grå "ringarna" muttrar som håller lagren på plats, eller?

Ett tips: Gör ytterligare ett "steg" på ytterdiametern mellan de övre och det nedre lagret, annars får man "hålla" lagerpassning hela vägen vilket är svårare, och så blir det lättare att tvinga på lagret.

Kör hårt! Fler bilder!

/H.O
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Dom 2 ringarna är bara distanser för att hålla rotorn på plats är det tänkt! Jag håller på med huset nu kommer en bild strax hehe
H.O
Inlägg: 5877
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ska väl passa på att uppdatera historien om min spindel också....

Vid de första mätningarna visade det sig att konan kastade 0,02mm vilket jag inte direkt blev överlycklig över med tanke på vad slipningen kostade. Men när jag monterade ett verktyg i spindeln och mätte i änden på det så var det inte längre 0,02mm utan 0,2mm - alltså två tiondelar - HELT oacceptabelt.

Efter ytterligare mätningar och demotering/montering för att övertyga mig själv om att det inte var det skadade huset som gjorde att det blev fel så var det bara att konstatera: Konan var inte i parallell med axeln. :evil: Efter lite övertyning så höll även firman som slipat den med och "erkände" att dom misslyckats.

Först sa dom att dom visste hur dom skulle räta upp den och bad mig ombesörja ytterligare en plätering av ytterdiamtern (på deras bekostnad) vilket tog ett antal veckor. Sen, när jag lämnar tillbaks axeln för omslipning så vet dom inte längre hur dom ska göra för att garantera att den blir "rak". Vi diskuterade det hela fram och tillbaka en stund men i princip stannade det vid att jag sa: Det spelar inte mig någon roll HUR ni löser det bara ni löser det.

Sen drog jag till Thailand i två veckor och kom hem igår - så nu dröjer det nog till efter nyår innan jag vet mer.

Tråkigt och tröttsamt är vad det är - hoppas dom löser det bara.

/H.O
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Så här är huset tänkt!

Bild

Funderar på om man ska integrera rotorn i axeln, dvs fräsa ner spår för neodym magneterna :) Har 10 st 10*50*6 mm
H.O
Inlägg: 5877
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Snyggt! Ser riktigt kompakt ut!

Jag har noll koll på frameless motor, så du har alltså lindningarna i "tomrummet" mellan axeln och husets innervägg och magneterna på/i axeln? Vad siktar du på för varvtal och moment?

Går kanske händelserna i förväg här men har du tittat på vad du ska ha för fjädrar till dragstången? Jag fick ha väldigt många fjädrar för att få den slaglängd jag behövde (ca 6mm + lite marginal) vilket gjorde att dragstången blev ganska lång. Stacken med fjädrar är ca 120mm hög när dom är förspända.

/H.O
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Njäe har inte kollat fjädrarna ännu. Men man kan alltid tillverka en fräst fjäder om det blir för trångt:
http://www.heli-cal.com/Html/Products/Springs.htm
Dom gör man ju symmetriska (bra balanserade) och väldigt starka! :)

Japp man får sätta in en stator med lindningar i huset och rotorn på axeln.
Har roat mig med att räkna på vad mina magneter bör räcka till!
En magnet på 40 x 10 x 5 mm har en kraft på ca 80 N så mina som är längre och lite tjockare bör hålla 100N tycker jag.

Detta ger: (100N * 10) * 0,04 m = 40 Nm teoretiskt vid alla hastigheter. Beror förståss på hur stort magnetgap man har! Hastighet har jag ingen aning om vad man kan förvänta sig, vinkel rullagrena pallar ju inte lika hög hastighet som vinkel kullagrena, men kanske 3000 rpm? Är ju iofs bara brassa på då dom inte kostar någon större summa ;)

Hoppas bara jag får gå CNC operatörs utbildningen jag har sökt så jag kan bygga skiten ;)
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

JBV, Kavo har annars borstlösa motorelement: http://www.kavo-drives.com/english/prod ... emente.asp
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Cool shit! Även om det vore kul att bygga en motor så är nog statorn rätt omständig hehe

Jag testade just att rita upp en fräst fjäder i rostfritt på 15*10*65 mm med 2st 4 mm skåror med 4mm mellanrum. Sedan simulerade jag den med en kraft på 3000N och den komprimeras 32,5mm. Jag behöver 12 mm rörelse för att släppa verktyget!
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

H.O> Fanken vilken rutten firma du har anlitat. Först härdar de så att skiten blir oval, sen fixar du det och de slipar exentriskt. En "riktig" firma hade riktat upp skiten efter anlöpning och härdat om den, därefter slipat den med precision.

Bra är iaf att de erkänner att de gjort fel och står för omplätteringen (igen!). Två tiondelar är som att svära i kyrkan när det gäller sådana här saker. Hade det gällt fem hundradelar så hade du gjort det bättre i svarven själv.

Bara att hålla stram attityd och be dem fixa så långt det går, sen när det är klart hälsa dem åt h....te....
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Så här blev fjädern:
http://static.pici.se/pictures/NyUGwprVK.jpg

Det blev 4 starter, med 5mm förspänning så håller den fast verktyget med ca 3000N om jag har räknat rätt. För att släppa verktyget måste man trycka ca 9000N

120 mm cylinder och 8 bar ger 9164N :P
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Har ritat en 6 polig laminerad stator:
Bild
50mm lång med 41mm innerdiameter. Distansringar på varje sida så koppartrådarna kan "vända" fritt.
H.O
Inlägg: 5877
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Fräsen,
Tell me about it..... De är dock tillmötesgående och försöker göra rätt för sig men just nu känns det som att ju mer dom "grejar" desto värre blir det... Jag har inte betalat något ännu så ett tag funderade på att bara skita i det och riva fakturan men då måste jag ju göra en NY axel och hitta en annan firma som härdar/slipar - får se vad det senaste försöket mynnar ut i.

Konan var inte excentrisk utan den var "sned" i förhållande till axeln vilket ju gjorde att ju längre verktyg desto mer kast.


JBV,
Du MÅSTE bygga den där, hur coolt som helst!!

Har du räknat/tänkt på hur mycket axeln utvidgar sig när den blir varm? Med den fixerade lagringen i överänden så kommer den att "expandera" neråt vilket kanske "förstör" reperterbarheten i Z-led.

Cool fjäder! Vad har du för vinkel på "fasen" för kulorna? Det ser ut som typ 30° eller så. Om du "ökar" vinkeln så kan du ju ha kortare slaglängd - jag har 45° på min och det verkar fungera bra - bara en tanke.

/H.O
Skriv svar