lastcell.
Varit inne på optisk lösning samt även mekanisk men det är inte riktigt det jag var ute efter.
kapacitiv givare mäter bara ner till ytan ?
Och när man fyller på så får man en topp, som senare under förbrukning blir en "krater".
Vågen därimot skulle lösa mitt problem med att mäta förbrukning samt larm.Ger en bättre "upplösning" än mekaniska / optiska lösningar.
kapacitiv givare mäter bara ner till ytan ?
Och när man fyller på så får man en topp, som senare under förbrukning blir en "krater".
Vågen därimot skulle lösa mitt problem med att mäta förbrukning samt larm.Ger en bättre "upplösning" än mekaniska / optiska lösningar.
Har nu skaffat 3 lastceller till för att kunna ställa pelletsförådet på.
Undrar om någon vet om man kan koppla flera halva wheatstonebryggor så att dom förstärker signalen ytterligare ?
Jag menar om man tar två halvor borde man få en hel ?
Eller måste man förstärka varje halva och sedan koppla ihopp dom ?
Helst vill jag ju bara ha en kraftig signal som skall mätas. Tanke är ju att jag skall använda en 1-wire ADC som har mätområde på 0-10V
Undrar om någon vet om man kan koppla flera halva wheatstonebryggor så att dom förstärker signalen ytterligare ?
Jag menar om man tar två halvor borde man få en hel ?
Eller måste man förstärka varje halva och sedan koppla ihopp dom ?
Helst vill jag ju bara ha en kraftig signal som skall mätas. Tanke är ju att jag skall använda en 1-wire ADC som har mätområde på 0-10V
-
En signal har du med en lastcell som du mäter med på ett ben. Tänk på hur det blir om du står på badrumsvågen och håller upp ett ben. Har du två ben och det ena står utanför vågen men väger jämt med det andra kan du också använda vågen för att se vikten. Inte lika exakt som om hela stod på vågen men tillräkligt bra för att mäta i många fall. Funkar också bra med tre ben att mäta på ett ben. Om den är upphängd i fyra punkter kanske du måste ha två lastceller för att få en tillförlitlig mätning.
Edit: meningsbyggnad
Edit: meningsbyggnad
Jag har nu 4st ett för varje ben !
Men iom att det är bara halva bryggor och jag fick tippset av dig Grym att jag skulle bygga andra halvan med vanliga motstånd så tänkte jag att man nu kunde använda två halvor och få en hel brygga och på så sätt få ett kraftigare utslag.
men jag är lite osäker på om det går att ha bryggorna kopplade så att dom inte tarut varandra utan förstärker varandra.
Men iom att det är bara halva bryggor och jag fick tippset av dig Grym att jag skulle bygga andra halvan med vanliga motstånd så tänkte jag att man nu kunde använda två halvor och få en hel brygga och på så sätt få ett kraftigare utslag.
men jag är lite osäker på om det går att ha bryggorna kopplade så att dom inte tarut varandra utan förstärker varandra.
visst går det, bara koppla + & - på matningen på en lastcell tvärt om, då får du större spänningsdiff när man belastar dom, men exakt hur det blir med att mäta ihop med två celler klara inte mitt huvud av att tänka ut, beror lite på känsligheter och diff på dom iloka cellerna, men har du dom ändå ståendes så prova, koppla ihop det och mät med 0 last och en känd last först på ena sedan på andra och sist så lastcellerna delar mer eller mindre på tyngden och om alla resultat blir lika eller tillräckligt lika så är det ok
tar nästan längre tid att skriva än att prova
tar nästan längre tid att skriva än att prova

japp dubbla utspänningen och du slipper en mätförstärkare
men har du samma vikt på två så halveras utslaget igen
om man säger såhär en halv brygga, lastas med 100kg och man får + 30 mV i diff från 0 kg , den andra blir då - 30 mV och diffen emellan dom blir 60 mV men då måste du ha 100 kg per lastcell
men har du samma vikt på två så halveras utslaget igen
om man säger såhär en halv brygga, lastas med 100kg och man får + 30 mV i diff från 0 kg , den andra blir då - 30 mV och diffen emellan dom blir 60 mV men då måste du ha 100 kg per lastcell