Har kollat erat forum och blivit lite biten, skaffade några ds18s20 och fick det att funka ! Blev sporrad att fortsätta "bygga ut" och funderar på att lägga till en "våg" har en lastcell som jag skulle vilja kunna "läsa" via 1-wire.
Men besitter inte tillräckliga kunskaper i ämnet.
Cellen har tre trådar och jag antar att när vikten ökar så ökar resistansen mellan kabel 1 & 2 men minskar mellan kabel 2 & 3, är jag helt ute och cyklar ?
Hur skall man läsa detta på 1-wire nätet ? En ADC ? eller ?
Hur skall man koppla så dom inte tar ut varandra ?
Wheatstonebryggans signal förstärks med instrumentförstärkare och mäts med ADC. Om det finns 1-wire ADC vet jag inte. Du kanske behöver använda en uC om inte.
Varför vill du ha 1-wire?
Har du mätt att givarens resistans ändras som du beskrev (som en potentiometer)?
Två av trådarna är troligen anslutna till samma sida på "motståndet", där den ena användas för att i viss mån kompensera för kablens resistans. Är det så kommer motståndet antagligen att ligga mellan 100-1000 ohm och resistansen kommer att förändras mycket lite vid last (några % på sin höjd kanske). För att mäta den lilla förändringen i resistans kan man använda wheatstonebrygga som bearing beskriver.
Jag har fattat så mycket att jag måste på något sätt få båda "sidorna" att jobba ihopp, men jag vet inte hur, hur skall man koppla för att dom inte skall ta ut varandar ? sedan måste man antagligen förstärka signalen på något sätt ! ?
Om jag fattar dig rätt så menar du, att jag skall lägga två motstånd (1kΩ vardera) i serie mellan kabel 1 & 3 sedan mäta på kabel 2 & mellan motstånden ?
Lite svårt att rita men jag tror jag lyckades förklara.
r1 och r3 bör vara lastcellen, r2 r4 bör bara motstånd, då nollar man så att vid ingen last så har man ca 0 mV vid mätpunkterna tvärs över, vid full last brukar det bli några mV per v som man matar bryggan med, och har man bara två trådtöjningsagivare blir det bara halva spänningen
du kan prova med 5v och två 1k motstånd och en multimeter så du ser hur det fungerar
> Med vågen skulle jag vilja kunna väga pellets åtgången
OK, om vi backar lite till själva grundproblemet, att mäta/larma pelletsnivån.
Har du funderat på t.ex en IR-brygga tvärs över pelletsbehållaren som larm för nivån ?
Det ger ju ingen "förbrukning" i och för sig, men kanske ett enklare sätt att få ett larm...
Pellets kan avkännas med en standard kapacitiv givare, tyvärr kostar dessa lite men det är stabilt. Kruxet med optisk avkänning är dammet som pellets medför.