Jag har plockat ner manualen till din router. I och för sig på engelska
(dina bilder var på svenska) men det borde inte ändra något.
Om fältet "Internet IP address" i DDNS inställningen står det :
> Internet IP Address : The Routers Internet IP address is
> displayed here. Because it is dynamic, it will change.
Sidan 8 i "User Guide" till WRT54G. Logisk beskrivning så vitt jag kan se.
Men sedan är jag inte med, kan du själv sätta en IP-adress här ?
Nej.
Är det fel router jag tittar på ?
Vet inte vilken router du tittar på, men *manualen* är iallafall rätt. Det är samma manual till WRT54G som till WRT54GL.
"Eller har den annan programmvara än standard ?"
Min router eller den du tittar på? Min har iallafall standard-programvaran.
"Du hade t.ex i första inlägget kunnat tala om vilken router det var
så att man kunde kolla manualen."
Läs vad som står i tråden istället för att leta fel att kommentera!
Citat från mitt första inlägg i tråden:
"När jag väl fått ordning på problemet ovan så knappar jag in domännamn, användarnamn mm i routern (Linksys WRT54GL) "
Och att ditt dyndns konto var ny-reggat,
så man hade förstått direkt att du var på fel spår när du talade om "zone".
Det hjälpte alltså inte att jag i första inlägget skrev att jag behövde hjälp?
I mitt fjärde inlägg skrev jag att kontot är nytt. Det var du som frågade om det. Minns du?

För att göra det hela kristallklart, påstår du fortfarande att det ska
stå en 192.168 adress i konfigureringen för DDNS ???
Jag har aldrig påstått det. Däremot så skrev jag *EN* gång att det fungerade då. Nu vet jag att det är fel fel fel. Ok? Lägg ner det nu.
"Humor ! Det är bra... "
Japp!

> Allt är lika oklart som det var när jag skrev den *tredje* editen i gårdagens sista inlägg.
Jag tolkar det som att det fortfarande inte fungerar som du vill !?
Rätt uppfattat. Vet iofs inte hur man skulle kunna ha tolkat det annorlunda, men det vet säkert du.

Speakman:
"Å andra sidan kan du vara ganska provokativ också genom dina påståenden utan källhänvisning."
Varför är det så svårt att fråga om det är något ni saknar?
Jag undanhåller inte information med flit. Som jag skrev tidigare så är man rädd för att få idiotförklarande svar om man skriver för mycket. Jag försöker formulera mig korrekt och presentera det jag vet så tydligt jag kan. Förhandsgranskar och ändrar om och om igen för att undvika att få några idiotförklarande svar. Självklart låser det sig efter ett tag och man får bara med en bråkdel av det man tänkt från början. Alla som känt sig pressade eller osäkra vet hur jag menar.
> Det finns ju redan VirtualHost-rader i default-filen från början. Ska jag ändra dem eller lägga till och i såfall var?
Tanken är att varje "virtualhost" ska ha en egen fil i den katalogen för att det ska vara enkelt att hantera mängder med såna (vilket det snabbt kan bli även hemma).
Ok, ska den filen heta något speciellt? Jag menar, så att den blir 'inläst av systemet'? (Vet inte hur jag ska beskriva det på ett för herrarna godkänt sätt..)
Sedan använder man "a2ensite" för att aktivera hosten, och det som händer då är att den lägger in en symlänk i sites-enabled till din fil i sites-available.
Aha, där kom svaret på min fråga.

Något jag funderar över... är den router du konfigurerat verkligen kopplat "närmast" Internet?
Vet inte riktigt hur du menar, men såhär är det kopplat:
Telejack <---> ADSL-modem <---> Router <===> Datorer.
ADSL-modemet delar inte ut IP-adresser. Routern har tilldelats en fast IP-adress "mot" ADSL-modemet. All annan utdelning av IP-adresser är avstängd i ADSL-modemet.
"Kan du tänka dig redogöra vilka IP-adresser som routern har? Kanske även göra en sån snygg skiss du gjorde i förra tråden hur ditt nätverk ser ut?"
Inga problem. Den kommer om ett tag.

Sodjan:
"Om det nu är så att Lunksys routern sitter "bakom" ett ADSL modem/router,
så är det alltså ADSL-modemets DDNS funktion som ska aktiveras, inte
den i Linksysen. Sedan får de aktuella portarna "forwardas" i ADSL modem/routern
till aktuell server. Linksys routern har i det fallet inget alls med DDNS,
dyndns eller så att göra. Den bara "routar" trafik inom det privata nätet
precis som vanligt.
Det borde alltid vara i den burk som sitter mellan den publika nätet
och det privata som detta ska göras i. "
Mycket intressant idé. Ska testa det lite senare, men först ska jag fixa en skiss på hur allt är kopplat mm.
Sodjan:
"Jag hoppas att det är självklart att det vore väldigt intressant att
höra vad som till slut var problemet. Lite trist om tråden bara dör här
efter all nerlagd tid. "
Det tar ju sån tid att svara på dina inlägg med citerade småsnuttar från mina. Men nu är jag framme vid ditt senaste inlägg, pust!

Sammanfattning:
Nej, jag har inte provat något av det ni har skrivit sedan tråden spårade ur.
För tillfället har jag ingen kontakt mellan servern och dyndns-sidan.
Nu jag ska göra en skiss på hur allt är anslutet.
Vad jag gör sedan beror på era svar.
Oki?