PaNiC: tack för det generösa erbjudandet, men jag vill nog helst satsa på komponenter som är lätta att få tag på.
En liten uppdatering på "projektet" följer här...
Har satt ihop en lista med potentiella RF-chip som har följande egenskaper:
- GFSK modem
- Stöd för frekvenshoppning med 1Mhz band
- Klarar preamble på 4 bitar
- Inte själv lägger till/tar bort någon head eller tail på det som skickas
- 1Mbps dataöverföring
Listan ser ut som följer:
* Nordic Semiconductor: nRF2401GA
* Philsar: PH2401
* Silicon Wave: UltimateBlue 3000
* Qualcomm: BTR1722
* STMicroelectronics: STLC2150
* Texas Instruments: CC2400 (lägger möjligtvis till en 8-bitars preamble själv? i så fall är det kört...)
De enda prisuppgifter jag har hittat är från se.farnell.com; 39:- för nRF2401GA och 86:- för CC2400.
Om det är nån annan som har info om de övriga komponenterna, så skäms inte för att delge informationen
En MCU för att styra RF-kretsen är preliminärt PIC18F45J10... Men det kan ändras iom att det finns en fördel om RF-kretsen och MCU:n kan dela kristall.
Specen för Bluetooth v2.1 är igenomplöjd. Tycker den verkar ganska straightforward. Kommer inte att implementera nån HCI eller L2CAP för sändarsidan, däremot en "on a need basis"-implementation för mottagarsidan som förhoppningsvis går att göra så kompakt så den får plats (med råge) på MCU:n.
Angående USB-donglar så tycker jag det är märkligt att de kan vara så billiga, eller rättare sagt att Bluetooth-chip kan vara så dyra. Men jag antar att det har att göra med hur kund-målgruppen ser ut.
EDIT: stavfel