Bluetooth under 50-lappen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kireslin

Bluetooth under 50-lappen?

Inlägg av kireslin »

Hej, hej!

Jag har ägnat en del tid åt att kolla på hur man kan lägga till Bluetooth till sina projekt. De färdiga lösningar som finns idag kostar ju runt 400:- (tex på Elfa osv) och det känns som aningens för mycket.
En lång tråd på detta forum som startades 2003 diskuterade nån modul som gick att beställa för några dollars. Vet inte om det fortfarande går att få tag i den... Men, men.

Texas Instruments har en 2.4GHz transciever som heter CC2500 och kostar runt 20:-
Min idé var då att kombinera den med en mikrokontroller, där man implementerar frekvenshopping och en Bluetooth MAC. Rätt så omfattande projekt, men kul. :)
Frågan är om det är praktiskt möjligt? Stöder CC2500 frekvenshopping och korrekt kodning för att över huvud taget kunna prata Bluetooth?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Beställ något färdigt från mouser.com eller digikey.com ..?
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Låter intressant...
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Har implementerat delar av bluetoothprotokollet som en del av en projektkurs. Den kompakta versionen av dokumentationen väger in på 1000+ sidor. Min grupp implementerade bara själva krypteringsmotorn, och det var inte helt trivialt. Andra grupper ägnade hela sitt projekt till att fixa frekvenshoppningen. I vår kurs nöjde vi oss med att definiera våra subsystem i VHDL, och sen simulera och köra i FPGA. Vi behövde aldrig bry oss om att koppla ihop de olika subsystemen med varandra, eller att se till att vi fått alla timings etc. helt rätt.

Kort sagt, att implementera hela bluetoothprotokollet är en *väldig* massa plöjande i dokumentation och mycket arbete. Att sen kunna felsöka t.ex. frekvenshoppningen är kanske inget man gärna gör hemma i hobbylabbet.

Det är absolut inte omöjligt, men är du bara ute efter att få bluetooth-funktionalitet i dina projekt så är det definitivt overkill att använda en "dum" radio till det. Jag har förstått det som att chipet du länkade till i princip bara är en radio som du kan välja modulation med? Jag hittade inget om något speciellt bluetooth-stöd i databladet för den kretsen, så jag antar att du måste implementera varenda detalj själv... jag tror det finns bättre kretsar till jobbet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Bluetooth under 50-lappen?

Inlägg av AndLi »

kireslin skrev:Hej, hej!

En lång tråd på detta forum som startades 2003 diskuterade nån modul som gick att beställa för några dollars. Vet inte om det fortfarande går att få tag i den... Men, men.
Misstänker att det är modulen jag har i min avatar du tänker på, den var omodern och tagen ur tillverkning redan 2003.. Det som fanns att få tag på då var småkvantiteter som troligen blivit över i tillverkningen.

Om jag inte är helt fel på datumen, vilket jag nog e då jag var i australien 2003, och jobbet där jag satt och meka ihop grund howto:n till dessa moduler var 2005...Så vi kanske inte pratar om samma modul, "min" modul tror jag utvecklades ca 1999..

2001-2002 implementera vi bluetooth stacken i en ASIC för en handsfree, det var alla lager...den kom aldrig i produktion, men efter den resan kan jag starkt rekomendera att skaffa så klara bluetooth chip det bara går... Jag skule säga att allt under HCI lagret ska undvikas! (över det finns det som open source i div projekt...)

Hur många enheter rör det sig om? Jag e ganska säker på att det går att få tag på bättre priser än elfa vid större beställningar...
Användarvisningsbild
kireslin

Inlägg av kireslin »

Tack för alla svar. Har nog hittat lite mer lämpliga "dumma" kretsar från t.ex mouser.com som blueint var inne på. Däremot, vad jag kunde se, så kostade alla deras färdiga lösningar över 200:-
Så jag tror att jag tar det som en utmaning att konstruera en fattigmans-bluetooth själv... Kanske inte så högt upp som RFCOMM, men nåt lager ska man väl få fart på. Om man har tur... :wink:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Spännande :) Glöm inte att skapa en projekttråd!
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: Bluetooth under 50-lappen?

Inlägg av PaNiC »

Jag har några sådana moduler kvar som vi köpte för länge sedan. Ingen orkade väl egentligen ta reda på mer än att sätta igång den och göra den sökbar.

Du kan få några om du vill. Använder du dem så dokumentera och tala om hur de funkar :).
ehliar

USB-dongel?

Inlägg av ehliar »

Något jag funderat på är att köpa en billig USB-dongel med blåtand och sedan ansluta den till exempelvis en AVR processor som har USB-host funktionalitet. Tyvärr kommer det dock att kräva en signifikant mängd mjukvaruhackande för att få igång detta, men när det väl är gjort en gång så kan ju fler ha nytta av det. På Ddustinhome såg jag att man som student kunde köpa en USB-dongel för blåtand som kostade 70kr eller något åt det hållet vilket nog får betraktas som klart prisvärt :)

Detta skulle vara rätt så dumt i en ren produkt däremot, då kan man garanterat komma undan tämligen billigt genom att köpa exempelvis samma typ av chip som sitter i blåtandsdonglar och dylikt...
Användarvisningsbild
kireslin

Inlägg av kireslin »

PaNiC: tack för det generösa erbjudandet, men jag vill nog helst satsa på komponenter som är lätta att få tag på.

En liten uppdatering på "projektet" följer här...

Har satt ihop en lista med potentiella RF-chip som har följande egenskaper:
- GFSK modem
- Stöd för frekvenshoppning med 1Mhz band
- Klarar preamble på 4 bitar
- Inte själv lägger till/tar bort någon head eller tail på det som skickas
- 1Mbps dataöverföring

Listan ser ut som följer:
* Nordic Semiconductor: nRF2401GA
* Philsar: PH2401
* Silicon Wave: UltimateBlue 3000
* Qualcomm: BTR1722
* STMicroelectronics: STLC2150
* Texas Instruments: CC2400 (lägger möjligtvis till en 8-bitars preamble själv? i så fall är det kört...)

De enda prisuppgifter jag har hittat är från se.farnell.com; 39:- för nRF2401GA och 86:- för CC2400.

Om det är nån annan som har info om de övriga komponenterna, så skäms inte för att delge informationen :)

En MCU för att styra RF-kretsen är preliminärt PIC18F45J10... Men det kan ändras iom att det finns en fördel om RF-kretsen och MCU:n kan dela kristall.

Specen för Bluetooth v2.1 är igenomplöjd. Tycker den verkar ganska straightforward. Kommer inte att implementera nån HCI eller L2CAP för sändarsidan, däremot en "on a need basis"-implementation för mottagarsidan som förhoppningsvis går att göra så kompakt så den får plats (med råge) på MCU:n.

Angående USB-donglar så tycker jag det är märkligt att de kan vara så billiga, eller rättare sagt att Bluetooth-chip kan vara så dyra. Men jag antar att det har att göra med hur kund-målgruppen ser ut.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av kireslin 13 december 2007, 12:41:56, redigerad totalt 1 gång.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kul projekt! Hoppas innerligt att du får det att fungera. Skulle sækert vara vældigt anvændbart før många hær på EF om du delar med dig av koden nær det væl ær færdigt. Det ær som sagt inte så kul att implementera sådana hær "lyx"-grejer nær du får ge 400 før en modul.

MVH
/Tottish
Skriv svar