Reklamavkännare för TV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Måste säga att även om det går utmärkt att ta fram ett värde på ljudets dynamik under en viss tid så känns det som om det är näst intill "idiotsäkert" att kolla om tv-kanalens logo syns eller inte. Det är tyvärr betydligt mer avancerat dock.
Jag tror nog faktiskt det skulle gå att kolla på ljudet, även om man kanske skulle detektera fel lite då o då när det är pauser mellan olika reklamer. Sen kanske det blir problem o det är mitt i en action film efter reklamen, där ljudet hela tiden är väldigt högt.
SKulle man inte kunna slänga ihop en enkel "dynamikkollarkrets" i stil med vad Hebbe skrev som man kopplar in till ljudutgången från videon?
Så behöver man inte skaffa/bygga en extra tv-mottagare för ändamålet.

Ang. FFT så är det inte begränsat till vissa frekvenser.
jonas18z

Inlägg av jonas18z »

Loggo är ju en valdigt bra metod. Fast det krävs nog en ganska avancerad cpu. Sen måste den ha någon kanalväljare så man kan välja vilken loggo den ska söka efter och så måste man ju kunna ansluta den till dator eller något så man kan ladda upp loggon.
Användarvisningsbild
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Har man redan ett tv-kort i datorn skulle det ju räcka med lämpligt program. Sen drar man en sladd til en 500w byggstrålkastare i vardagsrummet som indikerar när reklamavbrottet är slut. Nästan så man får en känsla av att någon redan knåpat ihop ett sånt.. Google?
jonas18z

Inlägg av jonas18z »

ja visst men datorn vill man ju inte ha igång
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Nog är det så att det kanske krävs lite mer intelligens av burken om den ska leta efter loggor, men speciellt avancerat bygge är det inte. Frågan är hur mycket tålamod Joan har; orkar han sitta och trimma in burken varje gång en film börjar, eller kan han ta sig lite extra tid under utvecklingstiden och lära burken vad en logga är?

En kanalväljare måste det finnas i vilket fall som helst. Annars kan han ju ändå inte zappa runt under reklamen ....
En CPU behövs, men absolut ingen avancerad. Bara den kan klockas tillräckligt snabbt. Ett alternativ/komplement till cpu är t.ex. en FPGA.
Minne behövs för att kunna spara den del av bilden där loggan är.
Sedan är det bara att jämföra en gammal frame, med en ny: Är loggan kvar eller inte?

Eller, så kanske det funkar dugligt med ljudvarianten ....
pelle76
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

Behövs nog ingen särskillt kraftig CPU... Det är en mycket liten bit av bilden som behöver kontrolleras... Och det är inga direkta tidskrav...

Men jag fick just en bättre ide... Nästan alla TVkanaler har en jingel mellan reklamen och programmet... Dessa varierar ju lite men det är ju bara spela in dom på datorn och sen kan datorn detektera när jingeln spelas... 8)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

OK, när jag vill göra nått så vill jag göra det rätt från början.
Det ska funka på alla kanaler i alla länder (som har PAL iallafall)
Det ända som jag vet är lika överallt är at reklammakarna komprimerar ljudet för att det ska få folk att reagera.

Tror det blir skitsvårt att få burken att själv börja söka efter loggor i bilden, för det är bara i länder med text som loggorna alltid ligger uppe i höger eller vänster hörn.
hebbe

Inlägg av hebbe »

Hej igen.
Jobbar med prod. maskiner. Ytmontering. Håller mest på med elektronik som hobby.

Det fattas egentligen en grej på den konstruktionen ovan. man måste även kolla villken nivå ljudet har (inte bara dynamiken)

Så om man kan kolla om ljudet har liten dynamik och samtidigt har en hög nivå kan man lista ut det 'platta' höga ljudet från reklamen.

Som sagt vore det mest effektiva att sampla den DC dynamiksignalen och anv. datorn/PIC för att analysera det.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

det där med att ljudet komprimeras litar ja inte riktigt på... amlituden är inte alltid i max, den är bara i max när det är ljud, annars så skulle den ju vara i botten(när det är tyst)

och med tanke åp att filmer inte har använt en compressor så kan ju ljudet vara högre vid en explosion.. om det då är högre än talet som var innan så måste ju det då betyda att amplituden är starkare vid explosionen.. och då är det ju inte alls lika högt i filmerna som i reklamfilmerna...

blev faktist lite sugen att kolla på ljudet från en reklamfilm med FFT, hör av mig om ja lyckas med nått, lär behöva pilla ihop nått litet program för det isof :oops:
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Skulle man inte kunna detektera reklamen genom att känna igen den jingel som spelas innan...? (iaf på de kanaler som gör det)
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Sätt på kaffe, fyll på groggen eller krama om käringen, det är det bästa med reklam.

Skååål
Alex

Inlägg av Alex »

1 tanke!

Låt oss säga att apparaten är funnen i det här läget. Skulle den funka om man byter kanal, eller kommer den att lyssna på nuvarande kanal? I så fall kommer du att missa ditt avsnitt i af :?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

va? Den är ju kopplad "självständigt". Alltså inte kopplad med tvn, bara med antenndelen. Annars försvinner ju idén med hela grejen. Man ska ju kunna byta kanal och sedan se när man ska byta tillbaka.
Alex

Inlägg av Alex »

Jaja IC. Men signalen i antennkabeln består av olik kanaler, ljud och brus, altså hela bandbredden. Hur har du tänkt dig att skilja de åt, detta är ju TV'ns funktion?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, jo. Man måste ju fixa antennmoduleringen. Vet inte vad det heter. Men jag vet inte, går det att ta ut flera från samma del? Annars är det ju bara att köpa en billig video eller tv och "dra ut" antenndelen.

Hehe, blev lite konstigt kanske, men jag är förbannat trött nu
Skriv svar