Har nu kommit ganska långt på väg, diverse elektronik ramlar in med posten från olika leverantörer.
Målet är en liten portabel sak, denna prototyp blir runt en 10" skärm lagom stor för att kunna läsa text på (ebooks/websidor mm) avslappnat.
Spec
*Wifi 802.11
*Bluetooth (används till bla headset / GPS / mobiltelefon koppling)
*3G (mobilt bredband)
*Touchscreen
*Ljud
*Valbart OS, XP, XP emb, Linux (har redan Puppy 3.0 snurrande på labbänken)
*CRT ut för att kunna visa bilder/film på tex LCD/plasma TVs
*Tillräcklig prestanda för att köra det mästa man kör på en PC idag undantaget spela tunga spel och tung tung grafik.
*Minst 4H normal driftstid
*drar ca 12wat vid FULL utilization (3G + wlan igång med max sändstyrka), max brightnes på skärmen
*Irda för att kunna styra div apparater hemma.
1-2USB portar för att ansluta usbminne/cdrom etc etc
TODO
*ett "snyggt" kretskort där all spänningsmatning/stepdown etc görs samt lödning av kontakter för ovan nämd funktionalitet.
*Göra klart lådan
*Inhandla batterier (celler som ger en totalt 14ish volts (25-40wat)
*laddare
*en jitterfri switchande stepdown till 5volt (CPU/touchcontroller/USB spänning mm)
*ev en 12volt stab oxå för backlight drivningen om ej batterierna hamnar innom rätt område, 11-13volt
*sälja mig själv för att ha råd och betala alla komponenter jag köpt

*Installera up all programvara på min linux dist och göra en snygg USB eller CF installation av det strippad för cpu/south/nbridge/io etc. Mplayer/firefox/evolution email/open office org/google earth/GPS kartprogram/RDP/ICA client etc etc
En del att göra, men än mer avklarat redan. Har i princip allt uttänkt/implementerat i labbänk men eftersom detta forumet e så fullt av smartisar tänkte jag att jag drar nytta av det där jag är osäker eller tror att det går att göra bättre.
så kom gärna med inputs!
Kommer lägga in bilder o lite work in progres text när jag är mindre av en zombie........
Jobb, 1årig son, teknikfreek, när sova?!