PIC 12F629 programering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
RaggeK

PIC 12F629 programering

Inlägg av RaggeK »

Hej ! Har problem att få över min "hex" kod till prossesorn (12f629) , anväder programeraren som följde med Datormagazin för lääänge sen'.
När jag kör JDM-programet så tar det stopp vid verifieringen (rad 000h).
Har observerat att JDM-programet verkar lägga in en list och include i början på hex-filen oavsett vad jag har skrivit i koden innan jag "assemblar". Det finns säkert en enkel lösning på detta , men är man nybörjare så är man ..... tacksam för all hjälp
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har använt samma hårdvara. Testa att använda den mjukvaran:
http://freenet-homepage.de/dl4yhf/winpicpr.html

Använder du samma dator som tidigare?
Det verkar variera vilken spänning datorn ger på comporten. Jag kunde inte använda min nyaste dator minns jag.
RaggeK

Inlägg av RaggeK »

Hej ! Jag har provat även denna mjukvara men det slutar oxå i "Program failed " även meddelande om att programmet ej får förväntat värde utan 3fff istället , är det någon inställning i winpicpr som man måste sätta förutom vilken PIC man har .....
bearing

Inlägg av bearing »

Att det blir så tyder på att kretsen inte programmeras alls. Den läser nämligen programminnet och får bara ettor tillbaka.

Koppla bort kretsen från programmeraren. Gå in i inställningarna i mjukvaran så att du kan välja att lägga spänning på enskilda pinnar. Kolla att du får rätt spänning, dvs 5 volt matning och 5/0 volt på klocka samt data när du växlar mellan hög/låg. Och att dataingången växlar när du växlar utgången, det är nämligen samma pinne. Programmeringsspänningen ska vara 12 V. Jag fick bara 10 v med min dator.

Möjligtvis måste du invertera någon signal med mjukvaran. Har för mig att det var så, då den inte är en "riktig JDM". Men det märker du ju om du kontrollmäter.

Kontrollera sedan att den väljer VDD för MCLR (eller om det var tvärtom, beror på krets).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

JDM-programmeraren är skit! Med lite tur fungerar den på en "riktig" serieport men sällan på en USB<->COM-port.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det finns säkert en enkel lösning på detta,....

Jo, det finns det. Det finns många bra lösningar.
Men kanske inte är den lösningen du *vill* höra... :-)

http://www.jescab.se/Wisp648.html (japp, det är min sida...)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Det är skillnad på JDM-programmerare och JDM-programmerare.
Den enklaste är inte bra som har framgått... men det finns en modell som ger hög utspänning.
Kolla på: http://biphome.spray.se/frl_linder/pic_jdm_spel.html
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jupp, har kollat och den är precis lika dålig!

Grejen är inte en massa signalanpassning, det är istället att serieporten inte klarar av att hålla rätt nivå då programmeraren drar för mycket ström.

Konklusionen är att vilken serieportsförsörjd programmeringsenhet som helst är skit!

Så även den baron3d länkar till.

Det är extremt dödande för kreativiteten att inte ens kunna få in programmet ordentligt i kretsen, själva programmet brukar strula nog till att man kan bli less på det men kan man inte ens lita på programmeraren är det dödfödd.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan bara hålla med. Skitprogrammerare skall man undvika som pesten - bättre att veta vad ens problem beror på...
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag har provat min programmerare på många olika datorer utan problem.
Har man dock en skitdator, så visst behöver man en bättre programmerare.
RaggeK

Inlägg av RaggeK »

När jag provar att köra "initialize" utan PIC så går det bra "Succes" men om jag gör samma sak med PIC på plats så blir det "Initialize Error" , detta kanske är normalt vad vet jag ..... , verkar som jag har för låga spänningar över hela linjen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vilket är anledningen till att det finns riktiga programmerare, t.ex. WISP648 som faktisk fungerar skitbra.
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Ragge: Vilka andra PIC har du provat med? Är problem-PIC pinkompatibel och rätt isatt?

Att en gammal JDM inte är bra är alla överens om, men det finns nyare och väldigt många varianter. Alla programmerare (hårdvara + mjukvara) har sina för- och nackdelar och det är mycket som skall klaffa om man vill komma billigt undan.

Kan ni som använder "skit" och "riktig" som attribut till programmerare förtydliga dessa, eller är det så att ni endast orkar skrika högst?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Citerar mig själv i mitt andra inlägg i denna tråd:
"Grejen är inte en massa signalanpassning, det är istället att serieporten inte klarar av att hålla rätt nivå då programmeraren drar för mycket ström.

Konklusionen är att vilken serieportsförsörjd programmeringsenhet som helst är skit!"

Vad är oklart?
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Alla "serieportsförsörjda" programmerare fungerar utmärkt under vissa förhållanden. Inga "riktiga" - ursäkta uttrycket - programmerare fungerar under alla förhållanden.
Skriv svar