Tack!
De ser ganska stora ut, men hellre det än inget.
Men jag lyckas inte få det att fungera.
Som testschema gjorde jag såhär:
Kod: Markera allt
+5V
o
|
+--R1---- --LED1---+
| |
+--R2---- --LED2---+
|
o
GND
Jag väljer "PORT3" (Port2 har ingen anslutningspinne...) , döper den till "1" och sätter ihop med sladden från R1. Lägger till en ny "PORT3", sätter ihop med sladden från LED1 och försöker döpa 'porten' till "1", men det går inte:
"Name 1 already exists"
Eller är de mest tänkta för att det inte ska se ut som sladdarna är oanslutna? Isåfall hade jag gärna velat ha något namn på dem, så man ser *vart* de är anslutna.
Däremot fungerar det att göra som Micke_s föreslog.
Men det finns ett litet problem:
Låt säga att sladden från R1 ska gå både till LED1 och till matningen på en IC-krets. Vad döper man då sladden till?
Jag har varit med om en del kaos när IC-kretsar med olika förutbestämda namn på matningspinnarna ska kopplas ihop och när en sladd ska gå till flera olika ställen. Efter en hög med "Vill du döpa om den här sladden till [namn]" så har man nästan fått lust att rita allt på papper istället. Så allra helst undviker jag att koppla ihop olika delar genom att döpa om trådarna. Jag föredrar när jag bara behöver hålla koll på matnings-trådarnas namn och låta resten heta vad de vill. Men visst, finns det inget annat sätt så får jag väl anpassa mig.