Eagle-fråga: Egna "osynliga kopplingar" ..typ...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Eagle-fråga: Egna "osynliga kopplingar" ..typ...

Inlägg av JimmyAndersson »

Mjo, ni vet hur t.ex "komponenterna" i Supply2 fungerar. T.ex +5V, GND, osv.
Man kan sätta sådana på olika komponenters matningspinnar och så
kopplas alla +5V ihop utan att ha "sladdar" mellan sig.

Ibland har jag sett scheman med en massa egendefinierade sådana.
Hur gör man dem?

Hoppas någon vet vad jag menar. :)
Det är alltså inte "busses" som jag är ute efter.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Bara döp trådarna till samma namn så kopplas de ihop.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Helt rätt att det räcker att döpa till samma, men jag *vet* att jag har sett "komponenter" som gör det, och det ser ju betydligt bättre/överskådligare ut att använda dom än att ha en "tråd" som hänger rakt ut med ett namn bara.

Tyvätt kommer jag inte på vad dom heter eller vilket bibliotek dom finns i, skall kolla om jag hittar det.

EDIT: Finns i "Frames"
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack! :)

De ser ganska stora ut, men hellre det än inget. :)

Men jag lyckas inte få det att fungera.
Som testschema gjorde jag såhär:

Kod: Markera allt

+5V
   o
   |
   +--R1----       --LED1---+
   |                        |
   +--R2----       --LED2---+
                            |
                            o
                           GND
Jag väljer "PORT3" (Port2 har ingen anslutningspinne...) , döper den till "1" och sätter ihop med sladden från R1. Lägger till en ny "PORT3", sätter ihop med sladden från LED1 och försöker döpa 'porten' till "1", men det går inte:

"Name 1 already exists"

Eller är de mest tänkta för att det inte ska se ut som sladdarna är oanslutna? Isåfall hade jag gärna velat ha något namn på dem, så man ser *vart* de är anslutna.

Däremot fungerar det att göra som Micke_s föreslog.
Men det finns ett litet problem:
Låt säga att sladden från R1 ska gå både till LED1 och till matningen på en IC-krets. Vad döper man då sladden till? :)

Jag har varit med om en del kaos när IC-kretsar med olika förutbestämda namn på matningspinnarna ska kopplas ihop och när en sladd ska gå till flera olika ställen. Efter en hög med "Vill du döpa om den här sladden till [namn]" så har man nästan fått lust att rita allt på papper istället. Så allra helst undviker jag att koppla ihop olika delar genom att döpa om trådarna. Jag föredrar när jag bara behöver hålla koll på matnings-trådarnas namn och låta resten heta vad de vill. Men visst, finns det inget annat sätt så får jag väl anpassa mig. :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

OM man använder micke_s förslag döper du bara båda nätet till samma sak, kolla vad den en heter och döp den andra til samma sak så skall du vara i hamn.

Jag har inte använt "frames" till det själv utan har bara sett dom. Men du kan ju alltid använda dom till att bygga ett bättre bibliotek där nätets namn står i/på "framen". (blev själv väldigt förvånad när inte "name" var utskrivet på dom i schamat.:(

EDIT: Angående att den klagar på nätnamnen så är det ganska drygt när den gör så, sama sak när man skall koppla en tråd till en buss men då säger den att bussen inte tillhör det nätet och då får man först koppla från buss-sidan sen till komonenten.

Det skulle också kunna vara så att "frames" användes som "offside" connector och då kanske bara får gå mellan olika schemasidor, men jag bara gissar vilt nu.....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"OM man använder micke_s förslag döper du bara båda nätet till samma sak, kolla vad den en heter och döp den andra til samma sak så skall du vara i hamn."

Ja just det ja. Man måste ju inte döpa om *båda* näten, bara se till så att det andra heter likadant som det första. Det låter helt ok. :)

Bra idé att använda dessa frames till att bygga ett eget bibliotek.
Ska passa på att göra själva grafiken lite mindre då också. För nu tar en frames för tre tecken mer plats än ett normalt motstånd.

Tack för tipsen! :)
Skriv svar