Det är inte mitt element på bilden. Hittade bilden på nätet.
Jag bor i lägenhet, men har tillgång till hela huset om jag vill, inkl. värmecentralen. Men det är nog inte så poppis att fippla med detta själv.
Jag får väl ta en bild på ett av mina vred då. Hittar inget på nätet som ser likadant ut.
Såhär ser de ut.
Monterar man bort ratten ser man en axel med splines.
Denna åker in och ut när man vrider på den, precis som vilken gammal vattenkran som helst. Det går alltså INTE att montera ett termostatvred där, eftersom det inte finns någon pigg man kan trycka på för att strypa vattenflödet. Alltså måste hela systemet tömmas på vatten för att jag ska kunna montera dit en helt annan kran, med termostatvred på. Hålet i axeln är bara en gänga för att få fast ratten med en skruv.
Man måste tömma hela systemet för att byta så lite som luftningsventilen. Det finns bara två kranar för alltihop. Den ena är en påfyllningskran, och den andra är en avtappningskran. Dessa sitter i anslutning till expansionskärlen i värmecentralen.
Kan iofs prova att lossa lite på den yttre muttern och se om det sipprar ut vatten...
Nähäpp. Det hjälpte inget. Tror bara det är en stoppmutter så man inte ska kunna gänga ut axeln helt. Vågar inte göra det ifall det skulle komma en stråle vatten ut