Moddning av pasta dispenser

Berätta om dina pågående projekt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Måste ställa en dum fråga... Hur har du gjort med viorna? Ser ut som det bara är lod där; eller är det något annat också eller är de inte ens klara på bilden?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

GrodanB: Yepp, med den nya timern blir alla "korvar" exakt lika stora. Ett tryck en korv. (Original auto/timern fungerade fel. Den massproducerade korvar.) Varför är det viktigt med lika korvar då? Jo det ser ju snyggare ut... dessutom behöver man inte anstränga sig lika mycket när man en gång justerat in rätt mängd för en pad. Jag har också hört att små komponenter kan ställa sig på ändan. Har inte hänt för mig än. En mycket grov gissning är att det då är olika mycket pasta vid de två paddarna, så att den ojämna ytspänningen lyfter komponenten i ena ändan när lödtennet smälter. Kanske smälter tennet vid olika tidpunkter också pga olika mängd. Gissningar, gissningar.

Jag filmade faktiskt lite under byggandet som jag tänkte posta, men det är ju så pinsamt :oops: att höra sin egen röst så jag ångra mig. Men när du nu fråga efter film så klippte jag ihop den. Här använder jag ju förståss dispensern i manuellt läge. Filmen är här

(Är det möjligen nån som kan tänka sig att hosta filmen?) Edit: Ändrade länken. Tack piratkillen.

Fräsen: Viorna är gjorda med nitar. Sätter en liten klick pasta på nitarna bara för säkerhets skull. Kolla i den här tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=17517
Senast redigerad av mri 27 november 2007, 22:27:20, redigerad totalt 1 gång.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

F*n vilken bra fim.

Keep up the good work, mri :tumupp:

Jag vill också ha en dispenser... :cry:
Senast redigerad av thepirateboy 4 augusti 2012, 10:57:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skitsnyggt!
Och temperaturregleringslådan med den den supersnygga färgen klarröd går inte av för hackor den heller. ;)
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Tack... vill också ha en...

Vet hur pinsamt det kan kännas... det var en jättebra film...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

bra film! gullig unge :wink:
Senast redigerad av Electricguy 24 mars 2008, 09:03:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

In me korrte i ognen :)

Finfin film! Vart fick du tag på dispensern mer exakt? Vi borde egentligen köpa en sån till elektronikföreningen.. Något man kan hitta på ebay måntro..
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack ska ni ha allihopa! :)

Noddan: Säljaren (jlwtools) verkar inte ha nån just nu på ebay. Men sök på "solder paste" så kommer det upp flera andra dispensers. Det finns två st (begagnade ser det ut som) EFD 1000XL Dispenser med startpris på 50 USD vilket är *billigt*. Dom där är kvalitetsgrejer. Har använt en lite större modell av dem tidigare. Och dom har korrekt auto/timer mode. :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:rofl HAHAHA Jag trodde också att det var pasta som man äter - men fattade inte riktigt vad den var till för ... HAHA
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Kan inte göra annat än hålla med. Otroligt trevlig och inspirerande filmsnutt.

Dessutom var det kul med lite "Jeppis-dialekt"... Skrattade gott åt "Kara-TV". :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bra gjort! Lysande bra film som demonstrerar alltihop. Toppen! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Du har väl inte särskillt mycket finsk accent?
Jag är iofs kanske lite "härdad" eftersom jag känner folk från haparanda och finland.. :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Snyggt och pedagogiskt.
Min I&J Fisnar som väl antagligen är oginalet till dessa kopior har inte detta fel.

Men nu till lite vidarutveckling.
Vem tar först fram ett Pasta dispenserings konverterings kit till våra lillasystrar?
Hur skall Mach3 styra loddispensern?
Det är ju konstant höjd på Z-axeln. Kan man använda W- axelns DIR signal för att dispensera?
Hur får man ut hur mycket pasta det skall vara på en "Flashad" gerber-pad? Eller skall man se till att ens CAD program inte flashar fyrkantiga padar utan ritar dom som sen bereds till X/Y/Z/W koordinater i Lazy-Cam.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

JimmyAndersson: Det är en alldeles för vanlig missuppfattning att finlandssvenskar har finsk accent, det har vi inte... Om finnar pratar svenska så har de givetvis ofta finsk accent... Speciellt i Österbotten så är det rätt mjukt uttal. Svenskar brukar inte ens märka att jag är från Finland då jag är i Sverige, fast då är jag ju lite av en kameleont också... :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det är en alldeles för vanlig missuppfattning att finlandssvenskar har finsk accent, det har vi inte..."

Men man brukar ju få lite av dialekten som pratas i omgivningen.
Skulle jag skaffa barn och flytta till finland så skulle de med stor säkerhet ha en finsk accent när de är 10-15 år.

Varför skulle inte finlandsvenskar (boeende i finland) "ta upp" lite av dialekten som pratas på jobbet, i affären, bland kompisar mm? För *så* isolerat kan det väl ändå inte vara så att alla man möter pratar svenska utan brytning? :)

edit: Kanske ska tillägga att jag inte ifrågasätter dig, jag är bara intresserad av dialekter och nyfiken på hur det här hänger ihop. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hmm, hur ska man förklara det här. Finsk accent är ju t.ex. att säga "P" istället för "B", alltså att "bara" blir till "para" osv.. Det har ju att göra med att ljudet "B" inte finns i finskan. Vi finlandsvenskar som pratat svenska hela livet har ju inga problem med att säga "B". Så en sådan accent är ju verkligen ingenting vi vill härma och ta upp, tvärtom. Det finns många liknande exempel.

Segregationen mellan finlandssvenskar och finnar är dessutom (tyvärr) ganska stor. Jag har t.ex. aldrig haft någon kamrat som inte kan svenska osv...

Ett problem är att de allra flesta svenskar mest har hört "mumindalssvenska", en väldigt utpräglad högsvenska som talas i de södra delarna av landet, fast jag skulle inte heller vilja påstå att den har finsk accent. Den svenska som pratas i Österbotten påminner mycket mer om t.ex. Norrländska, lite åt det hållet. Det finns t.ex. många ord på dialekt som uttalas lika.

Som sagt, jag har inte så lätt att förklara det här men svenska är svenska, finska är finska, skillnaden mellan språken är enorm, det är lite som olja och vatten, de blandar sig inte så att säga...

Jag ber om ursäkt Mr Doomsday att det spårade iväg lite OT det här men det är så intressanta saker... :wink:
Skriv svar