Fläktstyrning bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fläktstyrning bil

Inlägg av marvin »

Har lite funderingar på att varvtalsstyra kupefläkten i en bil.
Tanken är att sätta en transistor mot jord och switcha.
Har inhandlat transistorer (IRFU4105ZPBF).
Nu kommer problemet att driva dem. Har kollat på drivare, men det käns lite deppigt att lägga 5 ggr så mycket pengar på drivare som själva transistorerna.
Vad skall man använda?
Måste få upp gatespänningen till 12v.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5859
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Du kan kanske söka på PWM. Pulsbreddsmodulering.

Kan du reglera hastigheten från 0 till 100%. Mycket smidigt.
Egentligen är det bara så enkelt att söka på på google men här kommer en länk.

http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html

Den koppligen har jag använt mååånga gången till alla sorters grejor. Allt från dimma lysdioder till att styra en stoor motor.

Denna koppligen kostar kasnke, 40 -50 kr att bygga... Så det är ganska lugnt.
Gimbal
Inlägg: 8668
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

PWM är naturligtvis det rätta, men inte nödvändigt. På en Cittra jag hade var det helt enkelt en darlington effekttrissa på en kylfläns + en trimpot som styrde fläkten helt analogt.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Jag var oklar, hade tänkt att switcha med en uC.
En liten fundering angående schemat, de använder en LM324 som drivare till transistorn.
I databladet står det att slewrate är 0,4v/us, transistorn har en stigtid på 49ns (falltid 40ns).
Kommer det innebära att transistorns stigtid blir 0,4*12=4,8us?? Det är ju ca 100ggr sämre än den klarar. Jag har säkert (i vanlig ordning) inte förstått.
Tack för svaret, btw.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det låter rätt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Gimbal skrev:PWM är naturligtvis det rätta, men inte nödvändigt. På en Cittra jag hade var det helt enkelt en darlington effekttrissa på en kylfläns + en trimpot som styrde fläkten helt analogt.
Det låter som fransk hi-tech! :lol:
1802
Inlägg: 6828
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av 1802 »

Om man har en gammal bil. Går det kanske att göra en enkel termostat lösning. Man grovställer på värme reglaget, och fläkt hastigheten styr tempen inne i bilen. Några LED som hjälper med värmereglaget, eller bara lyssna på fläkten. Fullt blås=öka reglagt för varmt=minska.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av Andy »

Den här: http://mondo-technology.com/heater.htm
kan vara en bra utgångspunkt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9240
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av jesse »

Det var värst så många idéer folk har. Nu var det ju inte en massa färdiga lösningar han ville ha, utan hur man driver en enda mosfet-transistor. Andys länk till "pic-projekt" fungerar inte eftersom din mosfet behöver 10V på gaten.

Om du kör på låg frekvens (<50 kHz) så är inte drivaren något problem. Du behöver bara se till att du får upp spänningen ordentligt till 12V på gaten och att du laddar ur den ordentligt . Det gör du enkelt med en totempole-koppling med vanliga bipolära transistorer. Denna koppling driver du i sin tur med t.ex. en NPN-transistor som har ett 2k2 pull-up-motstånd upp till 12V. Totempolen kopplar du så att du har NPN-transistorn överst och PNP-transistorn underst. Då riskerar du inte att det går en massa ström genom transistorerna vid omslaget.

Bild

Lägg till ett gatemotstånd på ca 33-100 Ω så begränsas strömmen till gaten.

Det duger antagligen med småsignaltransistorer (BC547B/BC557B) 100mA, men för att vara på säkra sidan kan du välja några som tål 500mA. t.ex BC337-xx (TO-92 NPN 45V 500mA), BC639 (TO-92 NPN 80V 1A) eller 2N2222A (TO-92 NPN 40V 800mA 300MHz) och motsvarande PNP: BC327-xx (TO-92 PNP 45V 500mA), BC214 (TO-92 PNP 30V 500mA) eller BC640 (TO-92 PNP 80V 1A) Någon av dessa borde du hitta för någon krona styck.

Det fungerar och kan inte bli enklare.
1802
Inlägg: 6828
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av 1802 »

marvin: Vad är tanken med bygget? *nyfiken*
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av Andy »

"Andys länk till "pic-projekt" fungerar inte eftersom din mosfet behöver 10V på gaten."

Som sagt: "bra som utgångspunkt!"
1802
Inlägg: 6828
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av 1802 »

Visst finns det andra trissor, som behöver mindre spänning. Hjälper inte trådskaparen, men andra som läser kanske slipper göra samma fel.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av v-g »

En 555 kan man väl pulsbreddsmodulera med?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av Fritzell »

jesse: Med den kopplingen borde ju NPN-transistorn i totempolekopplingen vara tillslagen när ingen styrspänning går ut från uC'n pga pulluppen. Är inte det en ganska stor nackdel att motorn skulle gå hela tiden om uC'n inte är igång?
Gimbal
Inlägg: 8668
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Fläktstyrning bil

Inlägg av Gimbal »

Tveksamt om trådskaparen fortfarande jobbar på problemet.....
Skriv svar