Fläktstyrning bil
Fläktstyrning bil
Har lite funderingar på att varvtalsstyra kupefläkten i en bil.
Tanken är att sätta en transistor mot jord och switcha.
Har inhandlat transistorer (IRFU4105ZPBF).
Nu kommer problemet att driva dem. Har kollat på drivare, men det käns lite deppigt att lägga 5 ggr så mycket pengar på drivare som själva transistorerna.
Vad skall man använda?
Måste få upp gatespänningen till 12v.
Tanken är att sätta en transistor mot jord och switcha.
Har inhandlat transistorer (IRFU4105ZPBF).
Nu kommer problemet att driva dem. Har kollat på drivare, men det käns lite deppigt att lägga 5 ggr så mycket pengar på drivare som själva transistorerna.
Vad skall man använda?
Måste få upp gatespänningen till 12v.
Du kan kanske söka på PWM. Pulsbreddsmodulering.
Kan du reglera hastigheten från 0 till 100%. Mycket smidigt.
Egentligen är det bara så enkelt att söka på på google men här kommer en länk.
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Den koppligen har jag använt mååånga gången till alla sorters grejor. Allt från dimma lysdioder till att styra en stoor motor.
Denna koppligen kostar kasnke, 40 -50 kr att bygga... Så det är ganska lugnt.
Kan du reglera hastigheten från 0 till 100%. Mycket smidigt.
Egentligen är det bara så enkelt att söka på på google men här kommer en länk.
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Den koppligen har jag använt mååånga gången till alla sorters grejor. Allt från dimma lysdioder till att styra en stoor motor.
Denna koppligen kostar kasnke, 40 -50 kr att bygga... Så det är ganska lugnt.
Jag var oklar, hade tänkt att switcha med en uC.
En liten fundering angående schemat, de använder en LM324 som drivare till transistorn.
I databladet står det att slewrate är 0,4v/us, transistorn har en stigtid på 49ns (falltid 40ns).
Kommer det innebära att transistorns stigtid blir 0,4*12=4,8us?? Det är ju ca 100ggr sämre än den klarar. Jag har säkert (i vanlig ordning) inte förstått.
Tack för svaret, btw.
En liten fundering angående schemat, de använder en LM324 som drivare till transistorn.
I databladet står det att slewrate är 0,4v/us, transistorn har en stigtid på 49ns (falltid 40ns).
Kommer det innebära att transistorns stigtid blir 0,4*12=4,8us?? Det är ju ca 100ggr sämre än den klarar. Jag har säkert (i vanlig ordning) inte förstått.
Tack för svaret, btw.
Re: Fläktstyrning bil
Om man har en gammal bil. Går det kanske att göra en enkel termostat lösning. Man grovställer på värme reglaget, och fläkt hastigheten styr tempen inne i bilen. Några LED som hjälper med värmereglaget, eller bara lyssna på fläkten. Fullt blås=öka reglagt för varmt=minska.
Re: Fläktstyrning bil
Den här: http://mondo-technology.com/heater.htm
kan vara en bra utgångspunkt.
kan vara en bra utgångspunkt.
Re: Fläktstyrning bil
Det var värst så många idéer folk har. Nu var det ju inte en massa färdiga lösningar han ville ha, utan hur man driver en enda mosfet-transistor. Andys länk till "pic-projekt" fungerar inte eftersom din mosfet behöver 10V på gaten.
Om du kör på låg frekvens (<50 kHz) så är inte drivaren något problem. Du behöver bara se till att du får upp spänningen ordentligt till 12V på gaten och att du laddar ur den ordentligt . Det gör du enkelt med en totempole-koppling med vanliga bipolära transistorer. Denna koppling driver du i sin tur med t.ex. en NPN-transistor som har ett 2k2 pull-up-motstånd upp till 12V. Totempolen kopplar du så att du har NPN-transistorn överst och PNP-transistorn underst. Då riskerar du inte att det går en massa ström genom transistorerna vid omslaget.

Lägg till ett gatemotstånd på ca 33-100 Ω så begränsas strömmen till gaten.
Det duger antagligen med småsignaltransistorer (BC547B/BC557B) 100mA, men för att vara på säkra sidan kan du välja några som tål 500mA. t.ex BC337-xx (TO-92 NPN 45V 500mA), BC639 (TO-92 NPN 80V 1A) eller 2N2222A (TO-92 NPN 40V 800mA 300MHz) och motsvarande PNP: BC327-xx (TO-92 PNP 45V 500mA), BC214 (TO-92 PNP 30V 500mA) eller BC640 (TO-92 PNP 80V 1A) Någon av dessa borde du hitta för någon krona styck.
Det fungerar och kan inte bli enklare.
Om du kör på låg frekvens (<50 kHz) så är inte drivaren något problem. Du behöver bara se till att du får upp spänningen ordentligt till 12V på gaten och att du laddar ur den ordentligt . Det gör du enkelt med en totempole-koppling med vanliga bipolära transistorer. Denna koppling driver du i sin tur med t.ex. en NPN-transistor som har ett 2k2 pull-up-motstånd upp till 12V. Totempolen kopplar du så att du har NPN-transistorn överst och PNP-transistorn underst. Då riskerar du inte att det går en massa ström genom transistorerna vid omslaget.

Lägg till ett gatemotstånd på ca 33-100 Ω så begränsas strömmen till gaten.
Det duger antagligen med småsignaltransistorer (BC547B/BC557B) 100mA, men för att vara på säkra sidan kan du välja några som tål 500mA. t.ex BC337-xx (TO-92 NPN 45V 500mA), BC639 (TO-92 NPN 80V 1A) eller 2N2222A (TO-92 NPN 40V 800mA 300MHz) och motsvarande PNP: BC327-xx (TO-92 PNP 45V 500mA), BC214 (TO-92 PNP 30V 500mA) eller BC640 (TO-92 PNP 80V 1A) Någon av dessa borde du hitta för någon krona styck.
Det fungerar och kan inte bli enklare.
Re: Fläktstyrning bil
"Andys länk till "pic-projekt" fungerar inte eftersom din mosfet behöver 10V på gaten."
Som sagt: "bra som utgångspunkt!"
Som sagt: "bra som utgångspunkt!"
Re: Fläktstyrning bil
Visst finns det andra trissor, som behöver mindre spänning. Hjälper inte trådskaparen, men andra som läser kanske slipper göra samma fel.
Re: Fläktstyrning bil
jesse: Med den kopplingen borde ju NPN-transistorn i totempolekopplingen vara tillslagen när ingen styrspänning går ut från uC'n pga pulluppen. Är inte det en ganska stor nackdel att motorn skulle gå hela tiden om uC'n inte är igång?