Jag har köpt en sådan i en båtmack. Nu undrar jag vad den vill ha för styrimpulser... Tillverkaren ger inga ledtrådar direkt.
Den har två uppmärkta stift på baksidan "-" och "G". (det finns inga fler stift)
Då utgår jag ifrån att den vill ha någon typ av positiva impulser för att fungera. När jag testade att peta på 12V plus på + och minus på - så maxade den nästan ut hela varvräknaren (när jag sänkte spänningen så gick varvtalet ned), så jag antar att om man matar den med impulser på 12V så kommer den att stiga mot max vid pulsen för att sedan falla när pulsen är över, ju tätare pulser destå högre varvtal...
Kan det stämma? Och isf, hur fixar jag en givare som petar ut pulser på 12V ?
[quote="Robert Nielsen"]det kopplades i allafall så på lite äldre bilar/mm.[/quote]
jo visst är det tändsignalen man utgår från. det är inte så svårt att göra om den till en pwm det är bara att se till att alla pulser blir lika långa, med lite elektornik.
Jag gissar att den berömda 555:an skulle duga för ditt behov. Kolla in databladet på elfa, sök på 73-042-64. Googla efter "astable 555" osv. Den klarar upp till 16V och kostar 5 spänn. Kanske måste du bygga ett drivsteg med en effekttranssistor eller mostvarande. 555:an tål _mycket_ stryk och trixande och den är ju såpass billig så det är nog bara att elda på