Varvräknare från VDO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BArTh
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2003, 13:10:03

Varvräknare från VDO

Inlägg av BArTh »

Jag har köpt en sådan i en båtmack. Nu undrar jag vad den vill ha för styrimpulser... Tillverkaren ger inga ledtrådar direkt.

Den har två uppmärkta stift på baksidan "-" och "G". (det finns inga fler stift)
Då utgår jag ifrån att den vill ha någon typ av positiva impulser för att fungera. När jag testade att peta på 12V plus på + och minus på - så maxade den nästan ut hela varvräknaren (när jag sänkte spänningen så gick varvtalet ned), så jag antar att om man matar den med impulser på 12V så kommer den att stiga mot max vid pulsen för att sedan falla när pulsen är över, ju tätare pulser destå högre varvtal...

Kan det stämma? Och isf, hur fixar jag en givare som petar ut pulser på 12V ?

//T
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kan det inte vara så att det är en vanlig nål på en spole som reagerar på spänningsskillnader (0-12V)?

Annars kan du ju generera pulser med en PWM-krets.
BArTh
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2003, 13:10:03

Inlägg av BArTh »

Det kanske det kan vara, men skulle inte givarbiten bli lite komplicerad isf?

Någon som vet mer?

//T
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

"G" till chassi och "-" till - på tändspolen, det blir pulsat av brytspetsen

Enkel eller???
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27302
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

men tänd pulsen har konstant pulskvot. tror inte att det funkar.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det kopplades i allafall så på lite äldre bilar/mm.
BArTh
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2003, 13:10:03

Inlägg av BArTh »

I det här fallet fungerar det inte, motorn är en diesel. ;)

Men kan det vara så det är tänkt att det skall fungera?

Mätaren går bara till 3000 rpm, och det tycker jag verkar ovanligt lågt för att vara tänkt för bensinmotorer....

//T
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det ska vara speciells varvräknare till diesel
BArTh
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2003, 13:10:03

Inlägg av BArTh »

Jo, det vet jag. De skall anslutas till W (field) på generatorn. Bara det att min gamla Hitachigenerator inte har en sådan terminal...

Om mätaren nu är tänkt att kopplas mot tändspolens minus, finns det nåt sätt att framkalla de rätta impulserna?

//T
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Ska det inte vara magneter monterade på en roterande axel som ger pulser via ett magnetiskt tungelement, så ditt instrument får pulser av det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27302
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

[quote="Robert Nielsen"]det kopplades i allafall så på lite äldre bilar/mm.[/quote]

jo visst är det tändsignalen man utgår från. det är inte så svårt att göra om den till en pwm det är bara att se till att alla pulser blir lika långa, med lite elektornik.
BArTh
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2003, 13:10:03

Inlägg av BArTh »

"det är inte så svårt att göra om den till en pwm det är bara att se till att alla pulser blir lika långa, med lite elektornik."

Men, det är ju tändsignalen jag saknar.

Finns det något sätt att framkalla "tändsignalens pulser" så att jag kan koppla in varvräknaren?

//T
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27302
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du tittar igen så ser du att jag svarade på Robert Nielsens inlägg.
Han pratade om tändning.
BArTh
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2003, 13:10:03

Inlägg av BArTh »

Yeap, men min fråga kvarstår... ;)

Går det att fixa fram de pulser jag behöver på annat vis?

//T
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag gissar att den berömda 555:an skulle duga för ditt behov. Kolla in databladet på elfa, sök på 73-042-64. Googla efter "astable 555" osv. Den klarar upp till 16V och kostar 5 spänn. Kanske måste du bygga ett drivsteg med en effekttranssistor eller mostvarande. 555:an tål _mycket_ stryk och trixande och den är ju såpass billig så det är nog bara att elda på 8)
Skriv svar