Ledbelysning...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Vad är det jag går miste om, om jag använder bs2:ans mjukvaru-pwm?

Jag tror att det blir lite för hög hög nivå för mig om jag skall börja leka med ännu okända storheter. ;)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mjukvaru-PWM kan genom den färdiga funktionen bara tillämpas på en pinne i taget. Dessutom blir BS2an helt upptagen med att generera dessa pulser. Ska du då ha PWM på flera pinnar måste du isåfall tillämpa PWM på en pinne, sen nästa, nästa, etc...
Vitsen med PWM är att skapa en signal med fast periodtid, vilket du inte får om du gör enligt ovan.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Så hur löser jag det då?

Så enkelt som möjligt, men det måste naturligtvis fungera tillfredställande.

Finns det någon vettig sida som handlar om matrisbyggen som jag kan lära mig lite av?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du skriver en egen mjukvaru-PWM. Det är lätt eftersom frekvensen inte alls behöver vara hög till ljuskällor (<100Hz).
Blir kanske lite overkill med 100st lampor, men det ska nog gå :wink:
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Ahupps. ;)

Vad behöver jag i fråga av hårdvara förutom 100 leddar då? ;)

Har jag förstått det hela korrekt att jag inte behöver begränsa strömmen med motstånd när jag kör en pwmlösning?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ska du kunna styra varje lysdiod individuellt?

Man behöver alltid någon typ av strömbegränsning (läs motstånd) med lysdioder. Vi vissa fall räcker det dock med att kretsen som driver lysdioderna inte orka med att ge mer än ett visst antal mA ut, men det är inte att rekommendera eftersom man då oftast driver kretsen över vad den egentligen klarar av enligt specen.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Jo, det var tanken från början att styra varje led separat. Men nu har jag förstått att det tydligen är bäst (enklast?) att lägga upp dem som en matris och styra mha pwm.

Och jag fattade det som att man mha PWM kunde skippa motståndet, men det är alltså felaktigt uppfattat av mig?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Matris och PWM har egentligen inte med varandra att göra.

Med att ha dom i matris så kan man styra 100 lysdioder från 20 (eller färre beroden på hur man gör) utgångar.

Med PWM kan man dimma, dvs ha en lysdiod på annan styrka än bara av eller full på.

Men när du säger "styra varja led separat" innebär det att du vill i en viss situation kunna tända bara 1 enda av alla 100? Om du kör med "grupper" så är det inte alls samma sak som matris. Med en grupp menas att alla lysdioder i denna grupp alltid har samma styrka.

Tänk dig att du har 50 lysdioder och 10 st strömbrytare. Varje strömbryrtare styr då en grupp om 5 lysdioder. Och det kanske räcker att ha dom i grupper, det blir mindre elektronik, färre kabler och enklare programmering så.

Nej, det är fel - man ska alltid ha ett motstånd till en lysdiod.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Tack för diverse klargöranden. ;)

Jag vill, helst, kunna tända endast en led i taget (tänk en stjärnhimmel där de tindrar helt random lite över allt i olika ljusstyrkor och fadar på och av).

Jag inser att grupper blir mycket enklare, både dragningsmässigt och mjukvarutekniskt, men jag vill som sagt kunna leka med rinnande ljus, använda som vu meter, ja möjligheterna är rätt obergänsade. ;)

Så, utifrån det så är det väl en matris jag vill ha; eller kan man inte tända endast 1 av 100 då?

//T
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Med en matris så kan du köra en åt gången.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Frågan är hur lätt det är att göra det tillräckligt snabbt i basic?!
Jag har gjort det i assembler med en pic18 (512 lysdioder med 16 olika ljusnivåer i 100Hz).
Med färre lysdioder så kan man få fler ljusnivåer än 16.

Men det är garanterat inget enkelt projekt.
Det enda jag kan bidra med är halvfärdig assemblerkod till Pic18.
Om du vill ha så säg till.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Nej, att börja knacka assembler är inget jag tänker börja med just nu. ;)

Så om man utgår från BS2:an vad är det jag behöver för komponenter förutom de själklara leddarna och motstånden?
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Tja förutom BS2:an och kringkomponenter kommer du behöva chip-trimma, turbokonventera och installera NOS i BS2:an! Den kommer nog inte hinna med att... medtanke på att du kommer behöva stega igenom _varje_ diod för sig och _varje_ ska ha olika duty-cycles med PWM:en. Blir krabbigt om det är över 25 diodrar typ... kan säkert funka bra med fler... beror på hur optimerat du kan skriva koden...

//Rille
Skriv svar