C++ och joystick.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Och för att det är dyrt, och roligare att bygga själv :D

Ska ta en titt på FTDI :)

Tack!
H.O
Inlägg: 5878
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

squiz3r,
Jag hittar adressen till LPT-porten i Enhetshanteraren, Portar (COM & LPT), LPT1, och sedan fliken Resurser.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Brukar stå i POST också eller i BIOSén
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

har hittat adressen nu. Ska testa lite olika exempel m.m.

--

För att åter gå till topic (gameporten). :)

Är det någon som har använt CDX biblioteket för att läsa av gameporten på en PC? Eller använt något annat sätt för att läsa av den (i C++)?? :)

Mvh
SvenW
Inlägg: 1155
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »

Tydligen ingen ??

Själv känner jag det nog som att bygga på ofri grund :(

"Environment: Windows 95/98/2000, DirectX 3-8, Visual C++ 6"

Eller finns CDX även för Gnu/Linux?
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Finns det något annat bibliotek ni kan rekomendera?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

electric_man skrev:Jag har alldrig varit med om att det har varit en vibrator i PC'ns kontroller :roll:
Min ratt till PC har gameport-anslutning och Force-feedback. Alltså finns det utgångar på gameporten som går att styra.

Mvh
Nisse
SvenW
Inlägg: 1155
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »

"Finns det något annat bibliotek ni kan rekomendera?"

I Linux finns hur mycket som helst. Eftersom jag inte närmare känner till CDX, så vet jag inte exakt vad det finns för motsvarigheter. (Möjligen finns CDX även för Gnu/Linux ???)
När det gäller bibliotek för grafiska användargränssnintt så finns Qt (C++) och gtk+ (C) och väl minst ett halvdussin till. Själv använder jag just nu mest Xlib, som är basen för de andra.

Och som sägs i IO-port-programming, drivrutiner för spelporten finns sedan länge. Har dock inte använt dem, så min kunskap om just detta är inte så stor.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26417
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nisse:
Japp. Pin 12. Vad jag vet så är det den enda.
Används oftast som GND för den tredje och fjärde knappen på vissa joystickar. I musiksammanhang används den för att få ut MIDI-signaler från gameporten.

edit: Sedan finns det tre anslutningar där man kan få ut +5V.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

:S På alla andra sidor jag har kollat på står pinne 12 som GND.

Här

och här..

Och här också, med flera ställen

:)

Mvh.

Edit: Och pin15 som står som "midirecive" (ingång) på den andra står som +5v här.. :)
pern
Inlägg: 700
Blev medlem: 14 juli 2004, 08:47:36
Ort: Landskrona

Inlägg av pern »

Jag använder Microsoft.DirectX.DirectInput för att läsa av Joysticks/Gamepads, funkar även att läsa av gameportens joystick. Dock skippade jag den eftersom upplösningen är för dålig jämfört med USB joystickar/Gamepads. Men jag kodar i C# inte C++.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

pern: Har kollat lite på det biblioteket, får se vad det blir :)

Mvh
Skriv svar