Tilläggskort för ATmega128 prototypkort - nu med omröstni

Berätta om dina pågående projekt.

Du har köpt mitt ATmega-kort tidigare; kan du tänka dig köpa detta tilläggskort?

Ja
10
67%
Nej
5
33%

Antal röster: 15
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Problem med reflektioner mao?, vilken bithastighet var aktuell?
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Mycket möjligt att det var reflektioner!
Har ingen erfaranhet av sådant, sökte på nätet och mitt problem försvann när jag satte 180Ohms motstånd i serie.

Kul, då vet jag vad det beror på nu :-)

Nästan helt säker på att jag körde i 4Mhz. Inte varit uppe i dom hastigheterna tidigare.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant - har nu uppdaterat designen med motstånd på alla SPI-pinnarna samt nivåomvandlare för kombinerad 5V/3.3V-drift. Däremot lär man inte behöva motstånd på styrsignalerna till ethernetchippet (reset, cs, wol) då dessa knappast körs i 4MHz...

WOL har nu anslutits till PD1/INT1 ifall någon vill använda denna.

För att få plats med detta togs den ena LCD-kontakten bort och den andra blev en 14-pin header (följer standard 2 x 7 pinnars anslutning). Backlightern kan fortfarande anslutas fast via en separat kontakt och den är enbart för LED.

Edit: ATmega-korten är slut. Finns intresse kan förstås ett nytt lass beställas.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Du har helt rätt att det inte behövs på reset, cs och wol, men jag tror jag fick tillfälligt hjärnsläpp och satte det i farten där med:-)
i alla fall, kortet är testat och den funkar med den layouten, alltid bra att byta erfarenheter och inte springa i samma gropar som andra :-)

Tycker det är en riktigt bra ide du kör, kul med sådant, hjälper folk att snabbt och smidigt komma igång:-)

Jag körde med 5v och 3.3V på min för att kunna utnytja den högre hastigheten i ATmegan. inget man behöver göra, men alltid bra med lite mera kraft.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Så där - nu borde det vara OK med schemat. Version R1A är uppe nu. En 74LV(T)125 sköter buffringen på de utgående signalerna från ethernetchippet. Med /CS hög kopplas utgångarna bort från SPI-bussen. Motstånd på alla SPI-pinnar finns förstås med - värden väljes efter behov (även om det står 180R).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kortet routat och klart - om ingen hittar några fel i schemat så kommer korten beställas på måndag nästa vecka.

Bild

Jag beställer i så fall 25 st (lika månag som ATmega-kort), så priset kommer bli det samma som ATmega-korten.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har lagt till en omröstning så jag får en uppfattning om intresset av detta. Vill inte beställa om jag inte blir av med de flesta korten (tänkt beställningsantal = 25 för att hålla priset).
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har inte dirr tidigare alster men köper gärna ett av dessa ändå. Har du kavr av atmegakorten? isåfall kanske jag vill ha båda :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

ATmega-korten är slut, men får jag tillräckligt med requests för nya kort kan jag köra en laddning till (minst 25 st för att hålla prisnivån vettig). Detta kort är byggt så att ethernet-delen kan användas med valfri SPI-försedd MCU via en 10-polig flatkabel. Vill man även använda minnesdelen får man bygga sitt värdkort så det passar in kontaktmässigt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, mitt "ja" i omröstningen gäller iallafall ännu :)
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Är också intresserad av båda korten men har nog missat prisläget....förmodligen är jag lat och har inte läst ordentligt men det kan jag stå för. ;)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Antalet intressenter är ännu inte stort nog för en beställning, men däremot så har jag lagt en ny order på själva ATmega-korten (25 st), denna gång blir de svarta... så ni som missade första omgången får nu en chans till (om ett par veckor).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Update: Lade en beställning på 10 kort så jag kan testa igenom designen under julhelgen. Är den OK så kommer kortet kunna köpas för den som är intresserad.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Låter fint. Jag ser fram emot vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu monterat ihop två av dessa kort med lite olika minneskonfigurationer.

128k x 8:

Bild

64k x 8 (2 x 32k):

Bild

Minnena är "räddade" från kort som skulle kasseras på jobbet. Man får hoppas de inte tog skada av avmonteringsproceduren.

Det som nu gäller är att skriva testprogram som kör igenom minnena, testar LAN-anslutningen och skriver ut resultatet på LCD'n...

Tur att julledigheten är så pass lång... :)
Skriv svar