Tilläggskort för ATmega128 prototypkort - nu med omröstni
- Illuwatar
- Kontakt:
Intressant - har nu uppdaterat designen med motstånd på alla SPI-pinnarna samt nivåomvandlare för kombinerad 5V/3.3V-drift. Däremot lär man inte behöva motstånd på styrsignalerna till ethernetchippet (reset, cs, wol) då dessa knappast körs i 4MHz...
WOL har nu anslutits till PD1/INT1 ifall någon vill använda denna.
För att få plats med detta togs den ena LCD-kontakten bort och den andra blev en 14-pin header (följer standard 2 x 7 pinnars anslutning). Backlightern kan fortfarande anslutas fast via en separat kontakt och den är enbart för LED.
Edit: ATmega-korten är slut. Finns intresse kan förstås ett nytt lass beställas.
WOL har nu anslutits till PD1/INT1 ifall någon vill använda denna.
För att få plats med detta togs den ena LCD-kontakten bort och den andra blev en 14-pin header (följer standard 2 x 7 pinnars anslutning). Backlightern kan fortfarande anslutas fast via en separat kontakt och den är enbart för LED.
Edit: ATmega-korten är slut. Finns intresse kan förstås ett nytt lass beställas.
Du har helt rätt att det inte behövs på reset, cs och wol, men jag tror jag fick tillfälligt hjärnsläpp och satte det i farten där med:-)
i alla fall, kortet är testat och den funkar med den layouten, alltid bra att byta erfarenheter och inte springa i samma gropar som andra
Tycker det är en riktigt bra ide du kör, kul med sådant, hjälper folk att snabbt och smidigt komma igång:-)
Jag körde med 5v och 3.3V på min för att kunna utnytja den högre hastigheten i ATmegan. inget man behöver göra, men alltid bra med lite mera kraft.
i alla fall, kortet är testat och den funkar med den layouten, alltid bra att byta erfarenheter och inte springa i samma gropar som andra

Tycker det är en riktigt bra ide du kör, kul med sådant, hjälper folk att snabbt och smidigt komma igång:-)
Jag körde med 5v och 3.3V på min för att kunna utnytja den högre hastigheten i ATmegan. inget man behöver göra, men alltid bra med lite mera kraft.
- Illuwatar
- Kontakt:
ATmega-korten är slut, men får jag tillräckligt med requests för nya kort kan jag köra en laddning till (minst 25 st för att hålla prisnivån vettig). Detta kort är byggt så att ethernet-delen kan användas med valfri SPI-försedd MCU via en 10-polig flatkabel. Vill man även använda minnesdelen får man bygga sitt värdkort så det passar in kontaktmässigt.
- Illuwatar
- Kontakt:
Har nu monterat ihop två av dessa kort med lite olika minneskonfigurationer.
128k x 8:

64k x 8 (2 x 32k):

Minnena är "räddade" från kort som skulle kasseras på jobbet. Man får hoppas de inte tog skada av avmonteringsproceduren.
Det som nu gäller är att skriva testprogram som kör igenom minnena, testar LAN-anslutningen och skriver ut resultatet på LCD'n...
Tur att julledigheten är så pass lång...
128k x 8:

64k x 8 (2 x 32k):

Minnena är "räddade" från kort som skulle kasseras på jobbet. Man får hoppas de inte tog skada av avmonteringsproceduren.
Det som nu gäller är att skriva testprogram som kör igenom minnena, testar LAN-anslutningen och skriver ut resultatet på LCD'n...
Tur att julledigheten är så pass lång...