Tilläggskort för ATmega128 prototypkort - nu med omröstni
- Illuwatar
- Kontakt:
Tilläggskort för ATmega128 prototypkort - nu med omröstni
Skapar en ny tråd för detta projekt då det finns risk att det försvinner (har inte direkt med VFD att göra).
Det som startade det hela finns att läsa om här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=20780
Utifrån detta projekt föddes ATmega-kortet som flera personer på detta forum har köpt (och verkar vara nöjda med). Mer detaljer om kortet finns på min hemsida. Dessutom, om fler vill ha ett så finns det fortfarande åtta kort kvar (1 st 100:-, 2 st 180:-).
Till detta kort håller jag på med att utveckla ett tilläggskort med lite fler finesser som inte fick plats på moderkortet:
* Expansionsminne, upp till 128 kB
* 10 Mbit ethernet
* LCD-anslutning för standard Hitachi-kompatibla displayer
Kortet skall ha samma mått och fästhålsplacering som utvecklingskortet och de kopplas ihop "piggy-back" via två av portarna (VFD-porten och minnesexpansionsporten).
Ett preliminärt schema har tagits fram och synpunkter (och eventuella fel) önskas: schema i pdf-format
Det som startade det hela finns att läsa om här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=20780
Utifrån detta projekt föddes ATmega-kortet som flera personer på detta forum har köpt (och verkar vara nöjda med). Mer detaljer om kortet finns på min hemsida. Dessutom, om fler vill ha ett så finns det fortfarande åtta kort kvar (1 st 100:-, 2 st 180:-).
Till detta kort håller jag på med att utveckla ett tilläggskort med lite fler finesser som inte fick plats på moderkortet:
* Expansionsminne, upp till 128 kB
* 10 Mbit ethernet
* LCD-anslutning för standard Hitachi-kompatibla displayer
Kortet skall ha samma mått och fästhålsplacering som utvecklingskortet och de kopplas ihop "piggy-back" via två av portarna (VFD-porten och minnesexpansionsporten).
Ett preliminärt schema har tagits fram och synpunkter (och eventuella fel) önskas: schema i pdf-format
Senast redigerad av Illuwatar 7 november 2007, 13:28:44, redigerad totalt 2 gånger.
-
- EF Sponsor
Jag ser ingen elektrolyt på 3,3 volten, det bör man nog ha, ethernetkontrollern drar rätt mycket ström.
En mätpunkt eller liknande på clk-out skulle vara bra ifall man vill mäta att den är vid liv.
Minnet har jag ingen koll på.
För övrigt (som vanligt) ett mycket fint schema, tror det kan bli riktigt bra när det blir klart.
En mätpunkt eller liknande på clk-out skulle vara bra ifall man vill mäta att den är vid liv.
Minnet har jag ingen koll på.
För övrigt (som vanligt) ett mycket fint schema, tror det kan bli riktigt bra när det blir klart.

- Illuwatar
- Kontakt:
Ännu mer updates på schemat. En förklaring av portanvändningen har också lagts till.
Dessutom vill jag få en uppfattning om intresset av detta (trots allt finns det några ATmega-kort ute nu) - jag vill få minst 10 garanterade köpare för att ett kort skall caddas och sedan beställas. Får jag upp mängden till 25 st (ca 20 blir till salu då) blir styckpriset det samma som för ATmega-korten (100:- i ental, 180:- för två).
Det finns fortfarande kvar 6 st ATmega-kort kvar för den som har missat detta (eller behöver fler).
Dessutom vill jag få en uppfattning om intresset av detta (trots allt finns det några ATmega-kort ute nu) - jag vill få minst 10 garanterade köpare för att ett kort skall caddas och sedan beställas. Får jag upp mängden till 25 st (ca 20 blir till salu då) blir styckpriset det samma som för ATmega-korten (100:- i ental, 180:- för två).
Det finns fortfarande kvar 6 st ATmega-kort kvar för den som har missat detta (eller behöver fler).
-
- EF Sponsor
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag kan lägga till en header så att man kan göra detta. Annars får man designa sitt värdkort med samma kontaktkonfiguration som mitt ATmega-kort.thepirateboy skrev:Jag tar gärna två kort. För övrigt bör ethernet-delen kunna anslutas till vilken mikrokontroller som helst med SPI och hyfsat med minne.
För att få samma pris som ATmega-kortet måste jag beställa minst 25 enheter.
- Illuwatar
- Kontakt:
Ritningen är nu i status "final" och caddning har börjat. Denna blir lite mer utmanande pga de olika minnesvarianterna och det kompakta formatet. Men jag skall försöka hålla mig till samma designregler som för ATmega-kortet för att slippa höja priset. Hittar någon fel i ritningen är det bara att säga till innan kortet blir färdigt (vilket kommer att förhoppningsvis ske nästa vecka).
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag vill hålla allt på en sida då priset är baserat på detta. Minnesdelen löser jag med överlappning - eftersom 128k och 2 x 32k inte kan användas samtidigt kan man lägga symbolerna i ett överlappande mönster. Alla passiva komponenter är 0805 denna gång (förutom ett par tantaler). Det mest skrymmande är kontaktdonen och trimmern för LCD-kontrasten (jag har valt en standard som alla har i sin skrotlåda). Men det skall gå - skam den som ger sig...
Har du testat det här uppkopplat på bräda?
Eller hälst på egetetsat kretskort?
När jag byggde och felsökte mitt ATmega128:a kort, med ENC28J60:n. Visserligen körde jag en 5v del på ATmegan och sedan en LV245 till Enc28J60:n på 3.3V.
Men jag hade mycket störningar när ATmegan pratade med ENC28J60:n, Insåg felet när jag skrev till ENC:ns buffer och sedan läste från det.
Lösningen på det var att sätta ett 180Ohms motstånd i serie på dataledningarna till ENC:n.
Data om projektet här
Schema om projektet här
Hoppas det kan ge dig lite tipps.
Eller hälst på egetetsat kretskort?
När jag byggde och felsökte mitt ATmega128:a kort, med ENC28J60:n. Visserligen körde jag en 5v del på ATmegan och sedan en LV245 till Enc28J60:n på 3.3V.
Men jag hade mycket störningar när ATmegan pratade med ENC28J60:n, Insåg felet när jag skrev till ENC:ns buffer och sedan läste från det.
Lösningen på det var att sätta ett 180Ohms motstånd i serie på dataledningarna till ENC:n.
Data om projektet här
Schema om projektet här
Hoppas det kan ge dig lite tipps.